Opgradering af mit grafikkort

  • Hej jeg er begyndt at spille dette spil: ark survival evovled men det har en del problemer og kan kun køre det i meget lav opløsning desværre..


    Mit setup er:


    Motherboard: GIgabyte 970A-DS3
    RAM: 8GB
    GPU: Radeon 7850HD 1GB
    CPU:AMD FX (tm)-6300 six-core processor 3,50GHz
    SSD: 128GB
    HD: 2 TB


    Men nu har jeg fundet det her grafikkort https://www.komplett.dk/product/847415 men er ikke en ørn til det her :) Så vil lige høre jer som har forstand på det da flere af jer har hjulpet mig tidligere :) Det er i den her prisklasse jeg skal finde mit nye grafikkort :)

  • Af grafikkort ville jeg også gå efter et gtx 960, da du får mere ydelse til billigere pris. Ellers er det måske værd at kigge efter et brugt 290 eller 290x hvis du foretrækker AMD, de burde kunne findes til 1500-2000,-


    Der er ingen grund til at overclocke din CPU. Dog har fx-6300 serien det med at blive meget varmt, og derfor kunne det godt anbefales at du alligevel køber en fornuftig køler, især i disse varme dage. Her skal du være opmærksom på, at visse AM3+ bundkort kræver en topdown køler, altså en køler det blæser ned på bundkortet, da hardwaren omkring CPU'en kan blive meget varm.

  • Der står energon 650W gamer power supply så vidt jeg kan læse :P den er ikke synderlig gammel. Jeg er ikke meget for at overclocke da jeg aldrig har prøvet det.


    Det vil blive taget op til overvejelse ang. det med køler og formentlig det næste der vil blive kigge på. Dog er det PT grafikkortet som skal erstattes!


    :) :9xo


    Men ja er nok mest til det AMD :) Men er ikke låst fast på noget som helst det var kun en ide til hvad jeg selv kiggede på. Jeg skriver her for at få hjælp af nogle som formentlig har mere kendskab til grafikkort end jeg selv så kom endelig med alle jeres bud og begrundelser for hvorfor netop det kort sgu være bedre :) Jeg sætter stor pris på at i gider hjælpe mig.. Tak!



    PS. Bør jeg gå efter 4 GB som minimum på mit kommende grafikkort ? Jeg har absolut ingen forstand på hvorfor osv der er ram på men kan da godt regne mig frem til at 4GB må være bedre end 1GB f.eks. :)

  • Husk lige på, at ARK Survival stadig er meget nyt, og derfor er det meget dårligt optimeret til forskelligt hardware. Er det ikke stadig i Alpha? Synes folk med meget kraftfulde computere stadig klager over, at det kører helt af pokkers til.


    Når det er sagt, så kan dit hd7850 nok ikke helt følge med længere i det spil. Jeg ved ikke helt, hvad der ville være det bedste køb. Prøv at Google hvordan forskellige grafikkort klarer sig i spillet.


    Angående RAM på grafikkort, så kan det hurtigt blive noget overvurderet noget. Det kommer an på hvilken opløsning du spiller i og om du har flere skærme sat til. Yderligere om du vælger ultra textures i spillet samt 16x AA eller noget i den stil trækker også på VRAM.


    Find ud af præcis hvilken model den strømforsyning er, fordi Energon har virkelig formået at lave nogle billige PSUer, som kan ende med at brænde hele computeren af. De laver dog også fornuftige modeller, men de er ofte noget dyrere.


    Du behøver ikke at rode med OC af CPUen, den kommer selv op på 3,8-4,1 ghz og det er udmærket. I sidste ende vil det være meget snævert FPS-increase med OC


    /Peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Det er taget med i mine overvejelser men der skal generelt et nyt kort til da det er lettere forældet :) Men selv om jeg mest er til AMD så er jeg skam åben for alt. Intet er fastlagt. Hvis folk mener GTX 950 er det bedste valg så vælger jeg nok dette!


