Byg selv computer

  • Hejsa!


    Jeg har lige fået et nyt Phanteks Enthoo Primo kabinet som jeg ønsker at fylde med nyt hardware. Lige nu bruger jeg min storebror gamle computer, da den er bedre end den jeg selv har, men nyt skal der til. - Dual core kan ikke så meget mere. ;)


    Jeg har et budget på omkring de 5-6 tusind, og jeg kan se, at folk på computer forums har andre svar på, hvad der er godt i den prisklasse, end hvis man skriver til f.eks. Proshop.dk.


    Jeg spurgte Proshop.dk og fik følgende tilbage;

    Hvad synes i?


    Bedste hilsner
    OrKarstoft

  • Det første vi gerne plejer at ville vide er, hvad bruger du din computer til? Er det kun gaming, laver du video- eller billedredigering? Hvordan har du det med overclocking, har du forstand på det og er det noget du kunne finde på at begive dig ud i?


    Det han foreslår dig, er som sådan ikke skidt, men hvis vi ved lidt mere om hvad du bruger din computer til, så kan det være at vi kan optimere det lidt :)

  • Tak for dit svar Igel!


    Jeg spiller primært på min stationær, og overclocking har jeg kun en smule forstand på, men det kunne da godt ske jeg begiver mig ud af den vej. Dog aldrig så det har en større risiko for at ødelægge min hardware.


    Jeg har selv skærm, tastatur, mus, HDD og kabinet selvfølgelig. :)

  • I dag kan du sjældent ødelægge noget ved at overclocke, fordi de nye systemer er så godt beskyttede mod diverse Fejl40 indstillinger. De downlclocker, BSOD'er eller andet inden, så på den front kan du tage det helt roligt :)


    Det er et godt bundkort, og smider du en Intel Core i5-4690K derpå, så er du godt kørende til gaming. Skal du lave mere end det som hardcore billed- og videoredigering er i7-4790K vejen frem i stedet. Et GTX 960 er som sådan et fint kort, men det er lidt et flop kontra GTX 970 trods det virvar om VRAM problemer. Alternativ kan du gå efter noget AMD Radeon R9 280X/290.


    Personligt havde jeg ikke valgt GTX 960, fordi det ville tvinge mine settings for langt ned, men kan du "nøjes" med mindre detaljer og sådan, så er det fint :)

  • Hvad er forskellen på i5 og i7, siden du siger at en i5 godt kan klare at være gamer, og nogle siger, at hvis man skal have en gamer pc, så _SKAL_ man have i7?


    Jeg kan se at i henviser til andre bundkort i andre tråde som er billigere. Er de billigere og lige så gode, eller betaler jeg for udseenet ved ASUS Ranger?


    Jeg kan ikke finde AMD Radeon R9 280X/290 på nettet nogen steder, kun med MSI, ASUS, GIGABYTE osv. :)

  • i7 har Hyperthreading blandt andet, men i5 er rigeligt til gaming. Et spil i dag kræver ikke al den CPU kraft, som en i7 har. Det meste foregår i GPU'en, og jeg ville personligt spare de 800,00 kroner fra i5-4690K til i7-4790K, hvis jeg skulle bygge en gamer.. De 800 kroner ville jeg i stedet hælde i et større grafikkort. Det får du langt mere ud af.. Ellers ville jeg smide dem efter en god SSD for mere eller mindre at fjerne loadtider.

  • De kommer i puljen til et grafikkort så, for harddisken kan jeg altid skifte hen af vejen.
    Hvad så med grafikkortet, jeg kan ikke finde det du skrev nemlig.
    og bundkortet? - Kan man få et billigere der er lige så godt?

  • Mange tak! Og der synes du bedst om GPU 2 af de 2 du skrev?


    Også en 500W strømforsyning der til? Er der noget med mærke og sådan der?
    Hvad med RAM, er der et mærke der er bedre end andre?


    EDIT:
    Kan se XFX GPUen skal bruge 750W strømforsyning. :)