Hjælp, Pc vil ikke starte mere.

  • Hej Hol.dk! Jeg har kort sagt problemer med min PC!.


    Henover den sidste måned har jeg været nødt til at tænde PC’en to gange før den booter normal, første gang vil den simpelthen ikke vise
    billede på min skærm. I starten tænkte jeg at det var mit grafikkort der var ved at ryge, men forleden dag da jeg skulle tænde maskinen kom den med en fejlmelding imens den var ved at starte op, den skrev noget om Overclocking på bundkortet var for høj eller noget i den stil.


    Jeg gik derefter ind i Bios som beskeden henviste mig til og fandt intet mistænksomt, jeg ændrede på ASUS eget frabriks clock system fra
    Turbomode til Normal for nu at sikre mig at det ikke var det der drillede. Under den nye startup siger den så at den ikke kan finde operativ systemet ( en lille hvid skrift der blinker i venstre hjørne), jeg tænker pis, og prøver at genstarte igen, lige siden har jeg ikke kunne få forbindelse til skærmen og grafikkortet.


    Jeg har prøvet at skifte grafikkort men problemet fortsætter så nu er jeg næsten 100% sikker på det er bundkortet der er brændt sammen på mystisk vis. Tidligere ejer fortalte mig under købet at han har aldrig haft den clocket, han kan jo ha løjet, men han virkede meget reél. Er der noget jeg kan gøre som kan bevise min mistanke om at det er bundkortet der er røget, udover at købe nyt.


    Kan jeg evt prøve noget andet for at der muligvis kommer liv i den igen? Jeg er nu meget glad for den og den har kørt rigtig lækkert men hvis
    jeg skal købe nyt bundkort, kan det så betale sig at skulle til at rode med i stedet for at sælge den i dele og købe et nyt brugt system?


    Systemet er følgende:
    Asus P8Z77-V Deluxe
    680GTX 2GB Asus
    2x120GB Corsair SSD
    2x Corsair 1866Mhz 8GB
    3770K I7 intel 1155
    CPU vandkølet med corsair blok


    Jeg håber i har nogle gode forslag på mit problem der er ved at gå mig på nerverne.


    Mvh René

  • har lige kigget på kortet og kunne ikke finde nogen knap der hedder det, hvis jeg skal pille batteriet ud, skal pc'en så blot tændes i 10 sek. og så lukkes ned igen? (Det er lang tid siden jeg har rodet med Hardware. )

  • tusind tak for hjælpen ShoutingSeeker nu er jeg mere rolig. Nu er problemet så bare at den skriver Missing operating system under load. jeg tænker at jeg har fucket noget op da jeg har sat BIOS til default settings og nu har jeg ændret på nogle ting. Jeg køre med RAID 0 på mine diske så de er "smeltet" sammen. Jeg er bange for jeg har ændret noget der jeg ikke helt har styr på.

  • Du skal ind i BIOS og aktivere RAID 0.
    Men det er ikke nogen god idé at sætte to SSD'er til Raid 0. Det eneste tidspunkt, hvor du vinder noget er hvis du kører sekventielle operationer så som database konverteringer. Faktisk kan Raid 0 være langsommere end single SSD.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Okay, Jeg må lige kigge ordenligt efter. skal det være under Boot menu?
    Det vil jeg huske, problemet er bare at jeg har en masse ting på dem, så dem vil jeg gerne have overført til en ekstern inden jeg splitter dem ad?. er alt min data alligevel tabt nu?

  • Haha Igel der blev jeg fanget, jeg må ærligt indrømme at jeg havde lagt den op på hol først og derefter tweak da jeg ikke fik svar. så ja, du har helt ret, herinde fik jeg svar lynhurtigt og det var kort og kontant hjælp. super hjælp og super site ! :cheers:

  • Du skal ind i bios og aktivere dit raid 0 igen, så burde det virke igen :9xo .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.