Netværk derhjemme

  • Hej Tweak.


    Først og fremmest tak for hjælpen i min tidligere tråd, vedr. hvilken PC jeg skulle købe! :)
    Nu har jeg så et par spm. omkring netværk hjemme i min lejlighed.


    Multistikket er placeret inde i soveværelset, og computeren skal stå noget nær stik modsat, for enden af stuen, i den anden ende af lejligheden.
    Jeg skal jo game på den, plus damen skal arbejde hjemmefra en gang i mellem, derfor vil vi gerne have den på kabel. Der er i alt 18-19 meter i længden, når kablet bliver trukket langs væggen rundt i lejligheden.


    Jeg ville derfor høre, om det ville være bedst at trække 1x10m kabel fra router, og så placere en switch, og så fra den trække yderligere 1x10m kabel, hen til computeren, eller om man "bare" skal trække 1x20m kabel? Jeg hælder nok mest til 2x10, da vi også, fra tid til anden, skal have en bærbar til at stå på skrivebordet, og så kan man vel lige så godt også plugge et kabel i den?


    Jeg har læst lidt rundt omkring, og kan ikke helt finde ud af, om jeg skal bruge cat5e eller cat6 kabler? Vores forbindelse er på 20/10, til info :)
    Derudover kommer der til at være mange "knæk", altså 90 graders retningsskift på kablerne, ved ikke hvad det har af betydning.


    Tl;dr, jeg har brug for hjælp vedr. kabling af internet derhjemme :)

  • CAT5e kan klare GbE kabeltræk på op til 100 meter, så det er rigeligt.


    Knæk på ledning betyder ikke noget, medmindre du står og bøjer kablet samme sted flere gange, da metallet bliver træt. Men permanente knæk på ledningen betyder ingenting.


    Som jeg læser det, har I tre PC'er, der skal kobles til? Jeg ville nok uanset hvad vælge at smide en switch bag ved routeren, da dem, man får fra ISP'erne typisk ikke er meget værd, og så giver en dedikeret switch langt flere muligheder ifm. for eksempel port forwarding og sådan.

  • CAT5e kan klare GbE kabeltræk på op til 100 meter, så det er rigeligt.


    Knæk på ledning betyder ikke noget, medmindre du står og bøjer kablet samme sted flere gange, da metallet bliver træt. Men permanente knæk på ledningen betyder ingenting.


    Som jeg læser det, har I tre PC'er, der skal kobles til? Jeg ville nok uanset hvad vælge at smide en switch bag ved routeren, da dem, man får fra ISP'erne typisk ikke er meget værd, og så giver en dedikeret switch langt flere muligheder ifm. for eksempel port forwarding og sådan.


    Der er ikke nogen forskel i beskyttelseslaget/tykkelsen på de 2 kabler?
    Pris er ca. det dobbelte for CAT6, omkring 80 kr. for 10 meter.


    Vi har 1 stationær, som, sjovt nok, permanent står ved skrivebordet. Derudover har vi 2 bærbare, hvoraf den ene, fra tid til anden, også vil blive brugt ved skrivebordet = hvorfor jeg tænker at trække et ekstra kabel med det samme.


    Bare for at være sikker, så når du siger "bag ved routeren", så mener du bare et sted mellem router og PC, ikke? :whistling:

  • Mht. beskyttelse, så er der som sådan ingen forskel i beskyttelseslag mellem CAT5e og CAT6. Forskellen ligger i, om det er STP eller UTP (Shielded Twisted Pair eller Unshielded Twisted Pair). Men ved 10 meter kabeltræk kan du sagtens "nøjes" med CAT5e UTP :)


    Og ja, et sted mellem router og PC (vægstik --> router --> switch --> pc)