Nyt grafikkort eller ny computer?

  • Jeg har i dag en gammel computer med følgende specs:


    Bundkort: ASUS PQ5 (Intel LGA775 m/PCI Express 2.0)
    CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 @2.83GHz
    RAM: 6 GB DDR2
    Grafikkort: Gainward NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (1 GB)
    Harddisk: Samsung 840 EVO 500 GB


    Den er egentlig hurtig nok til mit behov, som er web, Photoshop, casual gaming (Rocket League og CS:GO), men da grafikkortet ikke har hdmi-udgang og jeg gerne vil spille på mit tv i stuen (og har trukket kabler mv.), har jeg nu et valg:


    Skal jeg købe et nyt grafikkort, for dels at få bedre performance i Rocket League og for at kunne få signalet ind til tv'et?
    Eller skal jeg ofre ca. 13.000 på en ny computer med "alt" på (Skylake, GTX980 osv.)


    Jeg vil jo helst spare de 10.000 og nøjes med grafikkortet, da SSD'en er fin nok og jeg også sparer penge til Windows 10, men hvis bundkort, RAM og CPU er så gamle at det ikke kan svare sig, er det jo ikke en god idé. Og hvis jeg køber en spritny vil jeg nok også være mere interesseret i at spille fremadrettet.


    Det skal lige sige at selvbyggeri er en fase, jeg forlængst har overstået, så jeg vil købe en "færdig" (prækonfigureret) hos Føniks eller MM Vision.


    Hvad siger panelet?

  • Ud fra det du skriver, så vil jeg mene at du allerede har besvaret dit spørgsmål.


    Køb du et GTX960 eller lignende og se om ikke du er i mål så. :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tak for svaret. Meeen jeg tænker også bare om det ikke er lidt dumt at smide penge efter halve løsninger. Jeg kan se på div. sammenligningssider, at min nuværende CPU er - skal vi sige det pænt - lidt langsom. Så spørgsmålet er om et nyt grafikkort vil gøre den store forskel, hvis resten ikke kan følge med.

  • Ud fra det du skal bruge den til, så tvivler jeg kraftigt på, at det kan retfærdiggøre et køb af helt ny maskine.
    Folk køber stadig fx-serien fra AMD og din processor er ikke meget dårligere i spil.


    Er du ikke 100% tilfreds efter nyt kort, så er detbare at opgradere det andet løbende.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H