Ny skærm - hvad skal man vælge?

  • Hey.


    Har besluttet mig for det må være på tide at købe en ny skærm.
    Kører pt. Med en gammel 22" Samsung syncmaster skærm, som faktisk er fint nok til mit behov.
    Kunne godt tænke mig at få noget større så jeg virkelig kan udnytte mine 2 gtx 970 :P


    Men hvad skal man kigge efter? Kan man få noget som ligger omkring 1000 kr og stadig giver et rigtig godt billede?
    Har kigget lidt på Asus' rog skærm, syntes dog det er en smule meget at give 5000 for en skærm?


    Hvad skal man gå efter eller hvad kan i anbefale? :)


    Hov, skal lige siges der meget gerne må være display port i :)

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

    Rettet en gang, sidst af pAzquee ().

  • Skal bruges til gaming og ellers almindeligt hverdags brug :)


    Ja er også glad for den, trods den snart er 5 år gammel :D
    Den er dog en tand for lille syntes jeg, derfor er jeg på udkig efter noget nyt som ikke er for dyrt i forhold til kvalitet

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Ja se det Jo lige det jeg ikke hvad, derfor jeg søger lidt råd og vejledning :)


    Har ikke et fast budget, havde bare set et par skærme som kostede 1000-1500, så det var mest bare om de overhovedet var noget værd, eller om man skal ud og spendere lidt ekstra? :)


    Men jeg tænker 27" vil være en passende størrelse er dog mere i tvivl hvilke specs den skal have, fx. Gsync osv

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Det som jeg kigger på, når jeg overvejer og købe en ny skærm, er følgende.


    1. størrelse
    2. opløsning
    3 farvegengivelse
    4 tilslutningsmuligheder
    5. opdateringshastighed
    6 panel type


    Så er prisen egentlig underordnet.


    Kigger du på skærme i 1920x1080 hvilket nok egentlig er normen idag, så er det faktisk for lidt i forhold til hvad dine 2x970 kan levere af power, og det vil være spild i mine øjne. Der skal du simpelthen højere op.


    Jeg vil mene du skal op i 2560x1440, men gør du det, så stiger prisen så osse kraftigt i forhold til hvad du egentlig har lagt dig fast på.


    Farvegengivelse/paneltype hænger osse sammen. TN paneler er den ældste type skærme, men osse de billigste, de er for så vidt gode nok, men rent farvemæssigt, så kan de slet ikke konkurrere med en skærm, som har IPS panel. Det siger sigselv, så stiger prisen igen.


    For nogle er design osse vigtig hvis ellers man kan sige det om en skærm, det gør jeg personligt ikke noget i, da en skærm kan være lyserød med hvide striber, når bare panelet gengiver og viser det billede frem, som jeg havde forestillet mig.


    Jeg ser sådan på det, at en skærm er noget som man beholder i flere år og bruger så længe man er tilfreds med hvad den kan, og den er god både at arbejde ved og spille på.
    Så det er et sted for mig hvor man så absolut ikke må spare penge, ellers ender man bare med at ærge sig i sidste ende.


    Jeg har selv en skærm, som kører i 1920x1200 og den har jeg haft i flere år, dog er tiden osse ved at løbe fra den i forhold til resten af min maskine. Jeg har valgt at købe en ny skærm, som kører i 2560x1440, IPS panel(for farvernes skyld) og med en opdateringshastighed på 1 ms. Det er forholdsvis høje krav, og prisen svinger imellem 3-4000, for en skærm som kan levere hvad jeg efterspørger og det er så absolut de billigste og dårligste.
    Jeg bruger min maskine til autocad 3D, billedredigering, videoredigering foruden at spille på og se live streaming, så den skærm som jeg skal have, skal egentlig være en professionel skærm som grafikere bruger. Så ved du selv, at så stiger prisen igen :$ .


    Jeg ville kigge efter en Benq skærm, det er en god allround skærm uden at være prangende, altså den bløde mellem vare hvor pris/kvalitet egentlig hænger godt sammen. Vælger du og vægte spil højere, så skal du have en skærm med Gsync til dine GFX, så stiger prisen igen samt 144Hz.


    Valget er dit, så du skal vel tænke lidt mere over hvad du bruger din skærm til og definere dine behov overfor digselv inden du går ud og smider penge efter en skærm, som du køber pga. pris og ender med at blive skuffet over.



    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Super svar tak for det Ebo!


    Tror jeg må ud og smide lidt penge efter den ROG skærm med g sync, tror den vil dække mine behov trods den høje pris :D

    | Asus ROG Strix Z370-E |
    | Intel I7 8700K @ 5.0 Ghz |
    | Corsair H150i Pro |
    | HyperX Fury 16GB 2400Mhz |
    | Asus ROG Strix GTX 1070ti |
    | Corsair RM850x |

  • Jeg synes du skal tage et kig på denne video https://www.youtube.com/watch?…_channel=JokerProductions Asus er også på vej med en IPS version.


    Klart den fedeste gaming skærm https://www.youtube.com/watch?…&ab_channel=LinusTechTips

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB