Ventilation af varmt skab

  • Hej, jeg har et lukket skab som bliver utrolig varmt indvendigt. Der kører to computere og en forstærker + netradio. Min første tanke var at lave huller i skabet og behandle det som et kabinet, så der er et par fans som blæser luft ind og ud. Men hvordan monterer man case-fans som skal køre uafhængigt af en computer, og som ikke er koblet til et bundkort?
    Er det ikke muligt at købe et apparat som man kan trække strøm fra en alm. stikdåse og så derefter koble en masse 3-/4-pin-header-fans til?


    Kom endelig med andre løsninger og forslag :)

  • Hvis det var mig, havde jeg nok fuskede mig frem til noget i denne stil. Finde en 12v konverter/oplader/strømforsygning som bruges i mange apparater idag. Du kan også købe en hvis du ikke har sådan en liggende.
    http://www.harald-nyborg.dk/p8…roemforsyning-12v-12w-led


    Split ledningen af, og forbind + og -


    Evt. parralleforbinde hvis du skal have 1 indsugning og 1 udsugning.


    Dvs. den sorte ledning eller den gule. Hvis de ikke har farver, så prøv dig frem, bare hold nallerne væk når du tænder. Brug noget isolerende gummi tape til at lukke dine sammensætninger.


    Pin 1 - Ground - Black
    Pin 2 - 12v - Yellow
    Pin 3 - Sense - Green
    Pin 4 - Control - Blue




    Hvis det skal være rigtig primitivt. Så kan du rive ledningerne ud af 3-4 pins, bruge + og - og tape på et 9v batteri. De er billige. Evt. parralle forbinde en stak 9v batterier for undgå udskiftning hver dag. Men det holder sgu nok ikke i længden. ;)

  • Ja hvis man tænker på en normal PC har mindst 1-2 blæsere så et helt skab med 2 PC'er og andet udstyr. Jeg ville nok også gå efter en stor blæser til udsugning og så med passiv indsugning. Eksempelvis top venstre side af skabet med blæser og i bund højre et hul til passiv indsugning. Hvis det giver mening :) Indsugningen passer bedst i bunden da kold luft "falder" ned af og derfor suger du det koldeste luft i rummet. Og en stor blæser ved lavere omdrejninger kommer også til at larme meget mindre end 2-4 mindre blæsere. Samt være i stand til at skubbe mere luft.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Skabet er 90cm bredt og 50cm dybt. I skabet er der to hylder som ikke deler luftstrøm. Jeg har valgt at købe fire 230mm blæsere så der bliver et intake og et exhaust til hver hylde. Det er muligvis overkill, men jeg regner med at sætte blæserne til at køre på 50% :)

  • Tjo, muligvis overkill, men så er fordelen jo at blæserne ikke behøver at kører på maks, så larmer de ikke så meget ;)


    Lige præcis, og så håber jeg også på at det samtidig forlænger levetiden på blæserne :)


    Hvilket materiale kan bruges til at filtrere intake-luften? Kan ikke finde fan-filters i størrelse 230mm. Jeg fandt noget insekt-hegn/net, men synes ikke det var fint nok. Nogle idéer?