Computer vil ikke starte

  • Hej


    Har pludselig fået et problem med at min computer ikke vil start. Når jeg prøver at tænde den så drejer PSU, CPU og GFX-køler rundt ca. et halvt sekund og derefter sker der ingenting. Der er ingen bip-lyde heller, hvad kan der være galt?

  • Din PSU er stået af.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tja, jeg havde skruet PSU'en ud af kabinettet, smidt 'den grønne ledning' til stel.. og så målt alle udgange med et voltmeter..
    Hvis alle spændinger er korrekte, så smid belastning i form af effektmodstande / pærer på de udgange du tester.
    Se om spændingen falder drastisk - mål evt. også ampere serielt, så du kan regne belastningen ud i watt.



    Har både repareret, skraldet og bygget switch mode strømforsyninger i årevis, og i den her situation, er det næsten 'umuligt' at brænde flyback / transformerne af, før sikringer, mosfets / IGBTs gør.. hvis du har 'røven fuld af penge', så køber du bare en ny PSU..
    Men koster måske 5-20 kr i komponenter, og tager måske et par timer at fejlfinde, og 10 min at skifte dele / lodde..


    Ved ikke hvor meget elektronik du ligger inde med, men en 230v almindelig el-kedel har 27-28 ohm. (Har lige målt for din skyld.)
    12v/27ohm = 0,444 Ampere
    12v*0,444A = 5,33 watt
    Så med en el-kedel der får 12v fra PSU'en, vil der være et forbrug på 5,33 W.. du kan evt. bruge el-kedel, gammeldags brødrister, smide det hele i en stikdåse, og måle ohm på stikket på stikdåsen.. eller du kan bruge noget ståltråd,.. eller stikke to søm / ledninger ned i et glas med vand, hvor du drysser salt ned i, imens du måler modstanden, og finder en værdi omtrent 1,2 ohm, for 120 watts belastning ... :pokey:
    Men at den når at levere nok strøm til at sætte blæserne igang, men så slukker igen, lyder som om den er 'kortsluttet'.. sådan opfører den sig hvis man bare smider 12v gul ledning til stel, og så tænder.. Den måler 'feedback' fra udgangen via voltage dividers (modstande), og hvis spændingen falder under en terskel, så lukker TL494 IC kredsen ned for gate signalet til mosfets.. det jeg prøver at sige er, at så er der ingen strøm.. :dance:


    Nå.. det var bare lidt løse tanker, og nok ikke særlig brugbart på et computer fora.. :whistling:

  • Ja nu fik jeg det så testet systemet med en anden PSU og resultatet er desværre det samme. Lader til at de fleste mener at det var PSU'en det var galt med, men det lader jo nu til at det ikke er det. Kølerne spinner som sagt meget kort og så sker der ingenting.

  • Hvis ikke det er PSU så vil jeg gætte på bundkort . Prøv forsigtigt at pille batteriet ud i min 10 min for at nulstille bios. Pas på ikke at ødelægge plastik delene der holder batteriet fast.


    Hvis du har eller kender nogen der har et andet bundkort så prøv det. Men det er lortearbejde at bytte alle kabler rundt.


    Kunne også være ram.. men tvivlsomt. Så laver den normalt også bip lyd.

  • Har prøvet at tage batteriet ud, men det hjalp heller ikke. Nu skal jeg lige tænke over hvad jeg skal gøre nu for jeg har ingen anden CPU eller bundkort at teste med og det lader jo til at jeg har købt en PSU til ingen verdens nytte.

  • Jeg har også prøvet at starte computeren helt uden RAM og reaktionen er den samme, men skulle der ikke gerne komme bip-lyde når man starter den uden RAM? Det kan vel pege på at det er bundkortet den er gal med.