Tanker før et pc køb, håber i vil bruge et øjeblik. Tak.

  • Hej Tweak.dk


    Da jeg er lettere nybegynder til computere spørger jeg jer til råds i
    håbet om en større forståelse.


    Jeg skal til og købe en ny gamer pc, og smider en del penge i projektet
    denne gang. Mit spørgsmål er, hvilken er de to computere her ville i vælge?
    Den ene er en tiny shark pc med et kræftigt grafikkort og den anden er en
    almindelig shark pc med sli med to medium grafik kort. Hvilke pc vil jeg få
    mest gavn med i fremtiden? I må gerne tage højde for det meste. :)


    http://imgur.com/v35y21K Det her er den lille, som er den halve størrelse af en almindelig computer




    http://imgur.com/HHiSgoX Det her er den almindelig størrelse pc med SLI




    Hvad ville i vælge? og hvad er bedst i længden? Og håber det hele passer sammen.
    Vil lige høre jer herinde inden jeg bestiller.


    Håber i vil hjælpe lidt. Tusind tak :)


    God weekend.

  • Et 980ti er klart at fortrække her. Hvad er dit budget?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Begge pc'erne ligger lige omkring 16.000 kroner.


    Så tænker det er mit budget.


    Så du vil foretrække 980'eren med et kort istedet for 960 SLI? Også selve maskinen hardware kontra
    den anden?


    Er glad fordi du gider hjælpe. Og kom endelig med andre råd, er på udkig efter den bedste gaming maskine
    til de 16.000 kroner. Begge billeder har jeg taget fra shark gamings hjemmeside, hvor jeg har sæt nogle
    ting sammen i to forskellige maskiner.


    Men du siger bare hvad du tænker.

  • Se min vedhæftet fil.. Der vil jeg mene at du får meget mere for pengene..


    Der mangler kun kabinet, men det er jo meget en smags sag.

    Images

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality

  • Hej NearBy,


    Nu er jeg som sagt en fuldstændig noob på hardware, men hvis du siger din vedhæftede fil
    er mere værd for pengene end de to jeg har fundet på shark gaming, så stoler jeg på dig.


    Men det er det bedste man kan få for de 16500kroner? Og du siger der mangler kabinet?
    Så man skal bestille alle delene enkeltvis og betale en for at samle den, eller hvordan
    fungere det? og er den også vandkølet som den anden?


    Undskyld jeg ikke forstår så meget af det, det er en hård verden at kaste sig helt grøn ind
    i, men er bare så træt af bærbar og vil give meget for en god solid pc. men som sagt, den
    jpg fil, er det bare enkelte stykker hardware som så man bestiller hjem og derefter betaler
    en for at samle i et kabinet? Fordi jeg ved intet om samling eller alt det andet.


    Også der mangler stadig windows og netkort, samt kabinet, ikke sandt? Så det bliver vel
    over de 18000 plus en til at samle det og muligvis fragt for det enkelte dele?


    Men er meget nysgerrig og tusind tak, håber du gider svare på min lidt forvirrende tekst her.


    tak


  • Det er klart at fortrække at have ét kraftigt grafikkort i stedet for 2 svage. Du skal tænke på at du ikke får dobbelt med grafik-power med 2 stks. Nr. 2 grafikkort vil du måske 60% ydelse af hvad det i virkligheden kan præstere, hvis det kørte alene. Derfor er ét kraftigt kort at fortrække. :)


    Mht. til de to linkede maskiner, så findes der bedre på markedet, til samme pris. Men fælles for begge fra Shark er at de bruger nogle dårlige ssd'er.
    Læs her: http://www.extremetech.com/ext…onents-after-good-reviews


    Ydermere er der brugt penge på nogle i7 cpu'er, hvilket er unødvendigt, hvis formålet er gaming. Det bliver mere udtalt med med DirextX, hvor noget af rendering bliver lagt over på grafikkortet fra CPU'en. En i5 6600k er fint til gaming. Men skal du lege med streaming, videoredigering eller f. eks VM så gå efter i7 eren, da den har Hyper Threading (2 tråde pr. kerne).


