Saml selv pc - hvad kan gå galt?

  • Godaften folk på Tweak.


    Jeg har kastet mig ud i at skulle samle min pc selv, alle dele er bestilt og jeg venter nu kun på levering..


    Men nu begynder jeg at få lidt en dårlig mavefornemmelse, i og med at jeg aldrig selv har samlet en pc.
    Jeg har været grundig til at se en masse vidoer om hvordan man bære sig ad, men alligevel står jeg tilbage med spørgsmålet om det kommer til at gå galt?
    Jeg har ikke lavet noget vildt build med vandkøling, overclock eller noget i den stil - blot en standard byg med i5, gtx 960, SSD og normal harrdisk - jeg er slet ikke bange for om delene passer sammen, det gør de uden tvivl. Det er selve bygningen, specielt alle de kabler der bekymrer mig.


    Kan man virkelig fucke det helt op, og bør jeg allerede nu søge om professionel hjælp?


    På forhånd mange tak - Mikkel

  • Det er lige ud af lande vejen.. Tag dig tiden så kan det kun gå godt.

    Kabinet: NanoXia Deep Silence 1

    Mobo: ASrock Z77 Pro3

    CPU: Intel I7-3770k

    CPU køling: CM Evo 212, 2xSP120

    Ram: Corsair Dominator Platinum 16gb 1600 mhz

    PSU: Corsair HX 850

    GPU: Sapphire Tech. R9 290 Tri-x OC
    Lydkort: Creative SB X-FI Titanium Fatality

  • Du skal nok klare det.


    Sørg for at have god tid, vær omhyggelig med at få tingene til at sidde ordenligt.
    Lad være med at volde noget som ikke umiddelbart passer, find i stedet ud af hvor det går på. Lad være med at overspænde skruer, de skal sidde fast, men ikke mases ned i eks. bundkortet. Brug en skruetrækker uden magnetisk spids.
    Læs manualer for at være sikker på hvad du gør. Især hvad angår stik på bundkortet.


    Sørg for at der ikke er ledninger som stikker ind i blæsere.
    Sørg for at der er kølepasta på cpu'en.


    Hvis du har en gammel computer, kan du starte med at skille den ad og samle igen, for at prøve det

  • Der er ikke så meget som kan gå galt.


    Bare husk IO shild inden du begynder på noget andet. Glemmer du det skal skille hele pcen igen.


    Og husk afstandsskruer inden monterer bundkortet.


    Og så skal dit grafikkort have strøm via pci-e kabler.


    Sata 6 til ssd.


    Sata 3 til hdd. Sata 6 kan også bruges...


    Det eneste der kan være lidt besværligt er de små stik til power, reset, hdd indikator mv. Men kig i manualen. :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Som de andre også har skrevet, så tag dig god tid - især når det er første gang.


    For det andet, så brug IKKE vold, hvis noget ikke lader til at passe. Det er skrøbelig hardware, og der skal ikke meget til at ødelægge det. Tag det fra en mand, der har ødelagt en del HW ved at bruge vold.


    Men du vil opleve, at de fleste stik kun passer i ét sted, og at det slet ikke er så svært, som du frygter. :)

  • Hey


    Det er virkelig ikke slemt at bygge sin egen PC. Det hele er nærmest skåret ud i pap, så du ikke kan sætte stik forkert i, eller smide ram/grafikkort forkert i, . Eneste som måske kan virke lidt svært, er de kabler til tænd/sluk, reset, hd led, men det står i manualen også. Eller hvordan kabler skal føres for at det hele ser pænt ud og giver lidt bedre airflow.


    De computer jeg har samlet igennem årene, har jeg ikke lagt den store tid i. Stort set bare smidt det hele i og nærmest ikke tænkt over airflow. Eneste kabinet som har givet lidt hovedpine er min nyeste computer, som jeg valgt et Ncase kabinet til. Der skal virkelig tænkes over valg af komponenter, kabel føring osv, så der er plads til det hele.


    Men fik da alligevel proppet et MSI gaming 4g 970 i osv :) Det er meget meget kompakt og er komplet lydløst. Grafikkort blæsere kan larme lidt, når jeg gamer, men det er stadig meget stille og sidder alligevel med headset på når jeg gamer. Det der larmer mest i min computer er uden tvivl min 2tb wd black, når den er i brug, men er sat til at spinne ned efter 5 min, når den ikke er i brug.


    Men hvis du har et rimelig stort kabinet, er der ikke den store grund til at tænke over det med kabel føring osv, med mindre du måske har et vindue i siden, hvor du så gerne vil ha det til at se lidt pænt ud.


    [Blocked Image: https://www.ncases.com/img/m1/v2renders/M1-v2-18-1500x750.jpg]

  • Det vigtigste er nok at huske at du skal være jordet og helst slet ikke samle den på et gulvtæppe, da det danner statisk elektricitet når man går på det :) ellers som de andre siger, så er det lige ud af landevejen.

  • Når du sætter CPU'en i så SØRG FOR at den ikke sidder skævt i sin socket, inden du spænder "låse armen"!
    Jeg smadrede selv et bundkort på den konto sidste år...


    Og der skal ikke ret meget kølepasta på CPU'en, lidt mere end et riskorn på midt af CPU'en er rigeligt. Det skal ikke smøres ud, det sker automatisk når du sætter køleren på

  • OG HELLERE PILLE ALT KØLEPASTAEN AF IGEN (hvis der er for meget) END AT HA DET TIL AT KORTSLUTTE NOGET PÅ BUNDKORTET!


    der kan som de andre siger ikke gå så meget galt :-)
    test det hele ved at smide det på kassen til dit motherboard, så ved du også at det hele virker og kan poste og du ved hvilke kabler der skal sidde hvor :-)


    held og lykke