Forslag til ny computer

  • Hey!


    Nu er pengepungen ved at have form, så der skal snart handles!
    Jeg har sammensat dette build på ProShop, og tænker jeg gerne vil have noget feedback eftersom det er flere år siden, at jeg byggede min egen computer sidst.


    Jeg skal bruge computeren til gaming. Jeg spiller hovedsageligt CS:GO, PAYDAY og lignende spil. Kommer nok til at spille GTA V og BF + COD hvis jeg får en ny computer. :)


    Dette er hvad jeg synes lød godt, men lidt pricey.


    GFX Strømforsyning
    RAM
    CPU Køler
    MB + CPU


    Samlet pris 7.722,00. Det må gerne være billigere, så hvis der er noget der kan ændres, så jeg får en god computer der koster mindre, så ville det bare være dejligt!
    Jeg har kabinet, og indtil videre harddiske.


    //Oliver

  • Der er linket til et gfx lige før strømforsyningen.
    Systemet ser umiddelbart helt fint ud. Hvis du synes at det er lidt pricey, så vil jeg lige høre dig ad, om hvor meget du har tænkt dig at gøre i overclocking? For lige umiddelbart har du købt dig et system der egner sig fint til at lege med den slags. Hvis du vil spare lidt penge, så kan du helt roligt købe et lidt billigere bundkort, og en ikke-K model CPU. En almindelig i5 4460 HR vil sagtens kunne gøre arbejdet for dig, og så kan du spare ca. 500,- på den. Og du vil så også sagtens kunne finde et langt billigere bundkort eller beholde det nuværende og stadig spare 400,- :)



    Rammene ser fine ud, dem får du nok ikke billigere, og mængden er også helt fin.


    Grafikkortet kan jeg heller ikke sige noget imod, men hvis du vil spare en del penge, så kan du sagtens nedgradere lidt her. Min kæreste kører lige nu med et GTX 770, og det kører upåklageligt alt hvad hun smider efter det.
    Ved ikke hvor vigtigt det er for dig med et nvidia kort, men kig evt. efter AMDs nye r9 300 serie. Du kan evt. også kigge efter et 290 eller 290x, som giver god ydelse for pengene, og højest sandsynligt snart falder i pris.


    Strømforsyninger er jeg ikke meget inde i, men 650W ser godt nok voldsomt ud til det system. Men det må der lige være en anden herinde der kan svare på.


    Men ellers så vil jeg sige, at det ikke er unormalt at en fornuftig gamer pc i den kaliber kommer op og koste lige under de 8k. Du har valgt fornuftige dele, og du skal nok blive glad for den PC.

  • Tusind tak for dit svar!

    Der er linket til et gfx lige før strømforsyningen.
    Systemet ser umiddelbart helt fint ud. Hvis du synes at det er lidt pricey, så vil jeg lige høre dig ad, om hvor meget du har tænkt dig at gøre i overclocking? For lige umiddelbart har du købt dig et system der egner sig fint til at lege med den slags. Hvis du vil spare lidt penge, så kan du helt roligt købe et lidt billigere bundkort, og en ikke-K model CPU. En almindelig i5 4460 HR vil sagtens kunne gøre arbejdet for dig, og så kan du spare ca. 500,- på den. Og du vil så også sagtens kunne finde et langt billigere bundkort eller beholde det nuværende og stadig spare 400,- :)

    Tænkte at den skulle overclockes, men hvis pengepungen ikke er til det, så kan jeg jo blive nød til at vælge det fra. ;)
    Hvilket bundkort tænker du så istedet?

    Grafikkortet kan jeg heller ikke sige noget imod, men hvis du vil spare en del penge, så kan du sagtens nedgradere lidt her. Min kæreste kører lige nu med et GTX 770, og det kører upåklageligt alt hvad hun smider efter det.
    Ved ikke hvor vigtigt det er for dig med et nvidia kort, men kig evt. efter AMDs nye r9 300 serie. Du kan evt. også kigge efter et 290 eller 290x, som giver god ydelse for pengene, og højest sandsynligt snart falder i pris.

    Kan jeg nedgradere som du siger, og få næsten det samme ydelse? Ikke rigtig tabe noget der?
    Og jeg kan se, at GTX 970 og 290X kortene koster næsten det samme?

  • Jeg er ikke så meget inde i bundkort, men bare et bundkort med h97 eller z97 chipsæt, så burde du være godt kørende.


    Altså du vil altid miste ydelse ved at nedgradere grafikkortet, men du vil formentlig ikke kunne mærke den vilde forskel. Se evt. her efter nogle benchmarks på de forskellige GPU'ere, lad dog være med at læne dig 100% op ad den liste, da der er forskel på om du køber et kort med 2GB eller 4GB ram. Hvis du vil køre med flere skærme, så skal du også have flere ram, men 2-3GB er nok til en enkelt skærm. Du får nok mest "bang for the buck" i et GTX 970 som du har valgt, men det koster så også ca. 3000,-.


