Skylake computer, feedback?

  • Hej Tweak
    Jeg står med to spørgsmål, i måske kan hjælpe mig med :)



    1. Min bror står og skal til at bruge en computer, som skal bruges til noget gaming. Det ser jeg som en god undskyldning, til at bygge en ny computer til mig selv, og lade ham arve det system, jeg har nu. Det er er ca. 2 år gammel med en i5-4670k processor og et GTX 780 grafikkort. Systemet har siddet i et støvfrit Fractal Define R4 kabinet, og køre stadig de nyeste spil uden store problemer (Dragon age på ultra og Witcher 3 på medium/high).
    Ville det være helt ude i hampen, at tænke, at det sagtens kan klare sig nogle år endnu, til at spille WoW og nogle skydespil som CoD og Battlefield/Battlefront, hvis han bare smider et nyt grafikkort i maskinen?


    2. Hvis svaret på spørgsmål 1 er ja, skal jeg jo til at finde ud af hvilke dele, der skal i et nyt system. Jeg har allerede lavet en midlertidig liste, og ville høre om, det ser godt ud, eller om den kan forbedres.


    Kabinet: Fractal Define R5 766 kr. - Jeg er vild med Define R-serien, og jeg er ikke ked af at punge 3-400 kr. mere ud for et stille og stilrent kabinet, der passer ind hvor som helst.


    Bundkort:
    Asus Maximus VIII Hero 1645 kr. - Asus har min tillid når det kommer til bundkort, men jeg ved, at jeg ikke ligefrem har valgt den billigste model. Er der mulighed for at spare her, uden at gå alt for meget ned i kvalitet?


    Processor:
    i5-6600k 2089 kr. eller i7-6700k 3125 kr. - Jeg er lidt i tvivl om, hvilken model jeg skal vælge. Jeg ved godt, at en i5 er rigeligt til det meste mainstream gaming, da grafikkortet idag laver det meste af arbejdet. Jeg spiller dog mest simulations spil som Cities Skylines og strategispil som Starcraft og Total War, der muligvis er en smule mere CPU intensive.


    Processorkøler:
    Corsair Hydro Series H100i GTX 945 kr. - Jeg har valgt en 240mm model, for lydsvag performance, som skal monteres foran, da en top-mounted konfiguration ville tillade støv fri adgang i kabinettet.


    Hukommelse:
    Corsair Vengeance LPX 2x8GB (3000 MHz) 1006 kr. - Jeg har lagt mærke til at jeg er ved at nå grænsen på de 8GB RAM jeg har i mit nuværende system, så for en sikkerheds skyld går jeg efter 16GB.


    Strømforsyning:
    Corsair RMx 750x 877 kr. - Da det ikke er mig der betaler el-regningen er kriteriet at strømforsyningen skal være Gold rated. :P
    Jeg ved, at andre har haft problemer med coil-whine på RM linjen, men jeg har aldrig lagt mærke til det i mit nuværende system, hvor jeg har den ældre Corsaire RM750 strømforsyning.


    SSD:
    Samsung 850 EVO MZ-75E500 500GB 1193 kr. - Jeg overvejer stærkt kun at bruge SSD'er, da kr/TB er ved at nærme sig en rimelig pris. I det nuværende system har jeg en billig boot SSD med Windows 10 og en sekundær 1TB harddisk, som der kun er gemt 200GB på. Derfor tror jeg snildt, at jeg kan leve med 500GB i den øjensynlige fremtid. Ville jeg mærke nogen day-to-day performance increase, hvis jeg valgte at køre to 250GB SSD'er i raid? Eller ville det bare øge sandsynligheden for fejl i systemet?


    Grafikkort:
    Asus Strix-GTX970-DCOC-4GD5 (4GB) 2898 kr. - Her er dilemmaet, om man skulle vente nogle måneder endnu, da der er rygter om, at Pascal bliver udgivet i Q1 2016, hvilket der jo ikke er lang tid til. Lige for tiden er jeg alligevel travlt optaget af mine studier, så jeg kan i realiteten godt vente.


    En lidt lang post, så hvis i er nået hertil, vil jeg da gerne takke jer, for at spilde bruge jeres tid på at læse det. Hvis i har råd eller kritik, er i meget velkomne til at hjælpe mig på rette spor. :9xo


    Mvh. MediocreMartin

  • Har ikke tjekket din egen computer igennem, men det gtx 780 i din gamle maskine burde kunne holde i nogle år endnu. Det er stadig et kort der kan trække nyere titler, og med mindre du smider 5-6k, så får du ikke meget mere ydelse ud af et nyt kort.

  • Meget fin maskine til brormand.


    Jeg har selv følgende:
    Hero VIII
    6700K
    Noctua NH-D15S
    8GB 3466MHz G.Skill Ripjaws V
    512GB Samsung 950Pro
    Corsair RM 650W


    Har ikke besluttet mig for GFX endnu, men bliver nok et 970 Strix også.


    Jeg gamer kun WoW så ved 1080P low-mid settings har jeg 50+FPS med igpu'en og meget hurtige load tider :)
    Jeg har ikke haft tiden til at få tweaket oc. auto OC fejlede på 4900MHz, så den køre pt. 4700MHz