Hvilken bærbar skal han vælge.

  • Min søn skal starte på ITU om 14 dage, og han skal have en ny bærbar.
    Og da jeg ikke har så meget forstand på dette, håbede jeg at nogen kunne hjælpe.
    Den må koste mellem max 8000-11000 kr.
    også i tvivl om det skal være 13" eller 15", håber nogen kan hjælpe.

  • Hvilket programmer skal han bruge?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ja det ved han desværre nok først i næste uge, når de har info dage.


    Hvilken udd. på ITU er han kommet ind på?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Af egen erfaring kan jeg sige at en Macbook bør udelukkes som en mulighed. På min egen uddannelse har vi et par stykker med Apple computere, og de har fra tid til anden lidt mere bøvl end andre med de programmer der skal bruges.


    En fornuftig studiebærbar skal efter egen erfaring desuden opfylde visse krav:

    • En SSD harddisk er et MUST ! Der er intet værre end at vente 10 minutter på en opstart.
    • Harddiskens størrelse er vigtig, men der er ingen grund til at gå over 500gb på en bærbar der kun skal bruges til studiet.
    • Sørg for at der er en VGA indgang, da der visse steder ikke er mulighed for at bruge en HDMI port (ellers køb en adapter).
    • En god mængde ram og en fornuftig CPU er vigtig til tunge grafiske programmer, så 8gb ram og en nyere i5 CPU er også noget du bør kigge efter.
    • Et ordentligt grafikkort er rart at have, men bestemt ikke et must. Til jeres budget, burde det dog være muligt at finde en bærbar med et ordentligt grafikkort, så grafisk tungere programmer også kører problemfrit.
    • Sidst men ikke mindst, så er det en god idé at smide lidt penge efter et kraftigt trådløst netværkskort. Mange bærbare kommer med elendige kort som standard, men kan opgraderes mod en lille merpris.
    • Batteritid er rart at have, men i langt de fleste tilfælde sætter man alligevel strømstikket til. Computeren holder næppe strøm en hel dag alligevel, så her kan der evt. spares lidt penge.
    • Asus, Lenovo, MSI og Dell er de mærker jeg ville gå efter. Har selv Dell, da de var de eneste der kunne levere en bærbar med det hardware jeg ville have.


    Håber det her hjælper lidt, det er i hvert fald de ting jeg ville kigge efter hvis jeg skulle have en ny bærbar til mit studie.

  • SSD er bestemt ikke et must. En ny bærbar med windows 8.1/10 og mekanisk harddisk starter ikke på meget mere end 30 sekunder(10 minutter... vi er altså ikke i 90'erne). SSD er rart og med jeres budget bestemt muligt, men er der kun plads til 1 hdd skal i måske overveje om det er en 500gb/1tb hdd eller en 128gb/250gb ssd. For mig er 128gb ikke nok og 250 er også i underkanten^^


    Jeg ville kun købe en bærbar når i vidste hvad for en slags maskine det kræver. Fordi i kan være uheldige at i skal bruge arbejds grafikkort med specielle drivere for at køre bestemte programmer, som tilgengæld ikke er særlig god til gaming. De almindelige "gaming" grafikkort er måske slet ikke i stand til at klare de opgaver pga. manglende driver.


    Ellers tag et kig på mm-vision hvis det gælder en gamer pc. Skal det dog være en arbejdshest ville jeg anbefale Lenovo thinkpad. Har selv en t530p og det er en rigtig lækker maskine! :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • emilpapis93, jeg ved ikke hvordan du regner din startup tid ud, og jeg vil da give dig delvist ret, en bærbar med en 7200rpm mekanisk hdd (dette er ikke nødvendigvis standard), starter på ca. 30 sekunder når den er ny. Men allerede efter et år ca. vil man kunne se en tydelig forskel pga. de programmer man installerer.



    Så SSD er for mig et MUST. Og til en studiebærbar vil en 250gb være mere end rigeligt. Det er jo ikke meningen man skal have spil og film liggende på sådan en. Hvis det derimod er en bærbar der også skal bruges som primær fritidscomputer i hjemmet, ja så er snakken en anden, men det er jo ikke nogen information vi har fået :)

  • Du forstår ikke min pointe jeg er fuldstændig ligeglad om min pc tog 1 minut om at starte^^
    Jeg ville heller aldrig anbefale noget specifikt da vi ikke aner hvad han skal bruge. Du ved jo ikke om den bare skal bruges til studie bærbar. Så er det bedre han skriver hvad den skal bruges til så vi ved hvad vi skal foreslå. Istedet for vi skyder i tågen i håbet om at ramme.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb


  • Jeg har haft en 540P og trackpad´en var noget lort. Oven i det var det nærmest umuligt, at bruge trackpoint og midterknap til scroll. Det gamle tastatur er også langt bedre - syntes jeg.


    Kender den nye trackpad, sidder med en E530 til dagligt og bander når jeg skal bruge den, men når jeg har brugt den 5-10min så går det bedre, men ja den er sku en ommer fra Lenovo tror bare ikke laver den forløbi

  • 1.
    Hvis det var mig. Ville jeg "nøjes med" blyant og A4 den første dag på studiet, for at få dannet mig et overblik og se hvad de andre studerende trækker op af taskerne.
    2.
    Bud på specs's jeg selv ville gå udfra.
    Processor Core i5 (Minimum Haswell arkitektur, helst Broadwell eller skylake? grundet grafik delen).
    8GB Ram (Her kan man altid selv udfører en evt. senere opgradering til 16?)
    128GB eller 256GB SSD (Vælg Altid ren SSD over mekanisk HDD) Tilkøb i stedet en ekstern 1TB USB 3.0 HDD og have i tasken.
    802.11ac Trådløst netværk
    Batteri tid >7 timer
    Anti gloss skærm.
    Feeling med tastaturet, bygge-kvalitet / layout.



    Nå pøj pøj med køb :)



    Vh Thomas