AMD Zen - Nogen der overvejer den nye CPU?

  • Er der nogen der overvejer at bygge et kommende setup bestående Zen? Og hvad er I villige til at betale? Og hvor godt skal den yde for den måske kommer i betragtning? Overvejelser?


    Der går rygter på at den kommer som standard en 8 kerne med SMT.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Nu vil jeg gerne se nogle benchmarks før jeg tager sådan nogle beslutninger. Dog er jeg pt. meget tilfreds med min i7 4790k :) Men for mig skal den virkelig slå intel på price/performance før jeg overvejder at skifte fra intel til amd.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg ville gerne skifte til Zen, da jeg er AMD mand helt ind til benet.


    Dog må man jo, efter de seneste års skuffelser, nok snart bide i det sure æble og gå over til Team Intel. Intel har bare den bedste ydelse lige nu, og det kan desværre ikke rigtig anfægtes, da de gang på gang vinder i diverse tests. Det sted hvor AMD er stærk, er hvis man skal bygge en budget maskine med mange kerner, og hvor pr. core performance ikke betyder det helt store.


    Hvis AMD skal levere min næste CPU, så skal Zen arkitekturen have virkelig god ydelse til gaming. Prisen skal selvfølgelig også holdes nede, men så længe prisen afspejler ydelsen, så betyder prisen ikke så meget.

  • Det er selvfølgelig gætterier, men man gætter sig frem til en ydelse imellem Skylake og Haswell i single core, andre siger måske på højde med Skylake.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Ydelsen på en Zen skal ligge omkring en Intel I7-6800K eller højere for at gøre den interessant.


    Det giver jo ikke mening hvis en 8 kernet Zen cpu skal konkurrere med Intels Desktop CPU'er med 4 kerner på performance.


    Pris er jeg ikke så bekymret for, der er AMD jo billigerer end Intel

  • Ydelsen på en Zen skal ligge omkring en Intel I7-6800K eller højere for at gøre den interessant.


    Det giver jo ikke mening hvis en 8 kernet Zen cpu skal konkurrere med Intels Desktop CPU'er med 4 kerner på performance.


    Pris er jeg ikke så bekymret for, der er AMD jo billigerer end Intel


    Hvorfor giver det ikke mening? Hvis det netop er billigere burde det være at forvente faktisk.


    Kommer selvfølgelig an på prisforskellen, men som vi ser det med alle AMD produkter så er det ikke entusiast ydelse de går efter. Men tilgengæld den almene gamer der bare skal have god performance til en fornuftig pris. Og så er det sgu da ligegyldigt om den 4kernede i7 er stærkere, hvis Zen CPU'en så også koster tilsvarende mindre. De gjorde det med sidste omgang CPU'er, hvorfor ville det give mindre mening nu?
    Fjollet udtalelse.


    "Ydelsen på en Zen skal ligge omkring en Intel I7-6800K eller højere for at gøre den interessant." så selv den billigste Zen model skal være stærkere end intels "top of the line"?!... Igen sikken en fjollet udtalelse.
    Jeg kan ikke fortælle dig om deres CPU'er bliver stærkere end en i7 6800k. Men jeg kan sige der bliver mere end 1 model der er dårligere!

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Jeg går ikke på kompri med performance for at spare en sjat. Selv hvis AMD ved en eller anden pris/performance ratio score bedre, så skal den forskel være temmelig stor.


    Nogen der ved hvornår der kommer nogle flere facts?


    Lige nu ser det dog ud til at man nærmest kan købe og samle to AMD pc'er billigere og med cirka samme performance som med en af Intel nyeste CPU.
    For rendering over fler pc'er giver det mening, og for gamere er AMD CPU vel rigeligt fint?

  • Den er da kraftigt inde i overvejelserne, til enten min pc 2, eller at min partner skal have en ny.


    Nu vil jeg først se hvad den nye arkitektur kan, rent ydelsesmæssigt. Dernæst kommer prisen i spil.


    Alt skulle efter sigende være bygget ind i selve CPU'en, så de nye bundkort til Zen med AM4 sokkel kommer helt uden chipset. Alt andet lige burde det gøre bundkortene billigere og producere, samt lettere og få til at passe til de mindre størrelser maskiner, som m-atx, Itx m.v.


    Jeg kan lige forestille mig en LAN maskine i ITX størrelse, quadchannel DDR4 ram, heftigt GFX, pakket ind i et Lian-li kabinet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.