    I begge pc'ere fra Shark er der AIO køler, men du skal huske på at AIO kølere larmer mere end en god luftkøler, da den både har vandpumpe og blæser(ere), der larmer. Det eneste tidspunkt, hvor jeg vil anbefale en AIO er hvis du skal lege med heftigt overclock.


    Mht RAM så kan du sagtens nøjes med 8 GB RAM til gaming, men skal du redigere mv. så snup du 16 GB.


    Jeg har fundet denne maskine, som jeg synes er mere fornuftig:


    https://www.mm-vision.dk/asus-geforce-x-one-taurus-system
    Denne maskine har et Gtx 970 som faktisk er rigeligt til Full HD, men du kan kontakte MM-vison, hvis du ønsker et kraftigere grafikkort i. Jeg vil dog fraråde at du kommer et Gtx 980(non TI) i da det er meget dyrere end 970, men yder ca. kun 10% mere. Gtx 980ti vil jeg faktisk kun anbefale, hvis du kommer til at køre med en skærm højere end Full HD eller en 144Hz skærm.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Uh Hej ShoutingSeeker,


    Dit svar var perfekt, det gav mig en meget større forståelse af det hele.


    Jeg er virkelig taknemmelig for, at du uddyber alt så grundigt og tager
    dig tiden på at give mig en forståelse.


    Jeg tror nok bare alt i alt, at jeg er godt og grundig træt af at være en
    bærbar person, især fordi jeg altid har gamet. Så denne gang vil jeg gå
    hele vejen for en ordenlig maskine der kan holde mange år frem med de
    nyeste spil.


    Men okay, så vil jeg fokusere på på et godt grafikkort. Og tak for at skrive,
    at vandkøling larmer mere, måske burde jeg så finde et godt alternativ
    indenfor luftkøling. Jeg ved godt, at den maskine du linkede mig sikker
    er mere fornuftig til sin pris end nogen af dem som jeg har linket. Men
    tænker bare, at jeg vildt gerne vild have noget lir for pengene denne gang.


    Fordi tænker vel en I7 procceser er bedre på fremtids sigt? Selvom måske en
    I5 nok er mere lige til når det handler gaming?


    Du siger også sharkgaming bruge dårlige ssd'er, er det ram? Som i kingston?
    Så man burde altid undgå Kingston?


    Det sidset du skriver, angående 970 og 980, så har jeg overvejet nemlig 980'eren
    da jeg vildt gerne vild prøve sådan en 1ms, 144hertz skærm i full hd. Har lidt været
    en drøm, især da jeg ofte spiller meget krævende flight simulation. :)


    Jeg er virkelig glad for din kommentar og hvor er det dejligt, at jeg føler jeg lærer noget!


    Jeg har kigget på den side du linkede mig fra vision og har fundet to computere som jeg
    er meget interesseret i. Hvad vil du sige er deres forskel?


    https://www.mm-vision.dk/vision-Xtreme-Plus-gaming-pc + GTX980 -> Asus GeForce GTX 980Ti 6GB GDDR5 grafikkort + Silent CPU upgrade (Thermalright Macho CPU-køler monteret) Anbefales


    Eller


    https://www.mm-vision.dk/visio…g/Monster-gaming-computer + Vision Monster - Intel® Core™ i7-6700K 4x4.00GHz (Turbo 4.2GHz) 8MB cache + GTX980 -> Asus GeForce GTX 980Ti 6GB GDDR5 grafikkort + Silent CPU upgrade (Be Quiet Pure Rock køler monteret) Anbefales



    Burde jeg vælge andre tilvalg så maskinen er mere fremtids sikret? Og hvilken ville du mene ville gøre sig bedst til gaming. Og er det første link okay i forhold til sit kambinet? Det ser ret lukket ud.


