AMD vs NIVIDIA gfx

  • Hej Tweakers


    Jeg er lidt på udgik efter et godt grafikkort.


    I starten ville jeg have købt et Asus GeForce GTX 980Ti STRIX 6GB GDDR5, og især fordi jeg gerne ville teste en rog switch pg278q 27 inch monitor.
    Men er blevet godt nysgerrig efter jeg har set mange reviews og rigtig mange snakker om, at gtx 980ti og selv deres titan z/x udgaver ikke engang vil kunne komme til at udnytte DX12 fuldt ud, da de ikke supporter Asynchronous shaders som faktisk Fury/S9 AMD gør. Læs artiklen.


    http://wccftech.com/async-shad…-performance-oxide-games/



    Derfor overvejer jeg lidt og prøve et ASUS Radeon R9 FURY X 4GB HBM eller stærkere kort med en benQ 27 inch freesync skærm.


    Hvad tænker i herinde? Har AMD overhalet NVIDIA for tiden eller?


    Og hvad burde jeg prøve, fordi har altid været en Geforce dreng, Men alt virker bare til, man får mere for penge for AMD samt de udnytter DX12 hvor geforce fejler.


    På denne side favorisere de NVIDIA, men er stadig enig om at AMD har nogle meget stærke kort som ligger lige bagefter. Men alle andre steder jeg læser virker det til, at AMD bare kan trække mere hjem samt har fremtidsikret, i hvert fald indtil det næste NVIDIA kort udkommer.

    http://www.pcgamer.com/hardware-report-card-nvidia-vs-amd/


    Men alt i alt, hvad vil i drenge/piger herinde forslå mig?


    Er ved at lave en selvbyg pc, og vil gerne have lidt bedre for pengene. Top notch!


    Fandt lige dette lille komiske indslag til sidst. God uge til alle og håber i har lidt svar. :)


  • Det eneste jeg lige vil sige er, at jeg tror ikke man skal lægge for meget i DX12-delen. AMD siger jo også selv, at der ikke findes noget som er 100% DX12 kompitabelt. Måske kommer AMD til at have en lille fordel, men jeg synes det er alt for tidligt at begynde at drage konklusioner.


    Nvidia sidder jo på størstedelen af GPU-markedet, så det ville virkelig komme bag på mig, hvis der ikke blev taget hensyn til dem på en eller anden måde.


    Og lige et spørgsmål: Hvilken opløsning skal du spille i? Så vidt jeg kan huske klarer AMDs R9 3xx rigtig godt i høje opløsninger, hvor GTX 970/980 brillerer i 1080p

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det seneste nye skulle også være, at nVidia allerede arbejder på at inkludere async fnyldepop i driveren, hvilket ligenu den ikke understøtter (de faker det for at undgå et evt. kompatibilitets problem). Hardwaren understøtter det skam, så jeg vil sige køb hvad du synes du får mest ud af, og ikke hvad det evt, måske, kunne være, hvis planeter står i en lige strækning ud for hinanden.

  • p3t3r


    Tusind tak for dit svar.


    Du har nok ret i, at uanset hvilke cpu/gfx kort der findes nu og kommer vil der nok altid være ikke DX12 fordele og ulemper. Men synes bare at deres forglemelse eller fravalg at support til Asynchronous shaders var enorm, da det spiller en stor rolle og især for fremtidig gaming og flere fps. Men igen, jeg er ikke nogen haj til disse ting, læser bare meget forum, interviews og drager mine egne konklusioner på det. Og det er jo derfor jeg så prøver og finde lidt svar herinde, hvor jeg mener i har godt styr på det.


    Så du ville mene at jeg sagtens ville kunne tage et Nvidia kort selvom mange snakker om at amd vil være bedst til dx12? Har læst nvidia har mange driver problemer med deres grafikkort med windows 10 samt det nye dx12. Men dunno, bare noget jeg har læst.


    Men de to skærme jeg snakker om, altså asus swift 27 g sync og BenQ 27 freesync er begge 2560/1440p skærme. Da jeg har læst at disse typer af grafik kort gør sig rigtig godt til den type opløsning, - gaming wise.


    Men hvad tænker du?

  • TolaGarf


    Aha, den havde jeg faktisk slet ikke hørt om. At de ville få Async ind i deres drivers i stedet.


    Læste lige til en artikel omrking det, som du snakkede om og det virker faktisk lovende.


    http://www.guru3d.com/news-sto…e-via-driver-support.html



    Så med andre ord kan det faktisk være Nvidia vinder i denne stridighed inden dx12 udkommer.


    Dit sidste svar var meget sjovt, og du har selvfølgelig ret, ingen grund til at planeterne skal planlægges
    korrekt, men var bare meget nervøs. Også fordi mange folk har lavet reviews på youtube, hvor de tester
    grafikkort og sætter amd og nvidia over for hinaden, og hvor gang vinder amd med godt 10-15 fps.


    Så er bare godt nysgerrig. Og lettere forvirret.

  • Der er personer herinde, der vil kunne svare på det bedre end jeg kan.


    Angående DX12 problemstillingen, så er der ingen der kan svare på det. Derfor vil jeg heller ikke hænges op på det, men jeg tror nu sagtens du kan købe et NVIDIA grafikkort uden at være bange. Som sagt, NVIDIA sidder tungt på GPU-markedet, så det ville være helt uhørt hvis DX12 slet ikke virker med dem, det tror jeg ikke kommer til at se


    Nu er jeg jo AMD-mand, så ville nok vælge et 390x eller noget. Men GTX 970 / 980 er også utrolig gode grafikkort, som mange entusiaster vælger at købe.


    Jeg tror såmænd AMD er rygtet for at have dårligere driver-support end NVIDIA, så jeg tror ikke du skal tænke på det.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13