Genbrug ved opgradering.

  • Jeg håber ikke I tænker...Åh nej ikke endnu en tråd om opgradering af PC, for det er netop hvad det her er. :-)


    Min nuværende PC består af:
    Bundkort: Gigabyte EX58-UD3R (socket 1366)
    CPU: I7 920@2.67Ghz
    GPU: Nvidia GTX 285 (men har lige købt et Geforce GTX 970 4GB, så den er i orden)
    Ram: 12Gb 533Mhz, PC3-10700 DDR3-1333
    PSU: Energon EPS 750Watt
    HD OCZ 240GB SSD, WD 1TB SATA
    CPU køler: Kan ikke huske hvad den hedder, men det er en mega stor Mother F.....r, så den skulle også være OK, HVIS den vel at mærke kan bruges på den nye processor.


    Opgradering:
    Bundkort: Har lidt kig på en ASUS Z97P
    CPU: I7 4790 4.0 Devils Canyon


    Mange siger at en I7 4.0 ikke er nødvendig til spil, MEN jeg er kun til flysims og især FSX er (næsten) kun afhængig af jo større CPU, jo bedre.


    mvh Jørn


    Så hvad mener I jeg kan genbruge fra min gl. PC, vil mit RAM kunne genbruges eller vil det blive en flaskehals?

  • Du har brug for en ny PSU for den Energon du har der er IKKE noget du bør genbruge.
    Det er ikke engang en 750 watt da de har lagt alle rails sammen.


    RAM er lige langsome nok så et 8 eller 6 GB 1866 Mhz eller 2133 MHz er hvad du burde kigge efter.

  • Jeg tænkte nok at RAM måske er for langsom, så jeg vil kigge efter nogle ny.
    Ikke at jeg tvivler på at dit råd om ny PSU er vement, men hvorfor mener du den bør skiftes? Den har kørt upåklageligt i den tid jeg har haft den og selv om den måske ikke er en "ægte" 750W (og jeg kan da ikke forstå at man må sælge den som 750W hvis det ikke passer) så er den vel rigelig stor alligevel til de komponenter der skal i den nye. Jeg har hørt om flere der har "monster" maskiner, der kun bruger 600W PSu'er.
    Men skal den skiftes, hvad skal jeg så kigge efter (links)?

  • Jeg har selv haft samme system, med cpu, bundkort og samme hastighed på ram. Det overclockede jeg til 3.5 ghz uden problemer og med et asus directcu ii gtx 670 top kunne jeg køre alt. Hvis du har en god køler kan du nok godt overclocke din til 3.8 eller deromkring. Så mit råd vil være at købe en ny strømforsyning, smide dit gtx 970 i og overclocke cpuen inden du køber nyt.


    Det vil kun koste dig en ny strømforsyning.


    Her er der en til en okey pris og har fået gode anmeldelser. 550w er også nok til dit system. Men ellers kan Shilka sikkert anbefale noget bedre.


    https://www.komplett.dk/cooler-master-g550m-550w-psu/795137

  • Jeg lyder måske som et utaknemmeligt bæst, MEN hvorfor er det lige I mener at min nuværende PSU ikke er god nok?
    Ang. Overclockning, så tør jeg ikke rigtigt prøve det, har godt nok læst et par guides på netter, men det er lidt for "lang håret" for mig, så jeg vil ikke ane hvordan jeg skal gribe det an.

  • Energon er noget af det værste junk du kan købe her i Danmark og der er tonvis af tråde fulde af folk der snakker om deres Energon er futtet af og har taget andre ting med sig.


    Det er mere eller mindre en tids bombe hvis du beholder den så tar du bevist risikoen for at du futter alt dit nye hardware af.


    Smid den på lossen pladsen og køb noget der er bedre du kan godt få noget der er okey eller godt uden det kommer til at koste 1000 kr.


    En XFX Core Edition 550 watt kan fås til under 500 kr

  • Det lader til at jeg har været heldig så, jeg har haft den i mere end 2 år og den har bare kørt upåklageligt, men må hellere se mig om efter en anden når jeg alligevel skal opgradere.
    Mener I stadigvæk at en 550W er nok, er det ikke bedre at være på den sikre side og få en 650 eller 750Watts?

  • OK, jeg er efterhånden ved at få styr på hvordan min nye PC skal sammensættes, så blot et sidste spørgsmål. Som sagt ved jeg ikke hvad min Cpu køler er for en blot at den er mega stor :-) Kan den monstro bruges på den nye chip, jeg mener har cpu'eren samme størrelse og samme måde at fastgøre køleren eller har det ændret sig fra min 920 chip til 4790'eren? Elleres må I også gerne komme med forslag til en ny lydsvag køler/blæser.

  • "lille" Hehe, jeg kan huske jeg fik et chock da jeg pakkede den ud, jeg havde aldrig set så stor en cpu køler før :-) Har du et bud på en køler der vil passe til sådan en I7 4790 4.0Ghz?

  • Det tror jeg du har ret i, det ligner den ihvertilfald meget. Tror du den kan bruges igen, eller er der noget der er bedre?


    Ved ikke om den passer men hvis den ikke gør så har Noctua / Be Quiet / Phanteks og Thermalright nogle rigtig gode CPU kølere.


    Har selv en Noctua NH-U12S på min gamle Core I7 3820.

  • Opfølgning:


    Nu har jeg endlig fået købt de forskellige komponenter og det blev til flg. sammensætning:
    Motherboard: Asus Z97-P
    CPU: Intel I7 4790 4Ghz
    Grafikkort: MSI GTX 970 4Gb
    Ram: 16GB Kingston HyperX DDR3 1866Mhz ??
    CPU køler: Cooler Master Hyper 212
    Strømforsyning: Cooler Master B500 500Watt
    Kabinet: Cooler Master Elite 430


    Så det blev stort set en hel ny PC, det eneste der bliver genbrugt er min 256GB SSD HD og 1TB Sata HD.


    Ang. Ram, så har jeg bestilt 1866Mhz, men jeg kan overhovedet ikke se det nogen steder på emballagen eller på stængerne.
    Der står flg. på Ram emb. 16GB DDR3 - 2400 CL11 - Pin UDIMM Kit (2x8GB)
    Er det 2400MHZ de har givet mig ved en fejltagelse?


    Ang. CPU, så bestilte jeg jo en køler, men i I7 æsken medfølger der en blæser/køler, er den god nok eller er Hyper 212'eren ikke mere effektiv?


    Undrer mig lidt over der ikke er kølepasta med i æsken, det er jo nok ikke alle der ligger inde med sådan noget, jeg gør ihvertilfald ikke.