    Til sidst, hvad synes du er bedst, den ene eller den anden af de her to skærme til mit 980 kort.


    https://www.mm-vision.dk/product/vismini/615383



    eller


    http://sharkgaming.dk/acer-xb240hbmjdpr.html



    Håber du lige har overskud til at kigge alt min skrift igennem, vil bare så gerne ramme plet
    første gang.


    ps. jeg tænker lige over hvad du sagde angående I5 og I7 processere, fordi ved ikke om jeg
    vil streame så meget. Og redigere også film, men der synes jeg egentlig Mac er bedre. Men
    nok om det, håber du vil kigge det andet igennem


    Tak :))



  • Hvis du er til gaming lir, så tag GTX980 Ti. Det kan kører 1920*1080 med +100fps med alle grafik detaljer på max




    https://www.mm-vision.dk/vision-Xtreme-Plus-gaming-pc


    Har 6 kerner på CPU. Det giver ikke noget i spil, men hvis du skal redigere film eller laver heavy multitasking så er den hurtigere end de 4-kernede I7'ere og I'5ere


    https://www.mm-vision.dk/visio…g/Monster-gaming-computer


    Har 4 kerner med Intels nye Skylake CPU. Forskellen på I5 og I7 er 300Mhz (turbo) og I7 har HyperThreading (4 virtuelle kerner). 4 virtuelle kerne giver lidt i heavy multitasking og video redigering. I spil giver HyperThreading ikke noget. Så forskellen i spil på I5 og I7 er 300Mhz.


  • Godt du kunne bruge mine råd. :)


    Mht. den første maskine du linkede til så er den klart vildere, men ikke til det, du skal bruge den til. ;) Det er det man i nørd-sprog kalder en talknuser, altså til programmer der virkelig kan udnytte CPU kraft, som f. eks Photshop, VM (virtuel mashine) eller detslige.


    Men til gaming kan den, bevares, også sagtens bruges, men de beregninger kan en mindre CPU med 4 kerner også sagtens klare, endda uden problemer. Faktisk skal man ikke så langt tilbage før end spil kun kunne udnytte 2 kerner. Derfor vil du også se at en Pentium G3258 Dual Core, river en stor AMD Octa Core rundt i rigtig mange lidt ældre spil. Det er der 2 grunde til.


    1) Som skrevet tidligere så udnytter lidt ældre spil kun 2 kerner.


    2) Kerne for kerne er Intels CPU'er meget stærkere end AMD's CPU'er. Det er derfor man ikke vælger AMD til en gaming maskine.


    Mht. SSD, så var Kingstons V300 fine SSD'er da de kom ud, men lidt tid efter release (og reviews) ændrede Kingston NAND controlleren til en billigere og langsommere. Derfor kan det ikke anbefales at købe V300.
    Du behøver dog ikke at være bange for f. eks RAM fra Kingston, de fejler ikke noget.


    På lang sigt kan i7'eren have det være en fordel at have HT, men som det ser ud nu og et stykke i fremtiden, så vil en i5 være nok. Du får mere ud af at smide de små 1000 kr. en i7'er koster mere end i5'eren, oven på grafikkort budgettet og vælge et hurtigere grafikkort som f. eks 980ti.


    Langt de fleste producenter (danske producenter) vil gerne komme nogle bedre dele i din maskine. Hvis du vil have det bedste af det bedste inden for luftkøling, kan jeg klart anbefale de store Noctua kølere. De larmer stort set ikke, men de er også dyre. Jeg kan anbefale Noctua NH-D15.


    Må skuffe dig mht. skærm, der er jeg slet ikke expert, så der må du få råd af andre på forummet. :)


    Håber det gav svar på dine spørgsmål.


    Btw. Jeg plejer altid at sige det er tosset at ofre mere end ca. 10k på en gamer i stedet for 16k. gem resten af pengene til fremtidige opgraderinger så som et bedre og hurtigere grafikkort om ca. 2 år. For ofrer man mere end ca. 10k får man ikke særlig meget mere ydelse. Men de få % man får er meget dyre. ;)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Hej ShoutingSeeker :) Kunne ikke lige finde ud af at citere, det virkede åbenbart ikke, så skriver det i en ny besked her nedenunder.
    Ah ja okay, nu er jeg med. En talknuser giver nu meget god mening, altså når den er bedst til film redigering, photoshop etc. Jeg lærer jo hele tiden noget nyt.