    Hvis det var mig, så ville jeg nøjes med en i5 4460 HR, og et bundkort til omkring 8-900,- (søg evt. på edbpriser.dk, det er desværre en side der er gået lidt i glemmebogen). Så kan du muligvis spare lidt på strømforsyningen, men vent lige til der er nogen med mere forstand på det område der kan svare dig på det.


    Så burde du være nede omkring 7000,-, og så har du en fornuftig maskine til en fornuftig pris.

  • Tak for svaret. Men hvis jeg vælger GTX970 og vælger andet bundkort osv. så får jeg en computer som jeg kan være godt tilfreds med? :)


    Og når man kigger på GTX970 grafikkortene, er der så forskel på mærkerne? MSI, ASUS, Gigabyte osv? - Der er jo forskel på priserne.

  • Der er ikke stor forskel andet end kølingen. Nogle producenter vælger at overclocke deres grafikkort, men der er ikke voldsom forskel. MSI og Asus plejer at være ret godt. Asus Strix model kører vist nok med en semi passiv køler, som først tænder når kortet kommer op over 65 grader, så der får du i hvert fald et lydløst kort. MSI kører med TwinFrozr køler, som også er forholdsvist lydløs. De andre producenter ved jeg intet om.


    Men jo, med sådan et setup vil du få en god computer, og var jeg ikke AMD mand, så var det også sådan et system jeg selv ville kigge efter.


    Hvis jeg må give dig et godt råd, så tag lige og tjek priserne på enten edbpriser.dk eller pricerunner.dk . Vi kunne spare omkring 3-400,- på min kærestes computer ved at bestille flere steder fra. Men husk lige at der nogle steder kommer fragt oven i prisen ;) Mener vi endte med at bestille 3 steder fra.


  • Der er slet ingen grund til at vælge så dyre RAM, når formålet med systemet er gaming. Om du kører 1333 MHz ell. 2400 MHz spiller ingen mærkbar forskel. Du kan spare ca. 200 kr. ved at vælge disse Crucial Ballistix Sport 1600 MHz.
    http://www.edbpriser.dk/ram/cr…-2-x-4-gb-id-6672760.aspx


    PSU'en er slet ikke pengene værd. Den er ikke dårlig, men er ALT for højt prissat! Hvis du vil have mulighed for at køre SLI/CF vil jeg anbefale eVGA Supernova G2 750 watt.
    http://www.edbpriser.dk/stroem…va-750-g2-id-8224808.aspx
    http://www.jonnyguru.com/modul…eviews&op=Story6&reid=380


    Og registrerer PSU'en via eVGA's hjemmeside giver de hele 10 års garanti! :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Alrighty. Jeg har taget jeres kommentarer til mig, og lavet dette build på EDBPriser. Det sniger sig op på 6.3k, hvor jeg synes det er en god pris, men hvad med hardwaren? Har jeg helt misforstået det, eller?


    Grafikkort - ASUS TURBO-GTX970-OC-4GD5


    CPU Køler - Cooler Master Hyper 212 Evo


    CPU - Core i5-4460 6 MB (Intel Boxed)


    RAM - Crucial Ballistix Sport 2x4 GB


    Strømforsyning - eVGA SuperNOVA 750 G2


    Bundkort - MSI Z97 PC MATE
    (Har vedhæftet billede af hardwaren også)


  • Har du undersøgt støjniveauet på det Gtx 970, for der sidder er ref. køler på det.


    Du kunne overveje dette MSI Tiger, da det er på tilbud til 2399 kr og det er ikke udstyret ref. køler.
    https://www.dustinhome.dk/prod…6154&ShowPriceIncVat=true

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD


  • Har du undersøgt støjniveauet på det Gtx 970, for der sidder er ref. køler på det.


    Du kunne overveje dette MSI Tiger, da det er på tilbud til 2399 kr og det er ikke udstyret ref. køler.
    https://www.dustinhome.dk/prod…6154&ShowPriceIncVat=true

    Ingen ide omkring støjniveauet, men det jeg faldt for var de forskellige hertz oplyst i forhold til andre grafikkort. Jeg har ingen ide om, hvad de helt præcist er, men har læst mange der bruger det imod hinanden til at definere et godt grafikkort? (1088 MHz / 4 GB GDDR5 SDRAM (7.01 GHz))


    Ellers er resten godt? Bundkort?

  • De første Hz er hvilken clock speed GPU'en kommer med fra fabrikken. Den kan du selv indstille, så dit grafikkort bliver lidt hurtigere. Nogle kort OC bedre end andre, men der kan måske vindes 4-7% i forbedret ydelse. Men du skal også indstille volten til kortet, så den kan godt blive lidt svært at finde "the sweet spot", hvor du OC og kortet samtidig kører stabilt. :)


    Mht. bundkort så er det ikke beregnet til SLI/CF. Så du skal gøre op med dig selv om du vil ofre ca. 350 kr. mere og så et bundkort der er SLI/CF klar. Hvis du ikke er interesseret i det, så kan du nøjes med en mindre PSU. Du kan klare dig med en god 450w,men personligt ville jeg tage en 550w. En Coller Master v550s er rigtig fin, den er semi-modulær, hvor det kun er strømkabler til CPU og bundkort der er fastmonteret på PSU'en.


