Skiftning af bundkort og cpu

  • Hej Folkens


    Lige nu har jeg et MSI 970 G46 bundkort, og en AMD FX-6300 Six-Core Proccesor.


    Vil gerne skifte til et ASUS Z97 Pro Gamer og en Intel i5 - 4690K


    vil der ske noget med mine HDD og SSD eller andre ting hvis jeg foretager denne forandring?
    så jeg ikke får rodet mig ud i noget så jeg står i en fucked situation ;)


    Mvh HN/HardwareNooben

  • Du er jo nødt til at lave en clean installation af windows, ellers render du ind i alle mulige problemer og uventede handlinger.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej!


    Jeg vil anbefale, at du flytter eventuelle data fra din system-disk til en af dine øvrige diske (hvis der er flere, det lyder det som). Herefter foretage en clean install af windows på systemdisken. Det kræver, atdu Som Ebo (el. Sam) skriver, så render du ind i en masse problemer, hvis du forsøger at starte op på en eksisterende windows installation.


    Hvis det er en Windows OEM licens, så skal du nok ud og investere i en ny licens - så vidt jeg husker er licensen betinget af bundkortet.

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

  • Det er ikke muligt at skifte uden reinstall. Det kan i nogle tilfælde lade sig gøre, men det er kun ved platforme som er tæt på ens, f.eks har det lykkedes mig fra gigabyte z-87 til asus z-97, men det er også den eneste gang det er lykkedes.
    Der skulle efter sigende komme en funktion i windows 10 som muliggør platform skift.


    Mht. til din windows licens, kan det godt lade sig gøre at få den med, det kræver dog at du ringer til deres hotline og forklarer dem om dit skift.


    GL

  • Du kommer sikkert til at aktivere Windows og Office igen, hvis det er OEM (Jeg har Windows 8.1 og Office 2013)


    Det skulle jeg da jeg skiftede bundkort og CPU fra Asrock z77 extreme6 til Asus z97 Pro.


    Aktiveringen kan ikke længere ske via online aktiveringen i windows/office, så du skal aktivere online via deres telefon system.
    Undervis i akteringen skal du bekræfte at du kun bruger din software på 1 PC via test 1 eller 2 for hhv. ja og nej.
    Herefter vil telefonen generere en ny kode til dig dvs. du behøver ikke snakke med nogle Microsoft folk, det hele sker automatisk.
    Den nye kode skal du så gemme, så du ikke skal ringe igen, hvis du på et tidspunkt om-installere dit nye system.


    Du skal dog igennem aktiveringen 2 gange 1 for Windows og 1 for Office.
    Telefon nummeret og fremgangs metoden er den samme for windows og office.


    Advarelse, telefon stemmen som giver dig dit nye aktiverings nummer snakker rimelig hurtig, så sæt dig i et rum, hvor du ikke bliver forstyret med blyant og papir, da man skal være EKSTREM hurtig på tasterne for at kunne følge med stemmen.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • tak for jeres gode svar og hjælp.
    men da jeg købte mine dele købte jeg windows 8.1 ved siden af til de der 7-800 kroner.
    efter hvad jeg kan se ud fra jeres svar, så kan jeg godt bruge det windows igen, jeg skal bare huske at reinstall det, eller har jeg forstået det forkert.

  • tak for jeres gode svar og hjælp.
    men da jeg købte mine dele købte jeg windows 8.1 ved siden af til de der 7-800 kroner.
    efter hvad jeg kan se ud fra jeres svar, så kan jeg godt bruge det windows igen, jeg skal bare huske at reinstall det, eller har jeg forstået det forkert.


    Jeps, det gør du bare, er der problemer med reaktivering, så kommer der et telefon nr. til Microsoft produkt aktivering, og 16-20 tal frem, som du skal opgive, så, får du automatisk nogle nye numre og trykke ind, så virker alt igen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeps, det gør du bare, er der problemer med reaktivering, så kommer der et telefon nr. til Microsoft produkt aktivering, og 16-20 tal frem, som du skal opgive, så, får du automatisk nogle nye numre og trykke ind, så virker alt igen.


    Mvh
    Sam

    tak skal du have ;)