    Jeg har altid været frygteligt til at lave det jeg kalder for "overkill", altså at sigte for højt og egentlig sidde med et powerhouse der egentlig er for kræftigt, hvor jeg ingen gang udnytter hele computerens ydeevne, såsom hvis jeg købte "talknuseren" og smed et 980 ti i med I7 cpu.


    Jeg prøver lige og gøre det hele lidt kort, så vi ikke ender med at skrive romaner, men jeg er megt glad for dine lange udpenslende ord, for de hjælper mig rigtig meget til at skabe forståelse for det hele.


    Så alt i alt, og nu tager jeg lige fat i det sidste du sagde, om at en god gamer pc aldrig burde koste mere end 10k da man egentlig burde gemme resten til selve opgraderinger igennem årene, og det følger jeg dig ret godt på.


    SÅ hvis jeg nu skulle vælge en PC fra vision.dk og ikke shark gaming, ville du så sige at jeg burde tage den her:


    https://www.mm-vision.dk/visio…g/Monster-gaming-computer



    Og vælge et Asus GeForce GTX 980Ti 6GB GDDR5 grafikkort som tilvalg samt Silent CPU upgrade (Be Quiet Pure Rock køler monteret)? Dog kan jeg ikke tilvælge Noctua NH-D15, men det kan jeg vel ringe og be dem om? Og ud over det så holde den stadard med ram, cpu etc. Men ændre grafikkortet til det skreven ovenover samt silent CPU køler?



    Jeg ved godt du har hjulpet meget, men hvis vi lige skulle give den det sidste skud i bøssen, så kan vi afslutte den meget snart. For synes jeg har godt styr på det snart. :-) Og med din hjælp har jeg en ny forståelse af hvad en talknuser er om en almindelig gamer pc. Og somt sagt leder jeg jo bare efter en pc som kan spille alle nye spil også i fremtiden på ultra uden lag problemer og have det godt. Vil bare gerne kunne løbe på højeste grafik i spilletsverden med 150 fps, ha ha.



    Men som sagt, tusind tak atter igen ShoutingSeeker. :)



    Ps: Hvis du mener jeg burde vælge en anden pc, så sig også det og skrev gerne hvilke tilvalg den optimale "beast gamer" burde have med den nye valgte pc.



    Forreste, håber du nyder din lørdag aften!

  • Det er en fin gamer, især med gfx opgraderingen.


    Og ja, du kan sagtens "nøjes" med en i5. CPU køleren er også OK, med mindre du vil OC helt vildt og samtidig går meget op i DB. :)


    Og så skal du være OBS på at der ikke medfølger nogen lagerdisk, kun en stor SSD på 500 GB. SSD'er er dyrere (men også meget hurtigere!) end alm. HHD'er. Derfor er det tosset at ofre penge så man kun har en SSD. På den gammeldags HHD har man typisk film, musik og billeder, og der er der ikke nogen fordel af at have liggende på en dyr SSD. Men til OS, programmer mv. er det rart emd en SSD. ;) Om du vil vælge en 1 tb ell. 3 tb afhænger af hvor mange film mv. du har.


    Husk også at tilvælge et trådløst netkort, hvis du ikke vil køre med kabel. Det skal dog lige nævnes at det er en klar fordel at køre med kabel, hvis du skal spille spil (bla. First person shooter), da ping hastigheden er en del højere med trådløst netkort. Du skal dog ikke tænke netkort (kabel), da det allerede er indbygget i bundkortet.


    Ydermere skal du huske at i basisprisen på pc'en ikke er medregnet OS, det koster 749 kr.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jamen så vil jeg overvejer det kraftigt.
    At købe en pc fra Vision i stedet for shark gaming.
    Men det er da dumt, at de bruger dårlige dele, men
    godt at vision åbenbart er mere solide.


    jeg tror ikke helt jeg forstår SSD. Altså jeg forstår at en gammeldags harddisk kørte med en skive indeni og at de nye er ligesom en slags stor usb? Men, skal jeg så købe en gammeldags harddisk også så film, billeder skal være på og kun spil, og programmer skal være på SSD'en? Man må helst ikke putte film og sådan må den?


