Nye Grafik kort fan problemer

  • hejsa, her er min pc spec til at at starte med.


    Intel I7 5930 3.5 GHz 3.7 Ghz Turbo
    Asus Rampage V Exstreme [Bios 1302]
    zotac 980 ti amp extreme
    4x4 Corsair Vengence Lpx 16 Gb Ddr 4 2800 MHz 16-18-18-36 2T
    Logitech G19 Keybord
    Razer Naga 2014
    2x Kingston 240 Ssd Raid 0
    6x Seagate 3 TB Storage
    5x Seagate 4 TB Storage
    2x Seagate 1.5 TB Storage
    Asus Blu-Ray Burner



    Efter jeg har fået de 2 nye kort i maskinen lagde jeg mærke til at kortenes fan på begge ikke spinner før de når en vis antal grader, og i nvidia kontrolpanel kan jeg ikke finde fan settings.


    kører med den nyeste driver fra nvidia.com


    kort 1 ligger på 40-45 grader idle og i 3dmark 11 kom den op på 70 hvorpå fan's kørte
    kort 2 ligger på 37-40 idle og kom op på 60 i 3dmark 11


    men vil gerne have fannene til at spinne hele tiden.


    Håber i kan hjælpe.

  • Er ikke helt sikker på om jeg forstår dit problem. Men nye, moderne grafikkort begynder blæserne først at spinne når de kommer over et vist antal grader. Mit eget MSI Gtx 970 Gaming 4g begynder blæserne først at spinne, når temp. kommer over 50 grader.


    Og det er da kun positivt, eller har jeg misforstået dit spørgsmål?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Er ikke helt sikker på om jeg forstår dit problem. Men nye, moderne grafikkort begynder blæserne først at spinne når de kommer over et vist antal grader. Mit eget MSI Gtx 970 Gaming 4g begynder blæserne først at spinne, når temp. kommer over 50 grader.


    Og det er da kun positivt, eller har jeg misforstået dit spørgsmål?


    Tror jeg ikke du har Seeker, jeg tænkte lige mit da jeg læste Shamanji's indlæg.


    Det nye med blæserne er os til at forbedre livstiden har jeg læst et sted, plus at hvorfor skal de spinne rundt når gfx ikke er ibrugt?


    Men pga. Nvidia's powerlimit på korts så ved jeg at mange fabrikanter har været kreative med hvor meget strøm deres blæsere bruger da jo mindre strøm de brugere, jo mere strøm kan der bruges til oc, men det er blot en lille side note ;)

  • Du har forstået mig ret, men mit begynder ved 55-60 tror jeg, og da mit gamle amd kort lå 30-35 idle synes jeg det her er lidt højt.


    ved godt de kan klare over 100 grader for de thottler sig selv ned.


    Har i erfaring med firestorm fra zotac, der kan jeg nemlig stille på fan hastigheden men er i tvivl hvis jeg sætter den på 20% manuelt om så den kun kører 20% hele tiden også når kortet har brug for mere køling?

  • Du har forstået mig ret, men mit begynder ved 55-60 tror jeg, og da mit gamle amd kort lå 30-35 idle synes jeg det her er lidt højt.


    ved godt de kan klare over 100 grader for de thottler sig selv ned.


    Har i erfaring med firestorm fra zotac, der kan jeg nemlig stille på fan hastigheden men er i tvivl hvis jeg sætter den på 20% manuelt om så den kun kører 20% hele tiden også når kortet har brug for mere køling?


    Tror ikke du skal være så bekymret tror Zotac ved hvad de laver siden de har sat kortene til at starte ved 55~60c.


    Du bruger selv PCI-E slot 1 & 3 for at køre x16 på begge gfx ik?

  • Jo slot 1 og 3 da de er de eneste der kan køre x16 på pci-e slottene.


    1 ting mere, i amd catalyst / Grimson drivers kan man justere fanene og se temps på gpu'erne.


    den funtion mangler i nvidia og jeg kører foresten Windows 10 pro 64 bit.

  • Jeg er ikke sikker på, at du kan slå hybridkølingen fra, Dennis... Og jeg kan faktisk heller ikke se, hvorfor du ønsker at slå det fra? Det forbedrer jo klart kortenes levetid, og temperaturen betyder ikke en skid for deres ve og vel :)

  • Det har jeg ikke nogen grund til at gøre, så jeg har ikke prøvet :) Jeg kører med custom vand på CPU og grafikkortet, så der er fullcover vandblok på mit grafikkort. Men det mener jeg ikke, at du kan, og det er langt vigtigere, at du får hævet dit airflow, hvis du er bekymret, fremfor at du bekymrer dig om nogle graders forskel i systemet i idle mode :)

  • Har en Dell U2713H som kører via Displayport kabel, den tænder ikke altid i starten der hvor man ser den detecter hdd og der hvor man kan komme ind i bios, lader jeg den køre kan jeg se den loader Windows og når så Windows giver billed på kommer den godt nok på.


    Prøvede med min samsung skærm og der er intet problem dog bruger jeg dvi kabel på den.


    har i oplevet lignene problem?

  • Ok, fandt ud af slog jeg DP 1.2 fra på min Del U2713H skærm så Er der ingen problemer...er det slået til kommer der 6 ud af 10 gange skærm billed på når den kommer ind i Windows og ikke før, så det er slået fra.


    Hvad er fordelen ved Dp 1.2?