RAM Mængde?

  • Jeg har altid set RAM som værende overvurderet, en blær faktor, og noget som elgiganten råber i deres reklamer, uden at fortælle mig, hvad processor der er i maskinen. Også den klassiske "Gamere skal have mange RAM". I den tid jeg har haft stationær har jeg haft 6 gb og 8 gb pt. Aldrig haft problemer med det, før nu. Få gange (og i dag) siger computeren, at den mangler hukommelse og jeg skal lukke noget, for ikke at miste data. Selvf imens jeg har spil kørende, som så bliver lukket. Har jeg taget fejl i alt den tid, er RAM virkelig så vigtigt, specielt når man gamer? Jeg troede da 8 gb var mere end rigeligt

  • 8 er rigeligt endnu - Men flere spil er begyndt at foretrække de 16GB hvis man har dem.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • kommer an på hvilke spil du spiller. Og hvor mange programmer du har åbent samtidig... Jeg vil klart anbefale 16Gb ram... 8 Gb er simpelthen for lidt idag... Call of duty Ghost bruger alene 6Gb. Så kommer alt andet ved siden af. Det var bare et eksempel. Og det er efterhånden ved at være et ældre spil.. Så hvis jeg var dig, ville jeg smide 8 mere i.

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • Nej det gør det altså ikke - Der er endnu ikke et eneste spil der har 8GB som minimum, eller for den sags skyld "fornuftigt". Ghosts var virkeligt dårligt optimeret - Og de fik da også skubbet minimum helt ned på 4GB til sidst.


    Ræset går på VRAM og CPU flops i disse dage - Mén hvis prisforskellen alligevel er lille, så ser jeg ingen grund til at foretrække 8GB over 16GB. Du er alligevel bedre stillet fremafrettet. Også på brugtmarkedet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • 8gb er helt fint til gaming det næste års tid endnu. Dog vil jeg også sige, at prisforskellen på 8gb og 16gb ikke er særlig stor lige nu, så det kan da overvejes at smide 16gb i en pc til gaming. Men jeg er som udgangspunkt enig med HerrMansen, VRAM og CPU power er vigtigere til langt de fleste spil.


    Har selv lige opgraderet min CPU fra 2,6 ghz (gammel AMD Phenom II X4) til 4,0 ghz (AMD FX-8350), og oplevede en fps stigning på 100% i CS:GO, og 50% i LoL. Har desuden lige forsøgt mig med at genbruge nogle af mine gamle ram, bare for at se ydelsesforskellen. Jeg skiftede 8gb 1600mhz ud med 12gb 1333mhz, og der er absolut ingen forskel at mærke. Så mit bud er, at det slet ikke kan svare sig, og at 8gb som sagt er rigeligt.

  • 8 Gb er nok, det kan ske at hvis man har 16 gb ram af hængende af hvad for en cpu man har så bliver systemet langsommere, da den skal lære fre endnu mere am og så bliver den langsommere, men det er ikke meget, men det kan ses si nogle test.

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

  • Synes også prisforskellen er så lille i dag, at hvis jeg skulle have ny pc, havde jeg sikkert gået kmed de 16, men nu hvor jeg har 8, kan det vel ikke betale sig. Vram er det ikke bare det, som er indbygget på grafikkortet? Troede da ikke det var så vigtigt igen, hvis man har nok normale ram. Har set benchmarks med de samme kort, med 1 gb forskel, som knap nok kunne ses. Hvad med timings og MHz på ram, hvor vigtigt er det? Plejer bare at gå efter dem der står Corsair på

  • Jo VRAM er bare GPU'ens RAM - Men den er også vigtig. Jo mere du har, jo mindre skal et spil cache fra harddisken hele tiden (Specielt "HD texture" pakker kræver meget VRAM. Det samme med 2K og 4K skærme)


    Mhz er ikke synderligt vigtigt (endnu) - Du får stadigvæk ikke mere end et par procent forbedring i spil ved at gå over den gamle 1600Mhz standard (Kan være DDR4 ændrer på dette). Lavere CLx værdi skader aldrig.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • 8 GB er riiiiigeligt til langt det meste.


    Jeg har for nyligt fået opgraderet min gamer til en FX8300, 8 GB, og et R9 270x... Så længe jeg kan drøne rundt i Elite : Dangerous med grafikken på Ultra er jeg glad det næste stykke tid... :D


    IMO har MHz og timings på RAM ikke det store at sige, men hvis man overclocker giver det en del mere spillerum at optimere med. Corsair er som sådan også et godt mærke, men der er også andre derude der er gode til normalt brug, til en lidt billigere skilling. :rolleyes:
    Personligt har jeg kun haft dårlig erfaring med Elixir og Nanya, der begge har et ret beskidt ry med mange fejl og problemer.


    Hvis du vil have puteren til at rykke røvhul, kan det IMO bedre betale sig at smide lidt gysser efter en kompetent SSD, og få udnyttet dine SATA III porte optimalt. :9xo

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Flere og flere spil begynder at vil have en rigtig god mængde ram, for at køre flydende og uden problemer.


    Det afhænger helt af hvilke spil, som er på tale.
    Spiller du spil som er de allernyeste, så er 8GB allerede i underkanten, bare se på Witcher 3, det spil "skal" have mindst 8GB bare på anbefalet, og har du andet åbent osse, så kan du komme i knibe.


    Er forskellen i pris lille, så er der intet, som taler for mindre end 16GB idag.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ebo.. Anbefalet er et godt stykke over minimum for at køre spillet. Det kan du ikke rigtig bruge som argument, medmindre du samtidig siger "Du skal have et Titan og en i7 processor med vandkøling" da anbefalede specs ofte er godt oppe i settings i forhold til "Joe Average".


    Kilde: Jeg kører Witcher 3 helt, heeeelt fint på 60FPS på min 3570K, 760GTX maskine med "kun" 8GB RAM. Der er ikke noget der skriger "du SKAL have 16GB RAM" endnu. Men igen - hvis prisforskellen er lille så er der ingen grund til at købe 8GB. Men omvendt behøver du ikke fylde de sidste to RAM slots ud for at komme op på 16 hvis du allerede har 2x4GB klodser. 8)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu kan jeg ikke lige tale for Witcher 3, men hvor meget har du lige kørende i baggrunden? :rolleyes:
    99% af tiden på hjemmemaskinen har jeg max et par faner firefox og måske VLC kørende bagved spillet, plus resten (Catalyst,steam og andre småting)...


    Jeg kan godt forstå dig hvis du har rainlendar eller andet desktop pynte skrammel kørende bagved... :D
    Desuden... "Anbefalede" krav er hvad der skal til for at køre spillet optimalt... Som regel på High indstillinger med ordentlig framerate...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200