Hvor meget effekt bruger computeren?

  • Hvor meget effekt bruger computeren?


    Der har mange gange været snak om hvor meget effekt computeren bruger og generelt anbefales en stor kraftig strømforsyning. I en periode skulle den helst være over 1000 watt, men på det seneste går anbefalingerne på 650 watt til 750 watt.


    Jeg har igennem de sidste 14 dage haft et spar'o'meter fra Energistyrelsen koblet på min computers ledning. Og resultatet overrasker mig!


    Jeg kunne godt tænke mig nogle seriøse gæt på hvor meget effekt I tror min computer bruger og så offentlig gør jeg resultatet af målingerne om et par dage.


    Min computer har et Asus Z170-A bundkort med en Intel I6700 4.0 GHz og 32 GB DDR4 Crusial ram PC4-17000 / 2133 MHz (kun 16 GB bruges!).


    CPU'en køles af en Noctua D15 med to blæsere.


    Der er 3 stk 250 GB SSD'er og 2 stk 3TB Seagate HD'er, 2 stk 4TB Seagate SDHD'er. Der er en ekstra Sata600 controller med 4 porte Marvell chip.


    Grafikkortet er et Zotac GTX750, 1 GB DDR5 ram (altså ikke en energisluger!, men et OK grafikkort)


    Strømforsyningen er en Corsair CX750M (ca 80% effektivitet), kabinettet et Fraktal Definition R5 med 3 140 mm blæsere. Ingen vandkøling.


    Skærm, forstærker og printer var slukket under målingerne. Mus og tastatur kører på batterier.


    For at bruge cpu'en satte jeg den til at køre Super-PI, WMediePlayeren spillede musik og PowerDVD kørte en Blu-ray film fra et af de to Blu-ray drev.


    Jeg havde sat harddiskene til at kopiere 25 TB filer fra F til G, fra G til H, fra H til I og fra I til F. Jeg tror kun to af dem kørte af gangen.


    Mangler jeg at beskrive noget hardware? Tror det ikke.


    Brug bare diverse effektberegnings sider!


    Hvad kan en sådan high end kontor computer bruge af effekt, målt på stikkontakten?


    Kom frisk!

    mvh Hymn


    Win 10, Intel i7, 4,00 GHz, 32 GB ram, GTX 1650 passivt

    Rettet 2 gange, sidst af Hymn ().

  • Er det en god gammeldags gættekonkurrence vi er ude i? Hvad kan man vinde? :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • :oops:


    Beklager at min lille gråvejrs-søndags gætte konkurrence ikke havde nogen interesse!


    Havde håbet den kunne skabe lidt sjov på en kedelig dag, men de to der reageret har tilsyneladende ikke læst hele teksten og ingen andre har reageret, så: Fiasko! :O

  • Haha, sorry mand. Glemte alt om tråden. :O


    Edit: Jeg får det også til lige omkring 270w ved 90% load. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • var ikk hjemme søndag så har først set den nu :)



    ikke mange watt den æder sådan en kontor maskine


    jeg ville gætte på omkring 250w - 275w


    det er watt vi er ude i og ikke andet vel ?

  • Jeg gætter også på de ca. 260-280W

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tak for interessen, men I ligger meget for højt.


    I 'tomgang' står den på 80 watt, ved god brug kommer den op på 150 watt og ved ovennævnte brug, SuperPi, Musik, Blu-ray afspilles i fuld HD, kopiering mellem harddiske (næppe mere end to kopieringer af gangen). Her kommer den op på 170 watt, kort varigt 175 watt.


    Jeg er blevet gjort opmærksom på at afspilning af BD ikke belaster grafikkortet meget, jeg skulle måske have kørt et spilsimulerings program, men der er ingen spil eller spilsimulerings program på PC'en.


    HWmonitor kørte også under testen og viste at CPU'en kom op på 4211 MHz så brugt blev den. (Max 1,341 volt) På system info/Ydelse ser det kun ud til at to kerner af 4+4 blev brugt meget og de 6 andre graffer ligger på moderat niveau.
    Grafikkortet kom op på 39 C (det er passivt kølet).
    En ting jeg ikke forstår er at der i HWMonitor står at rammen - 4 stænger af 8 GB DDR4 - kun bruger 2,0 Watt. Package står til 32,89 Watt.


    Men altså max i længere tid 170 watt, en enkelt udlæsning 175 watt. Målt med et Spar'O'meter type NZR 230 fra S.L. Energiteknik. Der blev også målt med et Silvan effektmeter og det viste det samme.
    Husk - kun System, uden skærm, printer, extern forstærker, scanner osv. Kun System.

  • så din PSU jo sådan set mega overkill og du får intet ud af de 80+ Bronze den har :)


    lidt sjovt egentlig at tænke hvor mange sidder egentlig med en PSU som faktisk er for "stor" :drink:

  • Strømforsyningen trækker kun den effekt fra stikkontakten som den og computeren skal bruge. Med 80+ Bronce bliver ca 3/4 eller mere af effekten fra stikkontakten sendt videre ind i systemboksen.

  • Far sagde altid at man skulle have lidt i overskud så at PSU'en ikke gav problemer når den mistede effekt over årene... Og så sidder der en PSU som jeg vandt på Tweak i min PC. :whistling:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |