Kommende build - inputs?

  • Hey derude,


    Skal i gang med at bygge en ny maskine. Overvejer at købe 2x 250GB SSD og køre dem i RAID, kan det svare sig når det "blot" er til hjemmebrug? Sådan som jeg har forstået det, så får jeg dobbelt op på hastigheden, men samtidig dobbelt så står chance for at jeg mister al min data, hvis den ene SSD fejler - er det korrekt opfattet?
    Maskinen skal udelukkende bruges til at spille på. Er endnu ikke helt afklaret med om jeg skal købe en 1080p 144hz skærm, eller om jeg skal ta' springet op til 1440p, har mit valg mht. dette nogen indflydelse på mit valg af hardware?


    Har I fællesskab med en ven fundet frem til følgende:



    CPU: Intel Core i5-4690K


    CPU Cooler: Noctua NH-D15


    Motherboard: Gigabyte GA-Z97X-SLI ATX LGA1150


    Memory: Kingston HyperX Predator 16GB (2 x 8GB) DDR3-1866 Memory


    Storage: Crucial MX100 256GB 2.5" x2


    Storage: Seagate Barracuda 2TB 3.5" 7200RPM


    Video Card: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX


    Case: Cooler Master K280 ATX


    Power Supply: Corsair CX 750W


    Optical Drive: Asus DRW-24F1ST


    Case Fan: Corsair Air Series SP120 Quiet Edition


    Er der noget jeg bør ændre/prioritere anderledes? Det er første gang jeg skal bygge selv, så al hjælp modtages med kyshånd :thumbup:

  • Psuen er ikke noget at råbe hurra for. Køb hellere - hvis pengene er til det - en evga supernova g2 750 watt. Den koster ca. 900 kr.


    Jo raid0 er hurtigere, men det er nede der hvor man ikke mærker den store forskel... Og med raid0 skal du også tænke på evt fejl på en af diskene, så er alt data tabt på begge diske.


    Ved ren gaming er dine sidste 8 gb ram overflødige. Og så skal du være sikker på at CPU køleren kan være det for dine ram. Vælg nogle Low profile.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Hvad får jeg ud af at vælge den dyrere PSU du henviser til? Og når du siger at jeg skal vælge nogle low profile, så går jeg udfra det er ram du taler om? Har du nogle du kan anbefale?



    Tror jeg dropper RAID og i stedet køber en 500GB SSD, lyder ikke rigtig til at det andet kan svare sig. Nogen 500GB SSD som du kan anbefale?


    Og lige til sidst... hvis vi nu siger at jeg vælger at købe 290X i stedet for 970, skal jeg så ud og ha fat i en PSU med flere watt, for når jeg læser rundt på nettet lyder det til, at 290X suger en del mere strøm end 970?



    Mange tak for din hjælp, det er virkelig værdsat :9xo

  • 750W er rigeligt til 290X, så hold du bare fast i det.. RAID0 på SSD er bare dumt.. Køb du hellere den 500 GB i stedet.. En god PSU er bare et must i dag, og CX er bare ikke nogen god serie.. Tag hellere HXi serien, hvis du vil køre Corsair. En bedre PSU er bare mere sikker mod dit hardware i tilfælde af overgang :-)


    Personligt foretrækker jeg 970 fremfor 290X, men det er som sagt en smagssag. Nyere teknologi og bedre strømudnyttelse.. Et rigtig godt kort. 16 GB RAM er meget til en gamer.. Det halve er rigeligt. Ellers er det et godt sammensat system.

  • CX er billige fordi den ikke er bygget af specielt god kvalitet dele, resultat er støj aka ripple ikke er særlig god.


    Tag en EVGA SuperNova G2 i stedet for den er langt bedre end CX på alle områder, den er bedre end HXi på mange områder og den koster mindre sidste jeg kiggede så HXi kan heller ikke betale sig.


    Hvis du ikke kommer til og køre med mere end et kort så har du ikke engang brug for 750 watt 450-550 watt kan gøre det uden problemer.

