Ny SSD og gammel HDD - Hvordan?

  • Jeg er endnu ikke kommet frem til en løsning, hvor problemet matcher mit. Enten vil folk beholde OS på deres HDD, eller så vil de kun flytte windows over på SSD og beholde rested på dered HDD.


    Jeg skal i gang med at bygge en ny computer, og har købt mig en SSD jeg vil bruge til startdisk. Jeg vil dog fortsat benytte mig af min gamle harddisk som lagerdisk. Men hvordan får jeg slettet min gamle harddisk? Hvis jeg bare laver en normal formatering, så vil der jo ligge et windows derpå, hvilket jeg ville tro kan skabe problemer, når jeg vil installere windows på min nye SSD?


    Håber i kan hjælpe!

  • Hvis du formatterer den gamle HD ligger der da ikke en Windows på den. Så er disken jo tom.


    Hvis det ikke er det du mener med formattering, så må du lige forklare lidt bedre. Tænker du på en skjult partition med Windows restore filer eller sådan noget?

  • Under installationen af Windows skal du vælge "advanced", her får du mulighed for at slette en partition (altså slette alt indholdet på din harddisk)


    Hvis det ikke lykkes, så er det blot at installere Windows på SSD, og så formatere den anden disk inde i Windows. Det gør du ved at åbne "opret og formater harddiskpartitioner"


    Hilsen Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Hej Ztinson
    Hvis du ikke har brug for nogen af de data der ligger på den gl hdd, så monter den i den nye sammenhæng, start pc'en og vær 100 % sikker på at det er din ssd du starter OS'et fra, (såfremt du allerede har installeret OS'et på ssd'en) når du så er inde i windows, så højre-klik på "denne computer" ikonet og vælg "administrer" på DK eller "manage" på Eng. i det vindue der dukker op, finder du i venstre side "Disk håndtering"DK eller "Disk managment"Eng, nu finder du så alle dine diske afbilledet i det grålige felt, lokaliser den gl disk, som alt efter windows version og om det er et UEFI motherboard, vil have 1 eller 2 små partitioner uden drev bogstav, samt mindst en OS partition normalt C:\, højre-klik på hver enkelt partition og vælg "slet **" (er SLET ikke en mulighed, så har du fat i den aktive disk, altså den disk OS'et køre fra her og nu), når alle partitioner er fjernet, så højre-klik en gang til, og vælg "opret nyt ***" og følg guiden !
    That's it !


    Skulle den gl windows disk mod forventning lave ballade, og ikke tillade at du sletter de forskellige partitioner, mens du er i windows, kan du hvis du har mulighed for det, montere den gl disk i et USB kabinet og følge ovenstående guide, eller hente dette program (http://www.partitionwizard.com…n-wizard-bootable-cd.html), som er en ISO-fil og brænde det til CD/dvd og boote derfra og fjerne partitionerne ad den vej ! YOU WILL WIN IN THE END !