Hardware spørgsmål

  • Hej tweakers!


    Jeg skal til at indkøbe følgende til en ny gamer pc, og jeg har nogle spørgsmål i den forbindelse. Her er mit udgangspunkt:



    Case: Fractal Design Define R5 Black
    MOBO: Z97
    RAM: DDR3 1866MHz 8GB (2x4)
    CPU: Intel Core i5-4690K
    Køler: Cooler Master Hyper 212 Evo
    GPU: GeForce GTX 970
    SSD: 250GB SSD
    PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2


    Derudover har jeg i forvejen et par lagerdiske, et optisk drev og en fin skærm med DVI indgang. På sigt vil jeg gerne have mulighed for at opgradere til endnu et grafikkort og nogle flere ram. Jeg er nu blevet lidt i tvivl om nogle ting ift. det nye jeg skal købe. Det skal siges at jeg gerne vil have den skal være støjsvag og at jeg prøver at holde budgettet nede.


    1) Jeg hører lidt rundt omkring at der snart bliver lanceret nyt hardware og at priserne så vil falde. Jeg ville jo egentlig gerne købe den asap, men kan jeg spare en del ved at vente en måneds tid eller hvordan?


    2) MOBO: Er en producent bedre end andre, fx ASUS, MSI eller Gigabyte? Og hvilken version skal jeg gå efter, fx Z97-a eller -pro?


    3) RAM: Er der meget forskel her? Er en producent bedre end andre? Jeg tænker umiddelbart det skal være på 1866MHz, men er forskellen meget stor fra fx 1600?


    4) GPU: Er en producent bedre end andre? Skal jeg gå efter en speciel version, fx. Gaming eller Strix?


    5) SSD: Er Crucial BX100 250GB ok? Eller kan det betale sig at kaste flere penge efter den, som fx en Samsung 850 EVO?


    Det tror jeg var alt ;) Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

  • Hejsa og velkommen til Tweak :9xo


    1. Du har ret i, at der bliver lanceret nyt HW hvilket nok kommer til at ske i August hvis ellers rygterne taler sandt. Det bliver med en helt ny sokkel, nemlig LGA 1151 og den nye Skylake CPU, samt understøttelse for både DDR3 og DDR4.
    Om priserne falder ?, det tvivler jeg lidt på, da alle forhandlere vil sælge ud af den nuværende beholdning inden lanceringen bliver en realitet.


    2. Z97 er egentlig meget taknemlig, så der skal du kigge på hvilke features, som du ønsker og holde prisen op imod det. du kan få knalddyre Z97 bundkort men en fra midtsektionen er egentlig ligeså god rent ydelsesmæssig, da forskellen ligger på ganske få %.
    Kigger du på Asus og ser hvilke features deres bundkort har, så kan du typisk spare nogle penge ved at vælge en anden producent, om du så vælger Gigabyte, MSI eller Asrock, så vil du stadigvæk få et godt bundkort.


    3. Intel's bundkort og CPU'er er egentlig mere mere glad for stramme timmings end de er for hz, så er prisforskellen lille imellem 1600Mhz og 1866Mhz, så havde jeg valgt 1866. Egentlig kan du så vælge og lade dem køre ved de 1600Mhz, og så stramme timmings op og derved få lidt ekstra ydelse.


    4. Det er egentlig ligemeget, bare du vælger en model med en anden køleløsning end standard.


    5. Crucial er bestemt fint, at den så ikke i syntetiske tests er ligeså hurtig, som EVO'en er slet ikke noget, som du ligger mærke til i daglig brug.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.