Tanker før selvbyg

  • hej
    Jeg ved godt der nok ligger tusinde tråde omkring dette emne, men jeg vil alligevel spørge efter meninger til mit lille byg og evt. Forslag til dele. Jeg har tænkt mange tanker og allerede nu en tak til de der giver deres besyv med.


    Jeg har sidst bygget et system i 2012 og solgte det tidligere i år. Så der skal startes helt forfra. Pc skal primært bruges til spil, ja egentlig også sekundært. Fps spil og surfing.


    Først tænkte jeg over hvilken skærm jeg vil spille på. Der kommer godtnok mange nye hele tiden. Gsync, Freesync osv. Min sidste skærm var en benq 144hz. Egentlig en god skærm at spille på, men dødsyg til alt andet. Derfor tror jeg TN paneler er et overstået kapitel for kit vedkommende. Men jeg vil dog gerne spille i 120hz +
    Jeg synes gamer skærme skal være større og større som tiden går. Lige nu lader det til at 27" er normalen. Jeg har min skærm ca. 50-60 cm fra mine øjn. Jeg er blind på højre øje og føler at 22 til 24" vil være absolut bedst. Større skal jo længere væk, for at jeg ikke får hold i både nakke og skuldre af at dreje hovedet. 1080p er også super fint synes jeg. 3D får jeg ikke meget ud af med syn på kun 1 øje.
    Da mange hz og IPS,panel ikke følges fantastisk ad, er mit valg af skærm faldet på eizo foris fg2421.


    Kabinet.
    Jeg har læst gennemgang af kabinet her på siden. Om det skal være MIDI eller maxi ved jeg ikke. Har altid arbejdet i maxi, men tænker på et MIDI denne gang. Jeg tænker på Fractal design Ðefine R5. Kan det nogenlunde holde støv ude og få varmen ledt ud af kabinet med de eksisterende blæsere? Ja, er midi lige så god til at holde køligt som maxi tower ?


    Cpu bliver enten en 4690 eller 4790. Tror dog jeg tager 4790k selvom en OC 4690 nok ville gøre det fornuftigt i de fleste spil.
    Cpu køling har jeg altid haft vandkøling på i form af færdige systemer. Jeg synes dog de larmer ret meget og tænker på en god luftkøler som noctua Nh d15 eller cooler Master V8. Kan disse egentlig været kabinettet?


    Bundkort bliver atx og et OC venligt et. Gerne et med auto OC, da jeg tidligere har haft et sådan fra msi og det kørte fint i mange år. Der må gerne være mulighed for sli.....bare hvis jeg nu får brug for mere power på et tidspunkt.
    Lyden er for mig vigtig. Jeg har indtil nu altid kørt med dedikeret lydkort, men læser at mange nye bundkort har tænkt over deres lydkvalitet. Tidligere oplevede jeg meget lav lyd fra bundkort, derfor jeg brugte lydkort. Det skal siges, at lyden er til at pinpointe fjender i spil og ikke musik og film. jeg er jo halvblind 😀
    Her er jeg meget åben for forslag der imødekommer mine ønsker. Gerne med hvilke ram der er fornuftige.


    PSU. Her kan jeg læse at nogle blæsere kører hele tiden og larmer mens andre er mere støjvenlige. Jeg tænker på en corsair rm 650 eller måske evga supernova 750 G2. Så kan den vel holde i mange år og evt. Til sli.


    Lager disc. Jeg har ikke behov for den store kapacitet. Sidst havde jeg en samsung 256gb ssd og den var fin stor. Har jeg brug for mere plads kan jeg altid smide en alm hdd i.
    Der bliver skrevet meget om hastigheder på ssd osv. Jeg er nok dummere end gennemsnittet og måske kan man måle disse forskelle. Men jeg kan altså ikke mærke forskellen i daglig brug. Om min pc starter op 2,7 sekund langsommere eller andre ting er ikke så vigtig for mig. Jeg kan simpelthen ikke mærke forskel på en dyr ssd og en forholdsvis billig som fx. Nogle crutial.


    Grafikkortet er jo ofte det springende punkt i budgettet. Når jeg nu spiller i 1080 er et gtx970 et ret klart valg. Dog kan jeg godt finde på et 980 eller 980ti såfremt jeg bliver helt opstemt af et sådan på brugtmarkedet. Det er dog usandsynligt, da folk næsten forventer ny pris for dem.


