11k workstation build

  • Hej jeg står at skal til at bygge en workstation til video-redigering, 3D modellering osv. Har fundet frem til dette build:


    ASUS Z97-A (Kan evt købe et Z97-pro gamer eller sabertooth Z97 mark 2 for ca samme pris)
    Core i7 I7-4790K 8 MB
    Cooler Master Hyper 212 Evo
    Noctua NF-P12 (cpu fan)
    Samsung 850 PRO MZ-7KE256BW 256 GB SSD
    Fractal Design Define R5
    Crucial Ballistix Tactical 4 x 8 GB
    2x Noctua NF-A14 FLX (case fans)
    WD Red WD40EFRX 4 TB
    eVGA GeForce GTX 760 Superclocked w/ ACX Cooler (2 GB) (En anden mulighed er det nye EVGA GeForce GTX 960 2GB PhysX CUDA - hvad siger i til det?)
    eVGA SuperNOVA 850 G2 PSU


    Der findes selvfølgelig bedre grafikkort, men det er der ikke penge til lige pt :)


    Hvad synes i? Enhver hjælp/råd er velkommen.

  • 850 watt er langt overkill du kan have 3-4 GTX 960 i dit system med 850 watt, et GTX 960 bruger ikke engang 150 watt.
    400-450 watt er er nok til det system som det er nu 600-650 watt hvis du vil have mulighed for SLI senere.

  • Du mener vel 980 SLI? og 850 watt er stadig overkill 700-750 watt er stadig nok.


    Glem hvad realhardtechx har og sige om strømforbrug de dækker deres egen røv ved at give tal der er langt højere end hvad der faktisk er brug for i den den virkelige verden.


    Hvorfor vil du overhovedet have 980 du betaler 40% mere for 10% bedre FPS så det kan slet ikke betale sig, køb GTX 970 i stedet for.


    Og du har valgt en NF-P12 blæser til din CPU køler? NF-F12 har langt mere tryk så den er meget bedre til på brug på CPU kølere.

  • Tja, bare jeg er fremtidssikret og kan køre noget SLI med nogle bedre gfx kort i fremtiden. Skal bare bruge det til bedre performance ifb. med video-redigering/rendering osv. Ellers har jeg ikke den store forstand på hvilke kort jeg skal bruge til den tid. Derfor tænkte jeg at det var fint at være dækket ind med 850watt.


    Det vil jeg lige tage til overvejelse :) Tror jeg valgte den fra i sin tid, pga den støjniveau som jeg havde læst om et sted på nettet.

  • Højt støjniveau? hvis der er nogle der har sagt det så må deres have været i stykker.


    Jeg har en bunke NF-F12 og ja de kan godt høres på max speed men de larmer ikke.
    Vil faktisk sige NF-A14 FLX larmer mere og dem har jeg også en bunke af.

  • I mine øjne, så skal en 3D modelleringsmaskine have X99 chipset og en I7 samt DDR4.


    Den smadrer simpelthen en I5/I7 Z97 i autocad, grundet den kæmpe båndbredde, som DDR4 har samt musklerne som Haswell-E har.
    Så ville jeg hellere tage et lidt svagere GFX, som fx. GFX 750, da beregningerne kommer fra CPU og GFX kun skal vise hvad man er kommer frem til.
    Jeg bruger min maskine både som workstation og spille maskine, og jeg skiftede lige før jul fra en 8 kerners AMD, som virkelig viser sine kræfter i autocad, da programmet kan gøre brug af alt den kraft, som en CPU indeholder, men op imod Haswell-E, det er altså lang vej.


    Hold da helt KnudHenning hvor den er hurtig til at lave modeller og den har kræfter til at gøre det i flere vinduer, så du kan tilpasse hen af vejen og flytte, som det behager dig.


    Er det kun på hobbyplan, så er den løsning som du har fundet ganske fin, men bruger du den som arbejdsredskab, så vil jeg mene du skal flå pungrotten og hoppe på X99 samt DDR4.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg må lige finde ud af hvad jeg gør, Shilka, jeg er også ved at kigge på en Noctua NH-D15 til CPU køling. Hvad tænker I om det? Er der plads til grafikkort når det er installeret? Det skulle efter sigende fylde en del.
    Apropos case fans, er der bedre alternativer i forhold til NF-A14 FLX? Jeg vil helst købe noctua grundet deres lange garanti.


    Jeg bruger Adobe-pakken samt 3Ds max osv :)


    Tak for dit input Ebo, jeg tror dog det er lidt for overkill for mig og en helt anden prisklasse. Jeg skal bruge det til en blanding af hobby og arbejde.

  • Den opdaterede liste lyder pt således:


    ASUS Z97-A
    Core i7 I7-4790K 8 MB
    Noctua NH-D15
    Samsung 850 PRO MZ-7KE256BW 256 GB SSD
    Fractal Design Define R5
    Crucial Ballistix Tactical 4 x 8 GB
    2x Noctua NF-A14 FLX (case fans)
    WD Black WD3003FZEX 3 TB (fik at vide at black var bedre for mig end red)
    eVGA SuperNOVA 750 G2 (Er gået ned til 750 frem for 850watt på opfordering af flere personer, men i mener det er rigeligt hvis jeg skal køre SLI med eksempelvis GTX980 i fremtiden?)
    Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 960 2GB (Det er lige udkommet og skulle være rimelig decent, jeg er dog lidt i tvivl her. Skal jeg hellere vente med at købe grafikkort og spare op til eksempelvis et GTX770? Eller skal jeg købe dette GTX960 og opgradere til high-end kort nogle år ud i fremtiden? Pengene lige nu er ikke til et dyrere kort.)


  • Maskinen som du har sat sammen ser rigtig fin ud :9xo


    Den kan alt du vil have den til uden problemer, dog er jeg lidt skeptisk mht. GFX 960, grundet den er lidt af det hele og alligevel ikke, men holder du budgettet, så har du bestemt en potent maskine.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det er også det der bekymrer mig lidt omkring det GTX 960. Det koster trodsalt 2050kr så det er alligvel heller ikke helt billigt.


    :)


    Du kunne jo overveje R9 280x, den har mere power og koster mindre :9xo .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg vil bed dig om at holde dig væk fra 960. Nvidia har smadret det kort med 970. 960 er simpelthen blevet prissat for dårligt og er overhovedet ikke pengene værd. Et 770 vil gi mere mening hvis du spørg mig.


    http://www.guru3d.com/articles…x_960_exoc_review,15.html

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Jeg ville helt klar gå efter en 6 core evt. 8 core. (dit budget tillader nok "kun" 6 core). Det vigtigste er cpu, ram evt. disk hastighed hvis du laver meget videoredigering. Midrange gfx er fint til den her slags.


    Jeg arbejder prof med 3d og compositing og mangler konstant cpu power til mine renderinger.

  • Er ved at kigge på et af disse kort:


    Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 970 - 2.829,-
    MSI GeForce GTX 970 Gaming - 2.995,-
    ASUS GeForce STRIX GTX 970 - 3.049,-


    MSI GeForce GTX 970 4GB - 2.595,-


    Hvad synes i egner sig bedst til mig? Jeg regner ikke med at overclocke nogle af kortene selv.