Opgradering/ny stationær pc.

  • Hejsa.


    Jeg synes efterhånden min stationære slæber lidt efter, overvejer hvad der bedst kan betale sig, opgradere eller helt nyt.


    Her er det information jeg lige kan finde omkring min nuværende pc:


    Kabinet: CM Storm scout 2
    Motherboard: Gigabyte 970A DS3
    CPU: AMD FX6100 3.30 ghz
    CPU køler: Zalman CNPS7X
    HDD: Samsung 830 ssd 120gb, samt Samsung 500gb hdd
    Ram: 8GB G skill Ares 1.50V 1866MHz
    GPU: Radeon HD 7850
    PSU: Cooler master MX lite 600W


    "Ønsker" i forhold til opgradering, eller hel ny maskine.

    • Beholde nuværende kabinet
    • CSGO skal helst køre på 200+FPS konstant (ligger på 100 nu, indtil der sker noget så falder den til 50-60fps)
    • Så støjsvagt som muligt
    • Genbrug af så mange dele som muligt (f.eks PSU og CPU køler)
    • Hvis det skal være en hel ny maskine, vil jeg helst have Intel og Geforce

    Ikke over 6000kr (helst gerne så billigt som muligt)


    Jeg er i tvivl om det overhovedet kan betale sig at opgradere min nuværende maskine, den er efterhånden gammel :whistling: men samtidig kunne det være lækkert at slippe for at bruge alt for mange penge..


    Tror nogle gange min "bottleneck" er mit grafikkort men jeg er ikke helt nok inde i tingene til at være 100% sikker på det.
    har i nogle bud? Skriv endelig hvis i skal bruge mere information omkring den gamle maskine eller mine ønsker.
    På forhånd tak for hjælpen!
    :rules:


    Mvh.

  • Den maskine du har nu burde sagtens kunne trække CS:GO med +100-150 fps hele tiden. Det har jeg selv gjort med en fx-6300 + hd6870 med alle settings på det højeste i 1080p. Synes det lyder underligt, at du ryger helt ned til 50-60 fps.
    Mit nuværende grafikkort (hd7950) trækker det med 150-280 fps ca, med alt på det højeste. Det afhænger meget af hvilket map, der bliver spillet.



    Når det er sagt, så er den nemmeste løsning at skifte grafikkort. Men hvis det "bare" er til CS:GO, så bør du bestemt ikke kaste en masse penge efter det. Du kan lede efter alt fra hd7970 / GTX 770 / GTX 960 / GTX 970 / R9 290 osv. alt efter hvor mange penge du vil bruge.


    Den dyre vej er at skifte bundkort, CPU og grafikkort. Din CPU er ikke den bedste, men den er stadig okay til de fleste spil. Specielt hvis du kan overclock den til de 4.0-4,3 ghz, der giver den lige et ekstra hak.


    Ellers er det vel at finde noget i5-4690k og et udmærket bundkort (her kan jeg ikke hjælpe)



    Hvor gammel er den PSU?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Hvor gammel er den PSU?

    Den er købt med resten af maskinen så den er 2 år gammel. Umiddelbart har jeg ikke selv rodet med OC før. Derfor er jeg lidt i tvivl om det er noget jeg skal give mig i kast med :)


    mht. fps jeg kan faktisk heller ikke selv forstå det, men min maskine er blevet virkelig sløv her det sidste ½ års tid ca(selvom der er geninstalleret windows og skiftet til ssd).


    Det kunne godt være jeg "bare" skulle kigge efter graffikkort så. Hvis resten af mit setup ikke er total forældet :D

  • Det kunne godt være jeg "bare" skulle kigge efter graffikkort så. Hvis resten af mit setup ikke er total forældet :D

    Det kommer an på hvad du forventer af din computer. En FX-6100 bliver kraftigt overhalet af Intels i5 og sommetider også i3 (i spil i hvert fald). Men det er vigtigt at forstå, at det jo stort set altid er grafikkort, der afgør hvordan et spil kører. Din FX-6100 burde sagtens kunne følge med lidt endnu, endda uden overclock. Men hvis du spiller vanvittigt CPU-krævende MMORPG's med 100 spillere der flyver rundt, ja så kunne det måske svare sig at skifte til noget Intel.


    Du KAN jo også købe en FX-8350 f.eks. Den er væsentlig bedre end din nuværende, men jeg synes personligt ikke det ville være det værd. Så hellere vente noget tid og så købe en Intel i5.



    En sidenote: Overclock er ikke særlig svært, især ikke når det er så beskedent som f.eks. 4,1 ghz. Der findes massevis af guides på nettet og youtube.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Du burde sagtens kunne hente flere FPS i CS:GO. Som standard udnytter CS:GO kin 2 kerner. Men en kommando kan den udnytte 4 kerner.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Du burde sagtens kunne hente flere FPS i CS:GO. Som standard udnytter CS:GO kin 2 kerner. Men en kommando kan den udnytte 4 kerner.

    Det er med - thread 4 korrekt (kan man ikke bruge thread 6?)? det bruger jeg. Jeg har fået min maskine op på 200fps ved at rode med loading indstillinger og opløsning er sat ned+sat alt på low.


    Men ville egentlig gerne kunne kører det med høj grafik og uden at se de drops der er nu :) Så lige nu går jeg og overvejer om jeg burde købe et GTX 960 eller om det bedre kan betale sig at købe en I5 4690K + motherboard og grafikkort ( er lidt i tvivl om jeg evt kunne bruge 960 der).

  • Det er med - thread 4 korrekt (kan man ikke bruge thread 6?)? det bruger jeg. Jeg har fået min maskine op på 200fps ved at rode med loading indstillinger og opløsning er sat ned+sat alt på low.


    Men ville egentlig gerne kunne kører det med høj grafik og uden at se de drops der er nu :) Så lige nu går jeg og overvejer om jeg burde købe et GTX 960 eller om det bedre kan betale sig at købe en I5 4690K + motherboard og grafikkort ( er lidt i tvivl om jeg evt kunne bruge 960 der).

    Køb et GTX 970 og vent med at opgradere det andet. Sidder selv med FX 6300@4,2 og GTX 970 og CS GO er ikke CPU heavy i 1080P. OC din CPU lidt og det er fint.

  • Men ville egentlig gerne kunne kører det med høj grafik og uden at se de drops der er nu :) Så lige nu går jeg og overvejer om jeg burde købe et GTX 960 eller om det bedre kan betale sig at købe en I5 4690K + motherboard og grafikkort ( er lidt i tvivl om jeg evt kunne bruge 960 der).

    Du kunne jo prøve at opgradere grafikkortet til at starte med, og se om det hjælper? Hvis du ikke er tilfreds, så kan du jo købe nyt bundkort og CPU.


    Angående om GTX 960 er et godt køb, må jeg hellere lade andre svare på.


    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det vil overraske de fleste at vide hvor meget ydelse CS:GO egentlig henter igennem ens CPU. Sidder selv med en fx-8350 og et hd7950 og den kører spillet stabilt på 200+ fps. Før det havde jeg en gammel phenom II x4 810 på 2,6ghz, og den rykkede spillet ved ca. 100fps +/- det løse. Så 100% mere fps ved at skifte min cpu til en 4,2 ghz (dog clocket ned(!!!) til 3,6 her i sommervarmen, da mit bundkort ikke kan klare varmegraderne uden en topdown køler).


    Men for at gøre en lang sag kort, så smid lidt penge efter et grafikkort, OC din CPU eller skift den, og så er du kørende igen. Men udelukkende til CS:GO ville jeg ikke ofre 6000,- på en ny maskine.
    En anden ting der er værd at bemærke, er at din lave ydelse kan skyldes at du har flere skærme tilsluttet, og især hvis du ser stream imens. Min fps falder med ca. 30-40% når jeg sætter en stream på min 2. skærm.

  • CS:GO er langt mere CPU afhængig end GPU afhængig, så det vil sandsynligvis ikke have den store effekt.

    Ja, CS:GO er meget CPU afhængig - men for ikke andet end en måned siden skiftede jeg fra HD6870 til HD7950 og fik et gevaldigt FPS boost. Fra omkring 100-150 til 150-250 eller lignende. Det synes jeg da er ret meget.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Tak for alle svarerne! Jeg venter lidt med at opgradere hele maskinen og nøjes med grafikkort i den her omgang :)
    Nu sidder jeg og kigger på de forskellige GTX 960 kort, er der nogle forskel på hvem der har "lavet" det?



    Mht til 144Hz skærm hvad ville i vælge? Har fundet en BenQ, der er så to forskellige modeller XL2420Z, og en XL2411Z forskellen er så vidt jeg kan se, kun om den har display port i stedet for HDMI. Rent visuelt hvor meget synes i så displayport giver? Er det de ekstra kroner værd?


    Mvh

  • Display Port(DP) giver dig ikke bedre billedkvalitet, det er et forsøg på at lave en afløser til de gamle DVI stik. Fordelen ved DP er at det i modsætning til HDMI kan spytte mere end 60hz ud til din skærm. Så hvis du køber en 144hz skærm, så er DVI eller DP et MUST!

  • Display Port(DP) giver dig ikke bedre billedkvalitet, det er et forsøg på at lave en afløser til de gamle DVI stik. Fordelen ved DP er at det i modsætning til HDMI kan spytte mere end 60hz ud til din skærm. Så hvis du køber en 144hz skærm, så er DVI eller DP et MUST!


    Passer ikke. HDMI 2,0 kan også.
    https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_2.0

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Her er grunden til at du ikke skal købe et gtx 960.
    https://www.youtube.com/watch?v=UaVItZDQAV0


    I nogle spil er gtx 960 endda lidt langsommere.


    Har du kigget imod et r9 380?

    Har sgu lidt svært ved at gennemskue den video? Hvad er det der er så slemt?


    Havde kigget lidt på et R9 men så nogle reviews, hvor der var ret meget tearing i grafikken. Hvilke kort vil du anbefale i nogle samme prisklasse? Troede egentlig det GTX EVGA 960 var rimelig godt, synes reviews var gode...