[solved]RAM problemer

  • Hej Tweak


    Jeg har denne gamle maskine, som jeg gerne vil opgradere RAM på:
    ASRock H55M-LE
    i3 540 @ 30.7GHz
    MSI HD 7790 2GB
    Kingston 4GB DDR3 PC1333 2x2GB


    Jeg gik derfor ind på Crucial.com og brugte deres scannerværktøj, til at anbefale hvilke RAM der kunne køre på min PC. Jeg købte efterfølgende disse 2x4GB DDR3 PC1600 RAM fra Crucial.


    Da jeg havde monteret dem (PC slukket, stikket ud, osv.), ville min PC ikke loade Windows. Den når lige akkurat at vise Windows logoet og load-animationen før den fryser. Jeg genstartede derfor computeren og gik ind i BIOS hvor alle 8GB RAM var registreret, neddroslet til PC1333, som mit MOBO kører. Jeg ændrede herefter spændingen fra [AUTO] til [1.500V] for at være sikker på, at de fik den spænding, de skulle have. Det hjalp ikke og jeg prøvede derfor at tage én af RAM blokken ud, hvilket heller ikke virkede.


    Jeg byttede derfor RAM'ene til disse 2x4GB DDR PC1333 RAM fra Kingston, selvom det jo ikke burde gøre nogen forskel. Det gjorde det såmend heller ikke og efter at have gennemgået hele molevitten ovenfor, kan jeg konkludere, at min maskine heller ikke vil godtage disse RAM.


    Spørgsmålet er så hvad pokker der er galt?


    Maskinen virker fint med de gamle RAM og da begge typer af de nye RAM har samme fejl, kan jeg ikke se, at det skulle være RAM'ene der er problemet.


    Bundkortet booter fint nok. Bortset fra sidste forsøg med RAM nr. 2 fra Kingston, hvor PC'en ved BIOS logoet er alle boot-sekvenser nået til at starte Windows, før de er frosset. Derudover har jeg ikke haft nogen boot problemer i de 4 år jeg har brugt maskinen. Jeg har skiftet GPU 2 gange og opgraderet RAM'ene én gang tidligere. Så det kan vel ikke være bundkortet, kan det?


    Hvad med Windows, kan opstarten af Windows 10 Pro blive forvirret over nye ram?


    Jeg er fuldstændig i vildrede og har aldrig i mine 15 år som PC-hjemmebygger oplevet at have problemer med at installere RAM. Jeg har haft alskens andre problemt - men aldrig med RAM.


    Er der nogen af jer, som har en idé om, hvad problemet er?


    :rules:

  • EDIT: Ja, jeg kører den seneste version af BIOS. Men ville en BIOS fejl ikke have udløst problemet i boot-sekvensen, end når den skal til at starter OS?

  • Hvis jeg laver et image tager jeg så ikke evt. softwarefejl med? Jeg kører Windows 10, så kan jeg ikke lige så godt gendanne fabriksindstillingerne og prøve RAM'ene igen?

  • Jeg har lige givet det et sidste skud.


    Når begge de nye RAM blokke er i, vil den slet ikke boote. Ikke engang så langt, at jeg kan få adgang til BIOS. Måske bundkortet kunne være årsagen alligevel?

  • Jeg tror problemet er fundet.


    Ingen af de RAM jeg har købt er på denne liste over RAM der er kompatible med mit bundkort. Det er selvfølgelig en temmelig dum fejl at begå. Men kan det virkelig være rigtigt, at et bundkort er SÅ kræsent med hvilke RAM der fungerer? Og kan det være årsagen til, at BIOS godt kan se de RAM, jeg har installeret, men at PC'en alligevel fryser når den skal til at starte Windows?

  • På en del bundkort, fx Asus er der en Mem knap, et par tryk på den og bundkortet får RAMmen til at virke, men selvfølgelig ikke i max speed.
    Din kunne også prøve at sætte din CPU hastighed på 30,7 GHz (MÆGET HURTIG) lidt ned og se om bundkortet vil køre med Rammerne.


    Regards Hymn

  • Man trykker på knappen når maskinen er tændt og fx standser i Bios og ikke vil indlæse fx Windows.


    I forbindelse med køb af mit bundkort spurgte jeg Asus supporten, og de frarådede på det kraftigste nogle Balistic rammer så jeg købte Crusial fra Asus liste.
    Omvendt frarådede de også Samsung 950pro M.2 Ultra SSD'en, og ja den var svær at få til at være C:-drev, men det lykkedes.


    Jeg kender ikke ASROCK, men tænker lidt i retning af at der kan være fejl på di mobo siden du har prøvet med to ram brands. Men jeg ved det ikke.