    Hmm, er du nået hertil, er du nået til enden for nu. Jeg ved det er mange tanker, men jeg synes de er sjove at tænke og jeg håber du vil give din mening.
    Tak for din tid 😀

  • Kabinet: Efter at jeg har haft et R4 i 2 år. Kom jeg til konklusion at disse "slient" ikke nødvendigvis er mere slient, end et mere airflow optimeret kabinet. Det hele kommer an på kvaliteten af dine blæser, og et godt airflow, i dit kabinet. Selv er jeg en fan af Phanteks Luxe/760T (big tower) og Corsair 540 Air/Cooltek W2, hvis du vil had mid tower. Disse cube kabinet har et fantastisk airflow og har plads til store rads/luftkøler


    Cpu: Intel har desværre skydt priserne op på deres i7 i Danmark og hvis du kigger på priserne, jamen så er 5820k faktisk billigere end de nye skylakes/broadwell. Her taler vi altså om et 6 kerne monster, som helt klart kan klare fremtidgens opgaver. DDR4 er også blevet ekstremt billig. De er faktisk nede på hvad DDR3 var for et år siden.


    Bundkort: Her er jeg en stor fan af Asus, MSI er fint nok men ud fra de builds jeg har lavet med MSI bundkort, så er Asus stadig mit foretrukken mærke. De er dog ofte lidt dyre end MSI, men helt klart pengene værd.


    PSU: Der er ingen diskussion, EVGA har sammensat en fantastisk strømforsyning. Deres G2 serie er den bedste i dens prisklasse og Johnneyguru er 100& enig der ;)


    SSD: Crucial BX100 er den bedste SSD i dens prisklasse. Samsung EVO var kongen førhen, men efter nogle uheldige firmware problemer med EVO serien, tog Crucial pladsen.


    Grafikkortet: I mine øjne er det enten GTX 970 eller GTX 980ti. Jeg synes ikke engang man skal tænke GTX 980 mere. GTX 970 er fint til 1080p (selv 144hz) og 980ti rocker 1440p.


    Budget: Hvad ligger dit budget på?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Godmorgen


    Budgettet er som sådan ikke endeligt. Jeg tror dog ikke på at købe til fremtidssikring på gfx delen, da dette ofte er for dyrt. Men et godt fundament i kabinet og psu synes jeg er vigtigt. Ja egentlig også bundkort og cpu.
    De spil jeg igennem tiden har spillet, har egentlig ikke krævet ret meget af en pc. Har været igennem delta force serien, noget cod, arctic combat, skill sf2 osv. Men jeg har lyst til at prøve en smule mere nyt af.


    Budgettet er egentlig ikke fast men jeg forestiller mig en 10-12k for en pc og egentlig bare en skærm jeg med mit begrænsede syn får noget ud af.

  • Hvad laver du udover at spil på din pc? Såsom video render, photoshop, 3d programmer osv.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB


  • Jeg kan ikke se Hvorfor han skulle glemme et 980. det er jo stadig et super kort og der er fanme langt fra et 970 til et 980ti i pris vis han har råd til mere ind 970 men ikke til 980ti så er et 980 et super valg

  • Godmorgen


    Budgettet er egentlig ikke fast men jeg forestiller mig en 10-12k for en pc og egentlig bare en skærm jeg med mit begrænsede syn får noget ud af.


    Så det er 10-12k for computeren alene?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg tror Jesper mener, at i 1080 er der ikke den vilde forskel på 970 og 980, så hellere gå hele vejen.


    Netop. GTX 970 er fint til 1080p. Hvorimod GTX 980 er overkill til 1080p, men ikke nok til 1440p. Det er der hvor 980ti kommer ind i billedet.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ja, 10 til 12 for kun pc....eller 13. Det kommer sig ikke så nøje.


    Okay. Good to know. Smider lige noget sammen til dig :-)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Du siger at du vil had en 1080p skærm(den er teknisk set ikke 240hz men derimod 120hz) Så her er en computer som køre 1080p perfekt.


