Stationær eller Laptop i 7000kr klasses

  • Jeg står og mangler en ekstra maskine. - desværre har jeg overhovedet ikke fulgt med på PC fronten i snart et årti, så derfor mangler jeg råd.


    Mit valg står imellem en stationær PC eller en bærbar, fordele og ulemper må gerne beskrives.


    Jeg har følgende behov:


    - Skal kunne køre lidt spil engang imellem f.eks. Diablo 3
    - Ska kunne bruges til progrmmering i R, Matlab og noget Hadoop


    Mit budget er i omegnen af 7000,- men kan gøres større om nødvendigt.

  • Fordelen ved en stationær er:

    • mindre begrænsning i udvalget af hardware = flere valgmuligheder
    • mere computer for pengene
    • bedre opgraderingsmuligheder
    • en større skærm er rarere at spille og programmere på
    • den egner sig bedre til gaming


    Fordelen ved en bærbar er:

    • "bærbar", det siger næsten sig selv, den kan slæbes med rundt og er nemmere at flytte med
    • der er mange bærbare der efterhånden er ved at være ret gode mht. hardware etc.
    • du kan tilslutte en skærm hvis behovet for det skulle melde sig


    Om du skal vælge det ene frem for det andet afhænger meget af dine behov. Er der f.eks. et stort behov for at du skal kunne have din computer med på farten, ja så er en bærbar vel det oplagte valg. Men hvis den alligevel bare skal stå derhjemme, så kan du med fordel købe en stationær og få mere power for dine kroner.

  • Fordelen ved en stationær er:

    • mindre begrænsning i udvalget af hardware = flere valgmuligheder
    • mere computer for pengene
    • bedre opgraderingsmuligheder
    • en større skærm er rarere at spille og programmere på
    • den egner sig bedre til gaming


    Fordelen ved en bærbar er:

    • "bærbar", det siger næsten sig selv, den kan slæbes med rundt og er nemmere at flytte med
    • der er mange bærbare der efterhånden er ved at være ret gode mht. hardware etc.
    • du kan tilslutte en skærm hvis behovet for det skulle melde sig


    Om du skal vælge det ene frem for det andet afhænger meget af dine behov. Er der f.eks. et stort behov for at du skal kunne have din computer med på farten, ja så er en bærbar vel det oplagte valg. Men hvis den alligevel bare skal stå derhjemme, så kan du med fordel købe en stationær og få mere power for dine kroner.

    Mange tak for svaret,


    I udgangspunktet har jeg ikke behov for en ekstra bærbar da jeg har en arbejdslaptop, som kan klare "on-the-go" behov.


    Hvordan kunne et 7000kr's stationær build se ud? Jeg aner vitterligt intet om hvad der er godt disse dage.

  • Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud med Windows, men hvis du har det selv, så kan du gå efter noget som det her build:



    Det er med den nyeste generation af Intel CPU, som gør det en del lettere at opgradere senere hen, DDR4 ram, et fornuftigt bundkort og SSD harddisk til dit OS.


    Hvis det er lige i overkanten, så er det her et godt bud:


    Den har en fin i5 CPU, som sagtens kan følge med, et fornuftigt bundkort, DDR3 ram og SSD.


    Begge computere har et Nvidia GTX 970 kort, som jeg vil mene er minimum til ordentlig gaming i den her prisklasse. Det kan gøres billigere, og det R9 380 der blev foreslået er heller ikke et skidt bud, men det kan hurtigt komme til at halte i nyere spil. Det er to forskellige kort jeg har valgt, men ydelsesmæssigt er der ikke den store forskel. Det billige kort egner sig bare slet ikke til overclocking og køleren kan godt begynde at larme lidt ved full load.


    Jeg ville desuden vælge at købe en Cooler Master Evo 212 køler til din CPU, da stock køleren virkelig kan larme under load, hvilket jeg ved af erfaring ;)

  • Mange tak for alle input, jeg prøvede for sjov at lege lidt selv, og besluttede budgettet kan gå til 8000,-


    Jeg har tastatur + mus liggende, og ligeså et drev kan også fremfindes.


    Her er et udkast jeg selv legede med til 7600 - planen er det skulle SSD i senere,


    GTX 970 4GD5 OC - Grafikkort - GF GTX 970 - 4 GB GDDR5 - PCI Express 3.0 x16 DVI, HDMI, 3 x DisplayPort


    Intel Core i5 6500 - 3.2 GHz - 4 cores - 4 tråde - 6 MB cache - LGA1151 Socket -


    Corsair VS Series VS550 - Strømforsyning ( intern ) - ATX12V 2.3/ EPS12V - 80


    WD Blue WD10EZEX - Harddisk - 1 TB - intern - 3.5" - SATA 6Gb/s - 7200 rpm - buffer: 64 MB - for My Cloud EX2


    Kingston HyperX FURY - DDR4 - 16 GB : 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 2133 MHz /


    BenQ GL2460 - LED-skærm - 24" - 1920 x 1080 FullHD - TN - 250 cd/m2 - 1000:1 - 2 ms - DVI-D, VGA - blank sort


    B150A GAMING PRO - Bundkort - ATX - LGA1151 Socket - B150 - USB 3.1 Gen1, USB 3.1 Gen2 - Gigabit LAN -


    Inter-Tech AOC-7740 Redeye, Midi-Tower, PC, ATX, uATX, 0W, 80, 92, 120 mm, 9, 2 cm



    Kan kabinettet tage et så stort grafikkort, og er delene ellers ok og kombatible?