Opgradering af pc - Hjælp

  • Hey


    Jeg er nået dertil hvor min pc har brug for en opgradering, for at kunne følge med i de nyeste og mere krævende spil. Jeg har aldrig været den mest hardware fokuseret person og har derfor ikke den store kendskab til det. Jeg købte min daværende computer for et par år siden. Det bl.a. spil såsom The witcher 3 og Black Desert Online hvor jeg har set at min pc ikke kan følge ordenligt med. (Store CPU krævende spil?)



    Computerens specs:



    CPU:


    Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz 28 8C




    RAM:
    8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz


    Motherboard:
    MSI Z77A-G43 (MS-7758)


    Graphics:
    2047MB NVIDIA GeForce GTX 660 (MSI)


    En strømforsyning på 550w..
    Jeg købte til blackfriday en dejlig ssd, som har gjort loading tiderne meget bedre, men nu halter fps'en :)



    Hvilke komponenter kunne godt bruge en opgradering, hvis budgettet lå på 3000-4000 kr? Jeg søger ikke så meget specifikke modeller på ting, men derimod råd omkring hvad der ville give pcen det største boost af power.


    Håber i kan give et par fif :)


    Vh Jakob

  • Din CPU er fin nok, den skal bare OC (overclock). Så køb en anstændig CPU køler, en Cooler Master Evo 212 rækker til de flestes behov og koster lige under 300 kr. og når du er i gang med OC, så se om du ikke også kan OC dine RAM til 1600 MHz ell. 1866 MHz.


    Dér hvor dit system hænger, er dit grafikkort. Der er flere muligheder, du kan overveje. Men personligt ville jeg købe et nyere brugt kort, da vi indenfor 5-6 måneder meget sandsynligt vil se helt nye og meget kraftige grafikkort fra både AMD og Nvidia. Rygterne går på at vi kommer til at se et heftigt ydelsesboost.


    Men jeg ville kigge efter et brugt AMD r9 290, r9 290x, Gtx 780 eller et billigt Gtx 970. Det burde være muligt at finde disse kort til ca. 1300-1500 kr. med undtagelse af Gtx 970 der kommer du nok til at slippe omkring 1800-2000 kr., hvor der stadig vil være noget rek. ret tilbage.


    Ved du hvilket PSU mærke du har?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Wow fint svar. Tak :) Jeg må se om jeg har tålmodigheden til at vente et par måneder, med nogle spændende udgivelser på vej. Ellers må jeg søge efter et brugt grafikkort.


    Min PSU er en Cooler Master: GX 550w (bronze). Så der kunne der nok bruges en nyere version :)

  • Det bedste vil selvfølgelig være at vente de nye kort rammer markedet, men kan du ikke det, så overvej et af de kort jeg skrev i mit første indlæg - og med et af disse kort vil du stadig opleve et stort spring FPS mæssigt.


    Du kan også vælge at ofre lidt mindre og så tage et Gtx 760, r9 280 ell. r9 280x. Disse burde du kunne finde til under en 1000 kr. Og disse kort er stadig en del kraftigere end det, du har nu.


    Du behøver ikke at skifte din PSU, da den sagtens kan trække alle kort. Den kommer dog på arbejde, hvis du vælger et brugt AMD kort. R9 290 (eller X), da disse sluger en hel del strøm.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Det bedste vil selvfølgelig være at vente de nye kort rammer markedet, men kan du ikke det, så overvej et af de kort jeg skrev i mit første indlæg - og med et af disse kort vil du stadig opleve et stort spring FPS mæssigt.


    Du kan også vælge at ofre lidt mindre og så tage et Gtx 760, r9 280 ell. r9 280x. Disse burde du kunne finde til under en 1000 kr. Og disse kort er stadig en del kraftigere end det, du har nu.


    Du behøver ikke at skifte din PSU, da den sagtens kan trække alle kort. Den kommer dog på arbejde, hvis du vælger et brugt AMD kort. R9 290 (eller X), da disse sluger en hel del strøm.

    Hvilke mærke PSU, og kraft vil være fornuftigt? Og er der nogle forlydningerne om hvad prisen på de nye kort bliver?

  • Hvorfor vil du skifte din PSU? Men hvis du vil, så kommer det bla. an på om du vil have råderum til 2 grafikkort (hvis dit bundkort understøtter sli/cf). Ikke at jeg mener du kommer til at mangle gpu power, når de nye kort rammer markedet... :)


    Men til et kort er der flere oplagte muligheder. Af modeller kan nævnes:


    - Cooler Master v550s.
    http://www.edbpriser.dk/stroem…ies-v550s-id-7464848.aspx


    - EVGA Supernova g2 550w.
    https://www.komplett.dk/produc…ga-power-supply-550w-gold


    - CORSAIR RM550x 550w.
    https://www.komplett.dk/produc…r/corsair-rm550x-550w-psu

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Arh så længe psu kan holde til jeg evt. 970, så det fint.. Jeg må kigge lidt rundt på diverse sider og finde nogle guides til noget overclocking.. Mange tak for hjælpen

  • Du skal ikke være bange for at give dig ikast med OC - det er faktisk ret simpelt. Det handler om at øge clock frekvensen i små intervaller, men det nytter ikke noget bare at øge den uden at give den lidt mere volt. Denne process får - klart nok - CPU'en til at udvikle mere varme. Derfor skal der en bedre køler til end Intels stock køler til. :)


    Jeg kan klart anbefale denne OC guide:
    https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE


    God fornøjelse. :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Du skal ikke være bange for at give dig ikast med OC - det er faktisk ret simpelt. Det handler om at øge clock frekvensen i små intervaller, men det nytter ikke noget bare at øge den uden at give den lidt mere volt. Denne process får - klart nok - CPU'en til at udvikle mere varme. Derfor skal der en bedre køler til end Intels stock køler til. :)


    Jeg kan klart anbefale denne OC guide:
    https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE


    God fornøjelse. :)

    Tak for hjælpen og linket :=)

  • Du skal ikke være bange for at give dig ikast med OC - det er faktisk ret simpelt. Det handler om at øge clock frekvensen i små intervaller, men det nytter ikke noget bare at øge den uden at give den lidt mere volt. Denne process får - klart nok - CPU'en til at udvikle mere varme. Derfor skal der en bedre køler til end Intels stock køler til. :)


    Jeg kan klart anbefale denne OC guide:
    https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE


    God fornøjelse. :)

    Tillader mig lige at spørge igen :p Nu kan jeg se at komplett kører et lille tilbud her i weekenden på et gtx 970 til 2300kr. Er der stor forskel på diverse modeller af de samme kort?


    https://www.komplett.dk/produc…ward-geforce-gtx-970-4gb#

  • Det kort er med ref. køler, hvilket vil sige, at det larmer en hel del. Kig efter Asus Strix, MSI gaming 4g, Gigabyte Windforce eller EVGA Superclocked. Med disse går du ikke galt i byen.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • et mærke som Seasonic plejer at være stabile kraftige og støjsvage fx.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.