Et spørgsmål angående ram.

  • Hej
    Hvor vigtig er ram mængden i et grafikkort? Jeg har set på et Gelax Geforce GTX 960OC med 2 gb ddr5 ram. til omkring 1450 kr. For omkring 300 kr mere, vil kunne få versioner med 4 gb ddr5 ram. Vil det være et bedre køb. Og ligeledes med almindelige cpu ram. Vil 16 gb ram være værd et bruge den lille merudgift på?

  • Generelt kan man sige at jo højere opløsning du spiller dine spil i, des mere VRAM skal du bruge. 2gb er nok til de fleste spil i alm. HD opløsning, men bevæger du dig derimod ud i et flerskærms setup, og enorme 4k opløsninger, så er de ekstra penge for et 4gb kort givet godt ud.


    Det skal lige siges at dit 960 i forvejen ikke er det vilde kort til 4k opløsninger, så 4gb modellen bør du udelukkende købe hvis du bruger 2-3 skærme på én gang.


    Ang. de almindelige ram, så kommer det meget an på hvad du bruger dit system til. Hvis det er til alm. gaming, så er 8gb længe nok og 16gb er slet ikke værd at bruge penge på. Hvis du derimod sidder og streamer samtidig med, og har alt muligt andet kørende i baggrunden, så kan det være en god idé at opgradere til en smule mere. Det er dog de færreste der lige nu har brug for mere end 8gb.

  • Tak.
    Jeg har lige bestilt et setup bestående af:


    Kabinet: Cooler master N200
    PSU: XFX Core edt pro 550
    Bundkort: MSI H170M pro DH
    Ram: Kingston 2X4 gb HyperX Fury
    Processor: Intel Core I5 6600
    SSD: Samsung MZ850 EVO 250 gb
    Optisk drev: LG BH16NS40 Super Multi Blue.
    Jeg har besluttet mig for at vente lidt med grafik kortet.

  • nu er det så at GTX 960 er født med 2GB GDDR5 så 4GB gir ikke meget til lidt performance men gamer du spil som Skyrim med lidt mods så er de 4GB værd at tage med ellers.


    Har selv for en 3måneder siden samlet et setup med et KFA2 GTX 960 OC 2GB og den tager alt i 1080p uden problemer i den maskine den sidder i.