Hjælp til køb af bærbar m.v.

  • Hej med jer


    Jeg er amatør indenfor billedredigering, hvor jeg bruger Photoshop Elements og Lightroom.


    Derfor mangler jeg en ny bærbar computer samt en ekstern skærm. Til daglig vil jeg bruge den bærbare til almindelige ting, men når jeg vil redigere billeder, så vil jeg sætte den bærbare sammen med skærmen.


    Jeg vil have en ekstern IPS skærm enten med høj opløsning eller 4k. Derefter kommer mit problem, som er at finde en bærbar der kan udnytte dette til fulde. Kan det passe at man kun kan udnytte det fuldt ud, gennem en displayport (60 mz) Kan kun finde få bærbare der har sådan en.


    Derefter har jeg læst, at man skal have et virkelig godt grafikkort for at det kan fungere (nok mindst GTX970M) Nogen der ved mere om dette? Vil det så sige at den eneste løsning vil være, at købe en gamer bærbar til 11.000+


    Er der andet i kender til, som man skal forholde sig til, hvis man ønsker en skærm med en høj opløsning/4k samt en bærbar til?


    PÅ forhånd tak :9xo

  • Tak for svar.


    Så vidt jeg kan se, så kan den ikke kobles til en ekstern 4k skærm (eller lignende) da den ikke har displayport eller HDMI 2,0 (hvis det er kommet helt på markedet endnu?) Eller er der noget jeg har misset?

  • altså det blir virkelig virkelig dyrt at finde en blær bar der kan det.. sådan lige en hurtig søgning på edbpriser så starter priserne omkring 13k og opefter. så ville det nærmest gi mere mening at bygge en stationær til at lave din billed redigering på hvis dualligevel har tænkt dig at sætte din bærbare til en skærm. og så ha en mindre lettere bær bar ved siden af ?


    men hvorfor er en 4 k skærm et must som amatør i photoshop ?
    altså en 27 tommer ips skærm ville være rigeligt hvis du spørger mig.
    har slev gået og blinket til den her
    http://www.edbpriser.dk/skaerm…-mat-sort-id-8032908.aspx


    men hvad er dit budget ? hvis du uden problemer vil smide 20k efter et set up er det jo ikke svært men hvis det skla holde sig under eksempelvis 10k så blir det nok sværere.

  • Tak for svar.


    Tja, jeg ved det faktisk ikke. Det er ikke fordi jeg har set forskellen på 4k og mindre, men hvis det kunne være en mulighed syntes jeg det ville være fedt. Bedre begrundelse kan nok ikke gives :whistling: Men sådan alt i alt- Kræver det så ikke et rigtig godt grafikkort, måske i 800 eller 900 serien og så en displayport? Sådan i det store hele? Jeg har lige fundet et par steder, hvor man selv kan "bygge" en bærbar. Der kan jeg finde en bærbar med et godt grafikkort i en af disse klasser til mellem 9000-12.000 kr. og så er der SSD, 8 ram og i7 processor. Kræver det mere?


    Kender du til problemstillingen med displayport. Der er nærmest ikke nogle bærbare med sådan en. HDMI er ikke helt klar endnu. Ved du om der er andre muligheder?


    Jeg har også overvejet om jeg skulle nøjes med en ekstern skærm med opløsningen 2560x1440 som f.eks. Dell UltraSharp U2515H eller Asus PB278QR. Hvilke krav ville der være til en bærbar hvis den skal kunne udnytte denne opløsning til fulde? Det kræver vel stadig et okay grafikkort, men hvad mere? Og igen, hvad med displayport? Eller er det i dette tilfælde ikke nødvendigt, og ville man kunne nøjes med et mini displayport?


    Mit budget, tja. I hvert fald ikke mere end 15.000 for bærbar og skærm, og gerne mindre.