    Den er udstyret med en 6700k, Asus Maximus Hero VIII, 8gb ddr4 ram og en 970. Her er også plads til fremtidige opgraderinger, hvis du på et tidspunkt tænker at det er tid til at køre 1440p/2160p


    https://www.komplett.dk/k/shop…B4-48AA-8206-1D5031649942

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Du siger at du vil had en 1080p skærm(den er teknisk set ikke 240hz men derimod 120hz) Så her er en computer som køre 1080p perfekt.


    Den er udstyret med en 6700k, Asus Maximus Hero VIII, 8gb ddr4 ram og en 970. Her er også plads til fremtidige opgraderinger, hvis du på et tidspunkt tænker at det er tid til at køre 1440p/2160p


    https://www.komplett.dk/k/shop…B4-48AA-8206-1D5031649942


    Med en så høj pris på 6700k, kan det bedre svare sig at købe et x99 system med en 6 kernet 5820k.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jesper. Tak for bud.
    Spørgsmål.
    Det kabinet har 2x120 mm blæsere. Er det nok til at tage varmen fint ?
    Socket 1151 er jo ny og under spec på den noctua står den ikke listet? Kan jeg være sikker på den passer ?
    Hvordan performer og OC 6700k sammenlignet med fx. 4790k eller 5820k?
    Har læst lidt test at 5820k performer bedre i nogle ting, mens de ting jeg vil lave, performer en 4770 faktisk bedre. Tror det er derfor du undgår et x99 system eller ?


    Edit...kan læse at cpu køler vil virke fint på 1151


  • Med en så høj pris på 6700k, kan det bedre svare sig at købe et x99 system med en 6 kernet 5820k.


    Har de samme tanker. Desværre koster et ROG bundkort til X99 lige godt 3k, hvilket er langt over budget ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jesper. Tak for bud.
    Spørgsmål.
    Det kabinet har 2x120 mm blæsere. Er det nok til at tage varmen fint ?
    Socket 1151 er jo ny og under spec på den noctua står den ikke listet? Kan jeg være sikker på den passer ?
    Hvordan performer og OC 6700k sammenlignet med fx. 4790k eller 5820k?
    Har læst lidt test at 5820k performer bedre i nogle ting, mens de ting jeg vil lave, performer en 4770 faktisk bedre. Tror det er derfor du undgår et x99 system eller ?


    2x12+ burde være nok. Dog kan du smide nogle Bequiet Pure Wings 2 oven i, hvis der mangler airflow.


    Det er ikke helt sort/hvidt hvad der yder bedst. I spil er det faktisk broadwell som vinder ifølge Techreport. Mens 5820/6700k vinder i mere compute orienteret test. Hvis du har i tankerne om at livestream/render video er det helt klart en 5820k du skal efter. Mens en 6700/5775C er "bedre" til spil.


    ang. dit spørgsmål om køleren passer til skylake https://youtu.be/ybRiF_Bxydw?t=264

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB


  • Jeg valgte en 750W strømforsyning(en anmelder rost psu), bedre køling, bedre bundkort og bedre kabinet. Jeg har valgt at bruge flere penge på at muligøre fremtidige opgraderinger. Det bliver nok lidt svære med det system fra mm-vision.dk


    Du kan forresten købe Windows 8.1 billigt på g2a.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 2 gange, sidst af jesper101996 ().

  • Jeg har besluttet at bygge selv og bruge Jespers skabelon.
    Systemet skal som udgangspunkt ikke OC til at starte med. Det er slet ikke nødvendigt med de spil jeg pt spiller, men vil da gøre det, den dag behovet er der.
    Ang. Ram. Du har forslået 8 gb 2400mhz cl14. Hvad er vigtigt ifm. Ddr4 ram. Hastighed eller timing? Er vi ikke ved at være der, hvor 8 gb er ved at være i underkanten. Mener den kommende cod kræver 6gb som minimum.


    Grafikkort. Jeg kan læse at asus strix er dejlig lydsvag. Men det er ikke det stærkeste. Vil jeg savne noget speed eller kan det clockes godt såfremt dette bliver nødvendigt ? Hvad siger erfaringerne her ?


    Som jeg ser det, bliver systemet rigtig lydsvagt. Er dette korrekt ?


    Eizo foris fg2421 skærm. De gange jeg har købt benq 120 og 144hz skærm var der Dual DVI kabel med. Jeg har lidt svært ved at se om det er tilfældet her, eller om det skal bestilles seperat.