Nyt grafikkort - gtx970, eller?

  • Hej,


    Jeg overvejer nyt grafikkort og MSI 970gtx har længe haft min opmærksomhed, men de 3,5gb skræmmer mig lidt, når jeg hører, at kortets ydelse bliver noget nær elendigt, ligeså snart det skal bruge de sidste 0,5gb. - Spørgsmålet er så, vil man komme ud for, at skulle bruge alle 4gb, hvis man holder sig til 1080p gaming?


    - Er det desuden rigtigt opfattet, at andre kort ikke har problem med dårlig ydelse, så snart de skal bruge deres max vram?


    Kom med jeres guldkorn, for og i mod!

  • Jeg har spillet med et GTX970 på en 2560x1080 skærm og kortet kørte alle spil jeg smed efter det. De 3,5/4GB VRAM er lidt en storm i et glas vand og medmindre du kører 1440p eller højere, så kan jeg ikke forestille mig at du oplever problemer.


    Alternativt er der R9 290, som jeg havde inden. Ærligt kunne jeg ikke se/mærke forskel i ovenstående opløsning mellem de to kort, men man kan nok måle sig frem til lidt.


    Du kunne også vælge et af de "nye" R9 390 fra AMD (290 kort med nogle tweaks og forbedringer), men i sidste ende kommer det nok an på smag og behag. Jeg ville tage det billigste af enten 290, 390 eller 970 med den bedste køler jeg kunne finde. I Full HD klarer de alle arbejdet.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tak for svar!
    - Regner ikke med at skulle spille i 2k eller 4k opløsning i den kommende tid - så hvis 970 kan klare 1080p i lang tid, så ville jeg være godt tilfreds.


    Har også kigget på AMD's kort, men har dårlige tidligere erfaringer. Desuden betyder støjniveau rigtig meget og i og med AMD bruger store mængder strøm, tænker jeg, at de også generere mere varme - det kan dog være usandt!

  • Med hensyn til støj, så larmede mit R9 290 Sapphire Triple X mindre end mit EVGA SC GTX970.


    Så længe du ikke køber med referencekøler, så er støj ikke et problem på R9-serien.


    Du skal desuden spille i ret mange timer, før du kan mærke strømforbruget på din el-regning, men du vil nok uanset ikke mærke den store forskel på de to kort. Jeg kunne ikke mærke forskel på de to ovenstående i hvert fald. Det var nok mere det psykologiske omkring forskellene, der spillede ind. ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H