Forslag til andre/bedre upgrades

  • Hej alle i Tweakere.


    Har læst en del tråde om emnet, men er nok ikke blevet ret meget klogere. De fleste herinde er jo rimelig nørdede og skal som regel have det nyeste og ikke mindst bedste. Men hvis man som jeg bare skal have opgraderet min pc så den kan køre BF 4 og GTA V når det engang kommer, hvad skal jeg så gøre ?


    Mit nuværende setup ser sådan her ud:


    Intel Core 2 Duo 3.0 GHz


    ASUSTek P5K SE


    4 GBytes Corsair DDR2 400MHz


    NVIDIA GeForce 8800 GT


    Ved ikke lige hvilken PCU der sidder i så den skal måske også skiftes. Regner ikke med at noget af det gamle kan genbruges, men havde tænkt på disse upgrades:



    Har i nogle bedre forslag til max ca 4000 kr ? Håber på lidt gode råd fra jer der ved noget om det :9xo

  • Det z97 bundkort kommer ikke til at virke med den amd cpu. Hvilken strømforsyning har du siddende i din computer?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • De ram du har valgt er til bærbare eller micro pc'er, men ikke til alm. mATX/ATX og opefter.


    Du skal have fat i DIMM 240 pins DDR3 ram.


    Derudover skal du til den cpu kigge efter et motherboard/bundkort der understøtter socket AM3+
    og ikke med socket 1150, som du har valgt. socket 1150 er til Intel processore og AM til AMD.

  • Det virker som om, at du skal finde en du kan sætte dig ned sammen med, som ved noget om computere, og som kan hjælpe dig med at finde det rigtige hardware. Og som bagefter kan samle tingene for dig! For ærlig talt, hvis man ikke er i stand til at matche bundkort, CPU og RAM, så er det vist ikke en god ide at begynde at samle tingene bagefter!


    M.v.h.

  • Kan godt se at det lige var gået hurtigt nok i aftes. Måske jeg bare skulle have ventet til i dag :whistling:


    Efter at have læst lidt mere om det håber jeg at det hjælper lidt. Så har lige lavet en ny indkøbsliste.


    Men understøtter dette bundkort både sata ekspress og M.2 hvis det nu skulle blive aktuelt senere ?




  • Hvis budgettet ikke er så højt så bare tag en AMD 8320 til 1100. Og brug resten på et grafikkort. En i7 er rimelig overkill iforhold til det grafikkort.
    Hvis du kan vente lidt så skulle AMD komme med deres nye grafikkort i Q1. En anden løsning er at gå efter en i5 processor men det bliver noget dyrere. Så hellere bruge 3000+ på grafikort, det får du mere gaming performance ud af :D



    https://www.komplett.dk/amd-fx-8320-black-edition/766048
    https://www.komplett.dk/msi-970a-g43-socket-am3/773523

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Tak for input :9xo


    Ville du så mene at dette setup ville være bedre ?


    og hvad med SATA Express og M.2, er det bare opreklameret ?



    Hvor kraftig PSU skal man ca have til sådan et setup ?




  • Hvor kraftig PSU skal man ca have til sådan et setup ?


    650 wats 550 watt kan goodt gøre det hvis du ikke vil overclocke noget.
    en Seasonic G en XFX XTR eller en Cooler Master V650S kunne være et bud, eller du kan bare tage en EVGA SuperNova G2 750 watt da den koster næsten det samme som de fleste 650 watt gør.

  • Du er kommet til at tage en 8320E tag den ældre 8320 udgave. 8320E er lavet til at være strømbesparende og er derfor en smule svagere! :)


    Du får ikke flere FPS ud af dine penge end med det setup :9xo



    Sata express og M.2 tjae jeg kender ikke så meget til dem men hvis det bare er en gamer maskine så er en almindelig ~500Mbps SSD rigeligt fin :P Tror sgu ikke du vil føle den er langsom :P

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

    Rettet en gang, sidst af emilpapis93 ().

  • Hold da op jeg havde slet ikke set på prisen! Ja det er helt hen i vejret! Og hvis du væbner dig med tålmodighed har de faktisk lige sat 290x ned med 150dollars så den falder nok også en god del snart :)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Har købt et MSI R9 290 4GD5 BF4.


    Får man ikke noget mere power for pengene med f.eks AMD FX 9370 4.4 GHz 8 kerner ? Eller er det rent spild ? Og hvilket bundkort skal man evt vælge til sådan en CPU ?

  • En i5 4460 er stærkere på 4 core's end en AMD 8 core cpu. Men tilgengæld får du 4 ekstra cores og mulighed for at overclocke din CPU så det er kraftigere end 4460. Og da 4460 koster det samme og ikke kan overclockes ville jeg købe, ja enten FX 9370 eller FX 8320. Du får måske 1-3 FPS ekstra med 4460 i spil der kun udnytter 4 cores, men når et spil så udnytter 6/8 cores så vil AMD processoren vinde. Og nævnte jeg den kan overclockes og blive stærkere end 4460'eren? :D

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Måske det bare er mig der tungnem, men jeg forstår stadig ikke helt hvorfor i5 er bedre end AMD ?(






    Er det fordi der er så stor forskel på test og virkelighed ? Eller fordi i5 bedre kan overclockes ?

  • Du kan ikke bruge den chart til noget som helst. Kig på benchmarks af spil f.eks.


    http://www.anandtech.com/bench/product/697?vs=1198


    http://www.anandtech.com/show/…x6300-and-fx4300-tested/5


    AMD's CPUer er udmærkede, og de har mange kerner. Intel derimod har 4 kerner (kontra fx-8350's 8 kerner). Dog er arkitekturen helt anderledes, der gør, at man ikke kan sammenligne dem med kerner og kernehastighed.


    Intels kerne er individuelt markant stærkere end AMD's kerner. Og de klarer sig ofte stadig ligeså godt ved multithread benchmarks.


    Det er desværre også sådan, at rigtig mange spil er dårlig optimeret, og bruger derfor typisk 1-3 kerner. Derfor er det fuldstændig ligegyldigt at have 6 eller 8, hvis man spiller LoL f.eks. Dog er nogle spil begyndt at blive bedre optimeret, f.eks. Battlefield 4, hvor AMDs kerner kan få lov at blive brugt.


    Edit: Har lige læst de andre posts


    Jeg synes du skal holde dig fra fx-93xx. Den bruger rigtig meget strøm, kræver et meget bestemt bundkort med 220 tdp og er i sidste ende bare en overclocket version af 83xx-serien.
    Køb i stedet en fx-8320/fx-8350 hvis du vælger AMD. De kan sagtens lave et ordentligt overclock (med rette køler) hvis det virkelig skulle blive nødvendigt.


    Hvis du vælger Intel, så tror jeg i5-4690k vil være det bedste.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

    Rettet 2 gange, sidst af p3t3r ().

  • Den siger intet om performance i spil og any day vil en i5 4670k eller 4690k være bedre. Den har meget lavere TDP og bedre single core performance. Folk tror at en FX 8xxx eller 9xxx er bedre end fx en i5 4690k fordi de sammenligner core og clock rate men virkeligheden er noget andet.