    Det jeg får ud af at kigge på den PCU er at den sgu hedde: Energon EPS-650W ellers har jeg ingen ide om det og kan huske at jeg har givet en del for den da jeg var noget chokeret over prisen :thumbsup:

  • Kan du begrunde det? For umiddelbart har jeg aldrig haft problemer med den!


    Energon er i følge de fleste testere noget skrammel - Der er en helt réel chance for at den en dag siger PUF! og tager andet hardware med sig. Jeg vil stærkt foreslå dig at hoppe over på et anderkendt mærke, f.eks. Corsair.


    Hvad angår ARK, så får du ikke god performance med nogen som helst maskine sådan som spillet er nu. Jeg skal være heldig at se 15-20fps når jeg går rundt i en skov med ALT på de lavest indstillinger (undtagen resolution scale self.) ved 1080P. Og det er med en Intel 3570K, 760GTX maskine.


    Udover alt det, har du de sædvanlige problemer med at AMD's "flere kerne, lavere hastighed" kan mærkes i spillet. Det er absolut ikke Omni-Core kompatibelt. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Okay jeg høre hvad i skriver og vil næste gang der er luft i budgettet opgradere min PSU. Men er træt af at mange af mine spille ikke køre optimalt. Nu er det ikke kun ARK :) http://www.proshop.dk/Grafikko…ix-2GB-GDDR5-2470349.html har kigget på det her GPU :) Hvad siger i til det ?

    Jeg tror det er et godt køb, men nu nævnte jeg selv at RAM på GPU hurtigt kan blive overvurderet, men jeg tror altså 2GB er for lidt. Især til fremtidige spil osv.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • et 960 med 2 gb ram er helt fint så længe du kun spiller ved 1080p. Du skal ikke regne med at spille alle spil på ultra, men det er et rigtig fint kort. Mht. ark ja så sidder jeg med et Titan som svare cirka til et 970 og jeg trækker ark med 20-35 fps på medium. Så ja lad være med at forvente at det køre specielt godt endnu :P

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • et 960 med 2 gb ram er helt fint så længe du kun spiller ved 1080p. Du skal ikke regne med at spille alle spil på ultra, men det er et rigtig fint kort. Mht. ark ja så sidder jeg med et Titan som svare cirka til et 970 og jeg trækker ark med 20-35 fps på medium. Så ja lad være med at forvente at det køre specielt godt endnu :P


    Okay jamen ja jeg køre selv med max 50 fps men det er kun når jeg kigger mod skyen. Men når jeg starter det op kan jeg vælge mellem launch ark, launch ark (low memory 4GB), launch ark (extremely low memory), launch ark (extremely low memory, no sound) , launch ark (no sky effects).


    Ud af dem kan jeg vælge fra launch ark (extremely low memory) og så medium men der er til tider nogle vanvittige lags! Jeg er klar over det er et spil som er under opbygning og derfor skal jeg ikke regne med det ændre så meget men jeg må gå ud fra at jeg ihvertfald vil gå fra launch ark (extremely low memory) til bare launch ark og måske skrue grafikken op oven i da det jo ligner noget min trex har skidt ud! :)


    Men kan måske få et 970 kort billigere gennem min bror så hvis det ikke er helt hen i vejret så køber jeg nok dette men ellers er det altså 960 som er mit mål som det ser ud lige pt! :)

  • 970 ville helt sikkert være at foretrække, men 960 er stadig okay.
    Ja, jeg gætter ikke på low memory udgaverne gør den store forskel for mig der har jeg rigeligt, så der valgte jeg bare normal :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Når man sådan kigger på dem som ligger filmene op på youtube af ARK så synes jeg jo spillet er utroligt flot lavet og den følelse vil jeg også have når jeg selv spiller :P


    Men jeg må se hvad min bror siger til det på mandag også tager jeg stilling til om det skal være et 970 eller 960 kort :) Tak for jeres hjælp endnu en gang :) Det er meget værdsat!



    God sommer <3