Første saml selv pc

  • Hej folkens!


    Da det er første gang jeg selv skal samle en computer søger jeg hjælp. Jeg har læst og set youtube videoer den sidste måned. Hvilken fantastisk verden jeg er gået glip af indtil nu, hver gang jeg tror jeg har en ide om hvad jeg vil ud og have finder jeg 2 nye valgmuligheder! Frustrerende på en underlig fantastisk måde! :)


    Jeg har besluttet mig for at gå med et Fractal Design Define R5 windowed i titanium, så med udgangspunk i det har jeg været igang med at finde dele. Den er primært til spil fra League of Legends til den noget tungere ende af skalaen og streaming samtidigt. Det er vigtigt for mig at den er så lydløs som muligt.


    Jeg har kig på følgende dele:
    - Intel Core i5-4690K eller Intel Core i7-4790K
    - Samsung 850 EVO 250GB SSD
    - Asus Z97-Pro
    - Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX
    - Kingston HyperX Beast 2 x 8GB DDR3-1866 MHz
    - EVGA SuperNOVA 750W G2
    - NZXT Kraken X61 CPU Køler


    Tanken er at beholde den medfølgende blæser bagpå og smide radiator-delen af CPU køleren som vist på billedet her: http://imageshack.com[...]


    Om jeg beholder de 2 medfølgende blæsere fra CPU køleren eller om de skal skiftes ud har jeg ikke helt besluttet endnu, input modtages med kyshånd! Grafikkortet skulle være 288.6mm ifølge producenten og med harddisk "holderne" i må det max være 31 cm, så når jeg flytter dem i bunden og sætter CPU køleren på indersiden af fronten burde der altså være rigeligt luft imellem.


    Er jeg på rette vej her? Skal noget skiftes ud eller tilføjes? Gode råd søges!


    Jeg har endnu ikke fundet ud af hvor delene skal købes, men regner med at tjekke edbpriser og pricerunner når jeg altså er kommet frem til præcis hvilke dele jeg skal have.

  • NZXT Kraken er ikke ligefrem lydløs, men det er der ikke mange AIO kølere, der er. Så skal du i hvert fald udskifte blæserne med Corsair SP120 Quiet blæsere eller noget lignende. i7-4790K er en god CPU, men den er rent overkill til spil. Dog kan den være en fordel, hvis du skal streame på samme tid. Men mange vil opfordre dig til at nøjes med i5-4690K, mig selv inklusive, hvis du ikke skal lave noget tungt arbejde med 3D rendering og videoer :)


    Ellers ser det sådan set ganske fornuftigt ud. Fornuftig PSU. Du kan finde billigere SSD, der performer ligeså godt som en EVO 850, men det er stadig en god SSD. 16 GB DDR3 ram er meget til en spillemaskine, og 8 GB kan sagtens gøre det, hvis du vil spare. Men har du finanserne i orden, er 16 GB nok en god idé, når du også skal streame på samme tid.

  • Hvis det bare er til spil brug så er en 4690K fin nok.
    Jeg ville nok skifte den AIO køler ud med en god luft køler i stedet for, kommer til at larme mindre hvis du gør.


    Du har heller ikke brug for 16 GB RAM hvis det bare er til spil brug.

  • NZXT Kraken er ikke ligefrem lydløs, men det er der ikke mange AIO kølere, der er. Så skal du i hvert fald udskifte blæserne med Corsair SP120 Quiet blæsere eller noget lignende. i7-4790K er en god CPU, men den er rent overkill til spil. Dog kan den være en fordel, hvis du skal streame på samme tid. Men mange vil opfordre dig til at nøjes med i5-4690K, mig selv inklusive, hvis du ikke skal lave noget tungt arbejde med 3D rendering og videoer :)


    Ellers ser det sådan set ganske fornuftigt ud. Fornuftig PSU. Du kan finde billigere SSD, der performer ligeså godt som en EVO 850, men det er stadig en god SSD. 16 GB DDR3 ram er meget til en spillemaskine, og 8 GB kan sagtens gøre det, hvis du vil spare. Men har du finanserne i orden, er 16 GB nok en god idé, når du også skal streame på samme tid.


    Den eneste AIO jeg kan komme i tanke om, der er tæt på high-end luftkøler er Swiftech H240X

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • NZXT Kraken er ikke ligefrem lydløs, men det er der ikke mange AIO kølere, der er. Så skal du i hvert fald udskifte blæserne med Corsair SP120 Quiet blæsere eller noget lignende. i7-4790K er en god CPU, men den er rent overkill til spil. Dog kan den være en fordel, hvis du skal streame på samme tid. Men mange vil opfordre dig til at nøjes med i5-4690K, mig selv inklusive, hvis du ikke skal lave noget tungt arbejde med 3D rendering og videoer :)


    Ellers ser det sådan set ganske fornuftigt ud. Fornuftig PSU. Du kan finde billigere SSD, der performer ligeså godt som en EVO 850, men det er stadig en god SSD. 16 GB DDR3 ram er meget til en spillemaskine, og 8 GB kan sagtens gøre det, hvis du vil spare. Men har du finanserne i orden, er 16 GB nok en god idé, når du også skal streame på samme tid.

    Hvad så hvis jeg går over til http://www.corsair.com/se-fi/h…ormance-liquid-cpu-cooler med medfølgende blæsere? Eller skal jeg skifte dem med for eksempel http://www.noctua.at/main.php?…iew&products_id=82&lng=en?



    Jeg bliver aldrig fan af Noctuas brune farve, så derfor industrial modellen. SSD'en kan godt være at jeg vælger at skifte ud inden jeg bestiller delene hjem, dog ikke til EVO 840 da jeg har hørt at der er problemer med den :)



    Hvis det bare er til spil brug så er en 4690K fin nok.
    Jeg ville nok skifte den AIO køler ud med en god luft køler i stedet for, kommer til at larme mindre hvis du gør.

    Hvis du læste opslaget ville du se at det ikke kun var til spilbrug.