  • Snupper en SuperNova i stedet for efter at have læst jeres kommentarer :9xo
    Angående et 290X som en mulighed i stedet for 970, så er det primært fordi jeg endnu ikke er 100% afklaret med om jeg skal køre 1440p, og så tænker jeg at 970 måske kommer lidt i problemer grundet VRAM problemerne som er på 970'eren?
    Prøver også at kigge efter et lidt bredere kabinet, ville godt nok være en skam ikke at ha' plads til det hele. Nogen der kan anbefale noget? Er ligeglad med hvilken producent, bare det er top kvalitet.
    Planen er at køre SLI senere hen. så tror jeg holder mig til 750 watt. RAID er nu definitivt droppet, så skal ha mig en 500GB SSD. Er der stor forskel på hastigheden afhængigt af hvor mange penge jeg vælger at kaste efter sådan en? Nogen der kan anbefale noget?


    Endnu en gang tak for hjælpen alle sammen :thumbup:

  • SSD på 512Gb, så ville jeg kigge på Crucial mx100 og Samsung 850 pro.


    De er næsten lige hurtige, så der ville jeg bare lade prisen være afgørende for hvilken jeg ville vælge.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • shilka: er det denne SuperNova du vil anbefale? Har også kigget på en Samsung 840 EVO SSD på 500GB, som jeg synes ser meget fornuftig ud.
    Er det spild af penge at gå efter en 850 PRO? Kan se prisen er en del højere selvom den også er 500GB.

  • shilka: er det denne SuperNova du vil anbefale? Har også kigget på en Samsung 840 EVO SSD på 500GB, som jeg synes ser meget fornuftig ud.
    Er det spild af penge at gå efter en 850 PRO? Kan se prisen er en del højere selvom den også er 500GB.


    Ja G2 er den han mener. Super fed PSU og hvis der skulle gå noget galt. så har EVGA en af de bedste support teams blandt hardware producenter.


    Dog er jeg ikke den store PSU fanatiker. så indmaden kan jeg ikke udtale mig om medmindre der var tale om et review fra en troværdig PSU anmelder


    Med hensyn til dit SSD vil jeg gå efter en MX100/BX100/M550 Fra Crucial. EVO er stadig lidt for dyr i forhold til Crucial og Pro version er kun must hvis du kopier meget data. M550 er klart den hurtigste af de tre, dog er jeg ikke sikker på at du kommer til at se en kæmpe forskel. BX100 er forresten den nyeste af de tre.


    SSD forslag:
    http://www.computersalg.dk/produkt/2317180/crucial-bx100-
    http://www.computersalg.dk/produkt/2025270/crucial-m550-


    Kabinet og blæser vil jeg dog skifte ud til noget bedre. Da jeg selv synes at når du bygger sådan en lækker maskine skal det også had et fedt ydre og ordenligt airflow derved bliver dine komponenter ikke kvalt. Forresten burde købe AF versioner af Corsair air serien.


    SP= static pressure (godt på rads)
    AF = Airflow (godt som case fans)


    Kabinet forslag:
    http://www.bj-trading.dk/erhve…K&pn=Phanteks&vare=741827
    http://www.proshop.dk/Kabinet/…e-S340-Black-2457671.html

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet 2 gange, sidst af jesper101996 ().

  • jesper101996: Tak for dine forslag. Enthoo Pro ser rigtig lækkert ud synes jeg, det kunne bestemt godt være en mulighed.
    Er der nogen bestemt kabinet blæser du synes jeg bør gå efter, eller skal jeg bare snuppe en Corsair AF version?


    Tak for hjælpen

  • Er der nogen bestemt kabinet blæser du synes jeg bør gå efter, eller skal jeg bare snuppe en Corsair AF version?


    Du kan jo selv lige prøve og kigge, om der er noget du kan lide.


    http://www.coolerkit.dk/shop/120x25mm-254c1.html


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.