    Hvis du er lige glad med det, kan du kigge på samme model jeg har i min maskine, en XFX Pro 550w.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • De første Hz er hvilken clock speed GPU'en kommer med fra fabrikken. Den kan du selv indstille, så dit grafikkort bliver lidt hurtigere. Nogle kort OC bedre end andre, men der kan måske vindes 4-7% i forbedret ydelse. Men du skal også indstille volten til kortet, så den kan godt blive lidt svært at finde "the sweet spot", hvor du OC og kortet samtidig kører stabilt. :)

    Okay, så jeg kan enlig ligeså godt vælge den MSI Tiger istedet?


    Mht. bundkort så er det ikke beregnet til SLI/CF. Så du skal gøre op med dig selv om du vil ofre ca. 350 kr. mere og så et bundkort der er SLI/CF klar. Hvis du ikke er interesseret i det, så kan du nøjes med en mindre PSU. Du kan klare dig med en god 450w,men personligt ville jeg tage en 550w. En Coller Master v550s er rigtig fin, den er semi-modulær, hvor det kun er strømkabler til CPU og bundkort der er fastmonteret på PSU'en.

    Kan man godt bruge SLI til bare én skærm?

  • Tror ikke det er et problem med pladsen. ;) - Jeg har en Phanteks Euthoo Primo.


    Du skriver at bundkortet jeg har valgt ikke er SLI klar? Der står i beskrivelsen:

    Quote

    MSI motherboards feature one or more PCI Express 3.0 slots, perfectly aligned and with enough space for an optimal airflow when using multiple graphics cards.

    Så er jeg ikke lige helt med længere?
    Er der et bundkort der ville være bedre at vælge, og ville du spare på SLI funktionen når jeg nok ikke kommer til at bruge det, også smide en større processor i? - Der er nok større sandsynlighed for, at jeg OC min CPU end kører SLI.


    Ang. XFX Pro, så er det en PLUS BRONZE? - Hvad siger det? Jeg har fået at vide, at det er bedste med en PLUS GOLD?

  • Det er ikke SLI/CF klar. Det har godt nok 2 PCI-E porte, men man skal læse følgende:
    1 x PCIe 3.0 x16 ( x16 tilstand (x4 tilstand hvis PCI Express 2.0 x16 åbning er optaget) )
    1 x PCIe 2.0 x16 ( x16 tilstand (x4 tilstand hvis PCI Express 3,0 x16 åbning er optaget) )
    :)


    Hvis du alligevel ikke kommer til at køre SLI/CF så kan du vælge et billigere bundkort, f. eks dette: ASRock Z97 Anniversary
    http://www.bj-trading.dk/bjsho…ASRock&vare=733780&f=edbp


    De ca. 400 kr. du sparer ved at vælge et billigere bundkort kan du så få en bedre CPU - personligt havde jeg valgt en i5 4690k.


    EDIT: Jo en Xfx Pro 550 er rated "bronze", men det er stadig en rigtig god PSU, for den er bygget over en Seasonic's S12II.


    Ratingsystemet (bronze, silver, gold og Platinum) fortæller bare hvor effektiv den er.
    http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus


    Men det fortæller intet om om det er kvalitets dele der er brugt i PSU'en. Det er med andre ord ikke et kvalitets stempel, som mange fejlagtigt tror.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

    Rettet 2 gange, sidst af ShoutingSeeker ().

  • Nu når jeg vil til at købe, så kan man selvfølgelig ikke købe MSI Tiger grafikkortet længere. :S Har du andre idéer?


    Nu ved jeg ikke, om du står og skal bruge pc'en her og nu? For ellers havde jeg ventet til midt juni, der kommer AMD med deres nye kort og her er der stor sandsynlighed for at vi kommer til at se lavere priser (og ja, selvfølgelig nye grafikkort). :)

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Min computer lige nu er ca. 10-12 år gammel. Intel Dual Core processor med 2,66GHz, og grafikkortet aner jeg ikke engang hvad er, fordi det er så skod, udover at det er AMD. Den kører CS:GO på laveste indstillinger med konfigureret configfil på ca. 25-60 fps afhængig af bane og hvordan vejret er. :P


    Så vil rigtig gerne have en ny igang, sådan forholdsvist hurtigt. :)

  • Jeg ville vente lige 3-4 dage mere ang. GFX.


    Nvidia ser ud til at lancere GFX980TI her d. 2/6, så kommer der lige tests, som skal publiceres. Yder det som det skal, så vil jeg tro, at der kommer et hav af GFX 970 på brugt markedet, hvilket er mere end du egentlig har brug for, til de spil, som du spiller.

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.