spørgsmål til bundkort og PSU

  • Hej fellow tweakers.


    Sidder i den situation at jeg skal til at opgradere mit system lidt igen.
    Mit nuværende system ser således ud:
    AMD FX-8350
    Noctua NH-U9B SE2
    ASRock 970 pro3 R2.0
    Club3D Radeon HD7950 3 gb 13" series
    8 gb 1600 mhz ram (16 gb 1866mhz er på vej)
    Corsair CX600M PSU




    De ting som jeg gerne vil have skiftet ud er bundkortet, grafikkortet og evt. PSU'en.



    Grunden til at bundkortet skal skiftes er, at ASRock bundkortet har alt for ringe køling. Jeg købte det på et tidspunkt hvor penge var en mangelvare, så det var det bedste bundkort til budgettet, men med min sidenhen tilkomne FX-8350 bliver det simpelthen for varmt hen over de enkelte komponenter. ASRock anbefaler desuden en CPU køler der blæser ned på bundkortet, hvilket min nuværende Noctua ikke gør. Desuden er der noget med phaser på det her bundkort der kun er 4+1, hvilket vist ikke er helt optimalt til min CPU.
    Så spørgsmålet her er hvilket bundkort skal jeg gå efter? Jeg har kigget lidt på MSI 970 Gaming og MSI 990FXA Gaming , og her tænker jeg at prisforskellen på ca. 500,- ikke er det værd at smide ekstra efter en aldrende platform, eller tager jeg helt fejl?


    Jeg skal desuden have skiftet grafikkortet ud, da det simpelthen ikke opfylder mine behov mere. Her tænker jeg på at skifte til enten et MSI GTX 970 Gaming eller et MSI R9 390 Gaming . Kortene ligger i samme prisklasse, og ydelsen er nogenlunde den samme, dog trækker R9 390 godt fra i høje opløsninger pga. de 8gb ekstra VRAM, hvilket jeg synes er en dejlig ting. Hertil har jeg ikke noget egentligt spøgsmål, men jeg vælger nok bare det kort der er billigst når jeg køber. Evt. tænker jeg også at R9 kortet vil yde lidt bedre når hele systemet har lidt MSI+AMD synergi?


    Sidste ting, PSU'en. Min nuværende PSU er en billig lille sag, men jeg tænker sagtens at den burde kunne bruges uden problemer i det nye system. Jeg har dog ikke en skid forstand på PSU markedet, så her vil jeg gerne lige høre jeres input. Mit budget er ikke så voldsomt stort, så hvis ikke i ser nogen umiddelbare problemer her, så vil jeg helst ikke skulle ud og ofre 1000,- mere for en EVGA SuperNova eller hvad i nu plejer at anbefale.


    Grunden til at jeg har valgt så meget MSI er, at jeg dels godt kan lide farveskemaet, og at jeg har en eller anden trang til at ting skal passe lidt sammen når det er muligt.


    Computeren skal bruges til vild og voldsom gaming i alle mulige genrer, streaming i fornuftig kvalitet (hvilket mit nuværende system godt kan lige nu), samt en masse besøg på tweak.dk :rules:


    Så for at opsummere:

    • Bundkort - MSI 970 eller 990FXA eller noget helt andet?
    • Grafikkort - hvad mener i?
    • PSU - Behold eller køb nyt, og i så fald hvad skal jeg købe af nyt?


    Edit*: Lagde lige mærke til at det er MSI 970 Gaming og MSI 990FXA Gaming jeg har kigget på, og ikke, som jeg fejlagtigt skrev 970FXA Gaming

  • Jeg kan bare ikke finde nogen som helst grund til at jeg skulle ofre yderligere penge for at få et 990 chipsæt i stedet for et 970. Det giver mig ikke nogen bedre ydelse så vidt jeg kan læse mig frem til. Og OC mulighederne er rigelig fine til mig med 970 serien.

  • Jamen så er det billige jo det bedste valg efter min mening... Hvis ikke det dyre kort har nogle funktioner du kommer til at mangle....

