Er det mit grafikkort der er årsagen?

  • Hej tweak.dk


    Min stationære computer gik sort, for to dage siden.


    Sidder og se youtube da min skærm, fra det ene øjeblik til det andet, går over i en hvid/grå-stribet tilstand. Slukker computeren og prøver at genstarte, uden held. Dagen efter prøver jeg at starte den igen. Der er liv i skærmen og jeg trykker f8. Inden jeg når at komme ind i menuen, slukker skærmen. Prøver at genstarte, men har siden ikke kunne få et skærmbillede frem.


    Jeg kan starte computeren, der er lys i power-knappen og jeg kan høre den starter op og se de to fans på grafikkortet og CPU arbejder. Der er liv i skærmen.


    Det er som sagt en stationær computer, AMD Phenom quad core processor, ati radeon hd5670 1gb og 1,5 tb sata harddisk.


    Er der nogen der har et bud på, hvad min computer fejler? Hvis det er grafikkortet der er dødt, hvilket andet kan jeg så erstatte det med, hvis det ikke skal være den samme model?


    Venlig hilsen og tak
    Jim. H

  • 1. Er din computer fuld af støv?
    Isåfald kan computeren/grafikkortet blive for varmt.
    Frem med støvsugere og et plastik-mundstykke og giv hele computeren en tur. (Jeg gør det selv hvert år til jul :) )


    2. Prøv at starte i fejlsikret tilstand og se om du får lov at komme ind i windows. Prøv så at afinstallere grafikkortsdriveren.
    boot op i normal tilstand og installer den nyeste driver.


    3. Prøv med et andet grafikkort. Hvis det også fejler er problemet et andet sted, mit bedste bud er rammene.
    Hvis det andet grafikkort ikke fejler, så prøv at sætte dit eget i en anden maskine, og se om fejlen også opstår der


  • En støvsugere er næppe hvad du skal bruge ;) Den skaber ESD. Du skal had fat i luft på dåse.


    Rensing af computer med støvsuger?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Man kan godt bruge en støvsuger, men ikke direkte på selve MOB mv. Tag en blød pensel og hold mundstykket et stykke derfra, så burde du være på den sikre side. Husk dog at PCen skal være slukket helt (strømmen taget fra) og så tryk på power knappen et par gange, så der ikke er mere strøm i systemet.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • 2. Prøv at starte i fejlsikret tilstand og se om du får lov at komme ind i windows. Prøv så at afinstallere grafikkortsdriveren.
    boot op i normal tilstand og installer den nyeste driver.


    3. Prøv med et andet grafikkort. Hvis det også fejler er problemet et andet sted, mit bedste bud er rammene.
    Hvis det andet grafikkort ikke fejler, så prøv at sætte dit eget i en anden maskine, og se om fejlen også opstår der


    En støvsugere er næppe hvad du skal bruge Den skaber ESD. Du skal had fat i luft på dåse.


    Rensing af computer med støvsuger?


    En støvsugere er næppe hvad du skal bruge ;) Den skaber ESD. Du skal had fat i luft på dåse.


    Rensing af computer med støvsuger?


    Det at man ikke kan bruge støvsugeren er tæt på kun at være et teoretisk problem.


    Man skal bære sig ualmindeligt dumt ad, hvis man skal gøre den mindste skade på sin PC med en støvsuger.


    Hvis maskinen er så beskidt at den går ud, så er en dåse luft eller 2 ikke nok. Så der kan man tage "chancen" med en støvsuger eller finde nogen med en luftkompressor, som jeg selv hovedsageligt bruger.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg går ud fra at ESD er "Electro static discharge" eller noget i den dur?
    Jo risikoen er der men personligt har jeg aldrig hørt om at det er et issue.
    Jeg har heller aldrig haft antistatisk armbånd på, når jeg har rodet i en computer, selvom alle forskrifterne siger at man skal.
    Og jeg har aldrig haft problemer.


    Jeg bruger også af og til en kompressor, men der bør man jo have en vandudskiller på for at sikre sig.
    Der har jeg heller aldrig haft problemer :p

  • 1: Computeren er ikke fyldt op med støv. Jævnlig rengøring :o)


    2: Kan ikke starte op i fejlsikret tilstand, da der ikke kommer noget frem på skærmen.


    3: Hvis grafikkortet arbejder, er det lig med det så virker? Hvilket grafikkort skal jeg købe som erstatning, for at teste?


    Venlig hilsen
    Jim.H

  • Du kan alle grafikkort så længe det er pci express.
    Fejlen lyder som dit grafikkort.
    Du kan bage dit grafikkort i ovnen. Denne metode har jeg brugt 2 gange, og det virker. Lodningerne på kortet bliver dårlige over tid. Hvis man varmer kortet får lodningerne kontakt igen. Du kan google metoden, det er et forholdsvist kendt trick.

  • Ved et nært og nærmere eftersyn af grafikkortet, trængte det til en lidt dybere rengøring. Det gør jeg i aften og afprøver efterfølgende kortet. Virker kortet stadigvæk ikke, vil jeg prøve bage-metoden.


    Venlig hilsen
    Jim.H

  • Ved et nært og nærmere eftersyn af grafikkortet, trængte det til en lidt dybere rengøring. Det gør jeg i aften og afprøver efterfølgende kortet. Virker kortet stadigvæk ikke, vil jeg prøve bage-metoden.


    Venlig hilsen
    Jim.H


    Når du alligevel har det ude af maskinen, havde jeg givet det en gang ny pasta.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Kærlighed og rengøring har ikke hjulpet. Maskinen virker stadigvæk ikke. Er ved at blive desperat.
    Må ud og se om jeg kan købe et nyt grafikkort i morgen, når butikkerne åbner.


    Venlig hilsen
    Jim.H