Opgradere med brugt, eller helt nyt?

  • Jeg står med en computer der ikke rigtig gider starte, og har efterhånden kommet frem til at det er motherboard/CPU der er kaput. Så langt så godt. Nu står jeg så i den kattepine, at jeg ikke aner om jeg skal begynde fra scratch og købe helt nyt (motherboard, CPU, ram mm.), eller om jeg skal købe disse dele brugte. Jeg har simpelthen ikke noget overblik over hvad der er smartest.


    Det skal siges, at jeg skal spille CS:GO, og HOTS - altså ikke noget videre krævende, min gamle computer (phenom x4 965, 6 gb ram, 6970hd) kunne klare ganske udemærket.


    Jeg har fundet eksempelvis disse dele brugt


    Intel I7 3820 cpu.
    Asus Sabertooth X79
    Kingston HyperX Blu 4x4gb 2133mhz DDR3 ram (KHX2133C11D3K4/16GX)
    Corsair H80i + 2 x Corsair Sp120


    Samt et kabinet, som jeg alligevel skal ud og finde.




    Alternativt har jeg muligheden for at købe en helt ny i5 4690K, og et Z97 MB fra Asus til noget i omegnen af 26-2700 (afhængig af dagspriserne). Dertil en ramblok på bare 2 gb yderligere (burde ikke være dyrt at finde brugt), og vi er oppe på knap 3000.



    Jeg giver naturligvis ikke mere for det brugte hardware, en hvad jeg kan få det nyere hardware til så dvs. også omkring de 3000.



    Hvad ville i vælge hvis i stod i min situation, og hvorfor?



    Bedste hilsner

  • Skal være en af de 2 mulighedder vil jeg sige køb nyt, du får mere ud af den i5. Den kan nemlig overclockes og så banker den, den gamle 3820 :)


    Ellers et lille foreslag: http://www.dba.dk/gamer-bundle-intel-core-i5/id-1016259679/ Her får du en fin lille pakke. Proccessor køleren er ikke det vilde, men hvis du bare skal holde pc'en stille er den rigeligt. Den larmer nok også mindre end den i80(siger jeg kun fordi den jo også har en pumpe).
    Så er der godt nok en ssd med, men hvis ikke du vil bruge den kan du let sælge den for 400-500.



    Som en helt tredje ting, hvorfor vil du have så fandens en kraftig CPU? :D Hvis din 975 er fint til dit behov hvorfor så ikke bare blive i AMD lejren og få en 6 kernet processor til 800-900? Du kan få en 8320 til lidt over 1000. Det kan godt være de ikke performer som intel's men de er stadig rigtig gode til prisen. Det er ihvertfald ikke min gamle processor der holder mit Titan tilbage :)


    Mht. dine RAM bare så du ved det medmindre du har 2 eller 4 stick's i køre de ikke dualchannel og nedsætter den teoretiske hastighed med 50%.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Fordi jeg hurtig bliver lidt kræsen, når jeg læser de mange benchmarks af Intel vs. AMD CPU'er i forhold til gaming!
    De er dyrere - men også bedre. Men jeg er også nået frem til, at det ikke nødvendigvis behøver at være 4690K versionen.


    Jeg vidste ikke det med rammene - tak for info :D



    Tak for dit svar!