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Helt sikkert. Det eneste jeg lige kan se er at Ht link er lidt hurtigere på det dyre bundkort.. Ellers er der ikke lige noget der fanger.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Hvorfor overhovedet ofre penge på en så gammel platform? Gem pengene til AMD's nye Zen arkitektur, hvis du partout vil have AMD ellers hop over på Intel's platform.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Bundkortet skal skiftes pga. varmeproblemer med mit nuværende, hvilket er billigere end at købe et nyt tilsvarende system fra Intel. Tanken har ellers strejfet mig. Så derfor kan jeg desværre ikke vente til Zen.

  • Det er langt fra billigere, men det er dog noget hurtigere. Du ville kunne skifte til Intel platform for omkring 3000kr.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Bundkortet skal skiftes pga. varmeproblemer med mit nuværende, hvilket er billigere end at købe et nyt tilsvarende system fra Intel. Tanken har ellers strejfet mig. Så derfor kan jeg desværre ikke vente til Zen.

    Hvilke varmeproblemer er det præcist du har? VRM, mosfets?


    Hvis det er tilfældet, så har jeg selv lavet lidt ghetto-mod på mit Asus m5a97 LE R2.0 Jeg købte nogle billige heatsinks med adhesive tape på Ebay. Det tog over en måned at få dem, men kostede til gengæld kun 14kr. Jeg klæbrede dem på faserne på bundkortet samt tog blæseren fra stock-køleren til CPU'en, og fik den klistret på over mosfets, så den blæser direkte ned på dem. Blæseren er styret af Speedfan, så den ikke går helt amok.


    http://www.ebay.com/itm/10-x-A…55c830:g:yjYAAOSw7ThUpzb9


    Dette lille "ghetto-mod" har gjort at jeg nu bl.a. kører 4,5 ghz @ 1.4 vcore volt. Det havde jeg aldrig turdet før. Jeg tror endda godt jeg vil kunne ramme 4,6-4,7, men der er vel ingen grund til at lege med ilden ;)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Vil varmeproblemet ikke kunne løses med et par ekstra blæsere eller et andet kabinet?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • P3t3r jeg ved faktisk ikke lige præcist hvad der bliver varmt, men det er komponenterne omkring CPU'en. Et ghetto mod er jeg ikke meget for. Men tak for tippet.Mit nuværende Cosmos S blæser luft direkte på bundkortet via en kæmpe 200mm blæser i siden, men den larmer som bare fanden.

  • P3t3r jeg ved faktisk ikke lige præcist hvad der bliver varmt, men det er komponenterne omkring CPU'en. Et ghetto mod er jeg ikke meget for. Men tak for tippet.Mit nuværende Cosmos S blæser luft direkte på bundkortet via en kæmpe 200mm blæser i siden, men den larmer som bare fanden.

    Forståeligt nok.


    4+1 faser er også i underkanten. Er der problemer med at CPUen ikke rammer turbo-boost?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Altså den clocker sig selv op til 4.2 ghz, men bliver ca. 70 grader varm i idle. Eller det er vist ikke CPU'en der gør det, men de omkringliggende komponenter. Kunne læse mig frem til at AMD måler deres varmeudvikling på en lidt anden måde, så jeg hentede både ASRock Extreme Tuner og AMD OverDrive. Begge programmer viser at temps er for høje, men ikke for selve kernen, hvilket jeg ser som et godt tegn.
    Lige nu er den clocket ned til 3.6 ghz, hvilket er fint nok, men det er jo et ydelsesfald på over 10%, hvilket jeg bare ikke vil acceptere :D
    Og ja, bundkortet har 4+1 faser, hvor det MSI 970 Gaming har 6+2 faser, hvilket, så vidt jeg kunne læse mig frem til, kan afhjælpe de problemer jeg har. Jeg ved ikke helt hvordan, men lad os nu bare se :)

  • Ahh ja okay, hmm virker bare voldsom at give 1000 for sådan et ældre bundkort :s

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb