Hjælp til ny pc

  • Hey Tweak.
    Det er tid til jeg skal opgradere min pc da den virkelig halter efter og er rigtig godt træt af det, den bliver stort set kun brugt til spil
    men jeg ved ikke super meget om det, så ville høre jer herinde om det jeg havde planer om er noget værd og om det hænger sammen ?
    Jeg havde tænkt mig at beholde mit grafikkort og strømsforsyning og opgradere dem senere da jeg ikke har penge til det hele på en gang, derfor har jeg valgt processor, bundkort og ram til at starte med, køre iRacing(Simracing) og skal derfor have 3 skærms setup på et tidspunkt, men jeg går ud fra dette ligger mere på grafikkort end noget andet ?
    Har i andre anbefalinger ?
    Min nuværende pc ser således ud:


    Processor: Intel Core I5 760 Quad 2.80GHz 8MB
    Bundkort: Asus P7P55D-E
    Ram: Crucial DDR3 1333MHz 4GB
    Grafikkort: MSI GeForce GTX 750Ti 2GB
    PSU: Corsair HX 620W


    Hvad jeg har sat sammen:


    Processor: Intel Core I5-4690K Quad 3.5GHz 6MB
    Bundkort: Asus B85-Pro Gamer
    Ram: HyperX Fury DDR3 1600MHz 2x4GB Black
    Grafikkort: MSI GeForce GTX 750Ti 2GB
    PSU: Corsair HX 620W

  • Hvad er dit budget?


    Er der andre spil end IRacing som du havde i tankerne? Så som Project Cars?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB


  • Du kan bruge dit valgte bundkort, men for at udnytte en i5 4690k (overclock) skal du have et z97 bundkort.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Køb 4GB ekstra ram, og et nyt GFX, Oc din CPU og du er på banen igen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvad er dit budget?


    Er der andre spil end IRacing som du havde i tankerne? Så som Project Cars?

    Jeg har 4000kr lige nu at gøre godt med, men vil løbende opgradere og så samle når jeg har alle delene.
    Ja Project Cars, Dirt Rally er iblandt også, til 3 skærms setup, men kan godt leve med 1 skærm til andre slags spil, såsom Arma 3, Battlefield 4.

  • Hvis du har i tankerne at spille Project Cars/Dirt Rally på 3 skærme, så skal der altså mere power til, end dit ene 750TI.


    Har lige et spørgsmål til resten af din pc? Har du en ssd og hvilken cpu køler har du?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Det var da det mest indviklet "citér" system jeg endnu er kommet ud for... så jeg gør det sådan her istedet.


    Jesusmand:
    Jeg beklager, men af en eller anden grund siger den at Ebo skrev det, men det er nu mig der skrev det, ja den føles utrolig sløv, ikke kun i spil men også med daglig brug, specielt hvis jeg skal lave flere ting på en gang, men du siger min cpu er ok, eller ? den er nok 2-3år gammel eller sådan noget.


    Jesper101996:
    Ja det ved jeg at der skal, ved godt jeg skal opgradere mit grafikkort, men det kommer efter bundkort, cpu og ram. Derefter køber jeg grafikkort og evt strømforsyning hvis det er nødvendigt.
    Jeg har ikke nogen SSD og min cpu køler er den standard der fulgte med til min Intel I5 processor.

  • Det var da det mest indviklet "citér" system jeg endnu er kommet ud for... så jeg gør det sådan her istedet.


    Jesusmand:
    Jeg beklager, men af en eller anden grund siger den at Ebo skrev det, men det er nu mig der skrev det, ja den føles utrolig sløv, ikke kun i spil men også med daglig brug, specielt hvis jeg skal lave flere ting på en gang, men du siger min cpu er ok, eller ? den er nok 2-3år gammel eller sådan noget.


    Jesper101996:
    Ja det ved jeg at der skal, ved godt jeg skal opgradere mit grafikkort, men det kommer efter bundkort, cpu og ram. Derefter køber jeg grafikkort og evt strømforsyning hvis det er nødvendigt.
    Jeg har ikke nogen SSD og min cpu køler er den standard der fulgte med til min Intel I5 processor.

    Hvis den føles sløv skal du investere i en ssd. Synes du skal opgradere grafikkort + ny cpu køler+oc og en ssd først da det vil give det bedste performance boost lige nu for 4000kr. Men ja du bestemmer det er dine penge :D

  • Jeg vil også sige, at CPU'en er den del i dit system der stadig burde kunne følge med.
    Men for lige at svare på dit første indlæg:
    En I5-4690K CPU er låst op, således at man kan overclocke den. Hvis du ikke har tænkt dig at overclocke, så er der ingen grund til at bruge penge på en K model.
    Dit grafikkort er, som nogen allerede har gjort dig opmærksom på, den del der højest sandsynligt halter mest lige nu. Hvis du vil køre med et 3 skærms setup, så bør du investere i et ordentligt alternativ med minimum 4gb VRAM (ram på grafikkortet).

    For 4000,- får du lige her og nu ikke en fornuftig opgradering hvor alle dele spiller max sammen. Du vil et eller andet sted i systemet skabe dig en flaskehals, som holder ydelsen tilbage på nogle af de andre dele.


    Så derfor mit råd til dig lyder derfor også: Skift grafikkort, smid 2*4GB 1600mhz RAM i den og køb en ordentlig køler til din CPU, så du kan overclocke den en smule. Det burde være det der giver dig max ydelse for pengene lige her og nu.


    Evt. kan du nøjes med at smide 4 gb ram mere i din maskine, men prisen på RAM er så lav, at du lige så godt kan købe 2*4GB 1600mhz med det samme.


    En SSD vil nok også være en dejlig opgradering, men jeg vil skyde på at grafikkortet i sig selv kommer til at koste dig ca. 3000,- +/- det løse. Og så er der ikke penge til både RAM, hvilket er ret vigtigt, og SSD, hvilket kun giver dig et meget begrænset ydelsesboost.


    Senere kan du så opgradere med en nyere i5 CPU og bundkort, SSD harddisk og strømforsyning.

  • Nu skal jeg prøve og forklare hvorfor jeg netop anbefalede og gøre det.


    1. Allerførst, så er din CPU mere end rigelig til at spille på endnu, du vil få en lidt mere effektiv computer ud af og opgradere til en nyere model, men i netop spil, så betyder det næsten intet.


    2. Holder din opstilling af din maskine i post 1, så lagde jeg mærke til, at du har skrevet 4GB ram.
    Holder det vand, så kan jeg godt forstå, at du syntes at din maskine føles "sløv", der er simpelthen ikke ram til gøre mere end 1 ting af gangen, før maskinen skal til at loade til din harddisk og derved bliver den flaskehals for hele systemet.


    3. Du vil gerne spille på flere skærme og spille bilspil, jamen så kommer du altså ikke udenom at opgradere dit GFX for at få en mere flydende oplevelse.
    Du har for øjeblikket et GFX 750 siddende i dit system nu og det er ikke godt nok til det, som du gerne vil. Det er uanset hvordan du så end vender og drejer det.


    Om du så enten vælger og opgradere den vej, som du har bestemt med udskiftning af hele platformen, så vil du sidde med nøjagtig samme følelse, som du gør nu. Nemlig at den er sløv og skuffer dine forventninger og det vil du gøre lige indtil du opgraderer det vigtigste, nemlig dit GFX.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.