    Havde faktisk tænkt over det med trådløst netkort. men tænker jeg er træt af det trådlæse og ofte har jeg meget lag grundet det. Så vil betstille et internet kable og holde mig til netkortet denne gang. :-)


    Jeg har faktisk kigget lidt mere på visions hjemme side og faldte faktisk over deres vision ROG serie. Det pc'er er nærmest bedre og mere fremtids sikret. Synes deres Predator ROG Ser ret god ud med et et 980ti som tilvalg. Som sagt ved du jo allerede at jeg er en noob til at ville skunne skifte dele selv i fremtiden, så måske er lidt ekstra penge okay givet ud, hvis det holder. Og vision DK giver også 2 eftertjek og rengøring af pc'en har jeg set. Så det er jo meget godt, så der ikke sker skader og sådan.


    Tænker jeg giver dem et kald i morgen tidlig.


    Håber du har en god søndag shoutingseeker.


  • Forskellen på en HDD og SSD er at - som du rigtigt skriver - en HHD er mekanisk med roterende magnetiske plader/skiver. SSD har ingen bevægelige dele, da den lager data i microchip. En SSD er rundt regnet ca. 10 gange hurtigere end en HDD.
    Her kan du hastighedsforskellen
    https://www.youtube.com/watch?v=j84eEjP-RL4
    Men man kan faktisk få noget der er hurtigere nemlig en PCI SSD, men så bliver man meget hurtigt fattig, for de er nemlig dyrere end en alm. SSD.
    Vil man have noget der er endnu hurtigere, kan man lave en RAM-Disk, hvor man allokerer noget af ens maskines alm. RAM. Men ja, så har man alt for mange penge hvis man vil have en sådan. :D
    Her kan du se sammenligningen imellem HDD, SSD og RAM-Disk.
    https://www.youtube.com/watch?v=Fgo7Pm5YAkc


    Hvorhenne ser du ROG pc'erne inde på deres side?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Ah lyder virkelig interessant, men tror forhåbenligt en almindelig SSD er nok til mig, ellers er jeg vel atter igang med at bygge en såkaldt talknuser som du kalder dem? :) Men du svarede aldrig helt på mit spørgsmål vedrørende om det så er vigtig at man har to harddisk i sin pc, altså en SSD til programmer og spil og en almindelig gammel dags harddisk til film og billeder. Er det sandt? Hvad ville der ske, hvis jeg kun havde en stor SSD på 500gb i min pc, ville det være dårligt, hvis der manglede en almindelig harddisk? Og tak for videoerne, har lige set dem. Virkelig stor forskel på hastighed må man sige!


    Her finder du rogue serien, på visions gaming side.


    https://www.mm-vision.dk/visiongaming/computer



    Rul lidt ned, der kan du se ROG serien. De er ret imponerende, især synes jeg deres predator ser fornuftig ud.

  • Hvis du ved med dig selv, at du ikke har meget data såsom film, musik og billeder, kan du måske godt nøjes med den 500 GB SSD. Men du skal huske på at moderne spil fylder en hel del - nogle helt op til omkring 50 Gb.


    Det er ikke dårligt kun at have en SSD i sit system, men det er uklogt, at have 1-2 tb film på en SSD('ere), da prisen på SSD er meget højere og man alligevel ikke får nogen hastighedsforøgelse ved at have film mv. liggende på en SSD.


    F. eks koster en 1 TB SSD over 2500 kr. og en 1 TB HDD koster under 500 kr. Derfor er det "tosset" at bruge SSD pladsen på film mv.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Hey Shouting,


    har været lidt optaget.


    Men aha, ja okay. Se nu forstår jeg fuldt ud.
    Det du sagde gav super fin mening.


    Må indrømme prisen er godt skudt i vejret på de
    SSD'er, så vil helt klar få to harddisk, en SSD og en
    HHD eller hvad de gamle hedder. :)


    Fik du set ROG serien og deres gaming udvalg?
    De er ret fine, deres predator serie er også fin!