Ny NAS: Færdig eller byg selv?

  • Hej allesammen


    Jeg har en stak (8 stk.) 1 TB diske liggende, som jeg gerne vil bruge til backup. Men jeg er lidt i tvivl om hvilket setup jeg skal gå efter: Købe en færdig NAS eller bygge en selv...
    Det jeg gerne vil kunne gøre er, via nettet, at tage backup af bestemte data på min nuværende NAS, en Synology DS412+, til den nye NAS, som er placeret et andet sted i landet. Og det skal gerne kunne gøre automatisk! :)


    Det der taler for at bygge selv, er bl.a. prisen, da jeg i forvejen har noget hardware der kan bruges, samt at der så er plads til seks diske.
    Jeg havde forestillet mig at bruge enten NAS4Free eller FreeNAS til formålet.


    Omvendt er det super nemt med opsætning og vedligehold af en færdig NAS, den bruger noget mindre strøm, fylder mindre og der er som regel en masse lækre features.
    Da der skal tænkes lidt på økonomi har jeg skævet til en Buffalo LinkStation 441D, som har plads til fire disk og kun koster omkring 1200 kr.
    Men da jeg ikke kender Buffalos NAS, og i forvejen har og elsker Synology, er jeg lidt tilbageholdende. Desværre koster en Synology NAS, med plads til fire diske, ca. 1000 kr. mere!


    Så jeg vil gerne høre jeres gode råd og erfaringer med lignende problemstillinger... :)
    Og sig endelig til hvis jeg skal uddybe noget yderligere!

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • hvis du har lidt teknisk know how og allerede har hardware liggende så ville freenas eller noget i den stil da være oplagt :-)
    det kræver jo også at du har plads til den da et almindeligt kabinet som regel er en del større end en "almindelig" nas :-)

  • Har netop i går sat min nyligt fundne HP N40L op med Xpenology (DSM 5.0) og det spiller fantastisk godt.


    Den har 4 bays som standard, men du kan vælge en HDD i stedet for optisk drev samt bruge eSATA ført ind i kabinettet, hvilket bringer dig op på 6 bays.


    Den stod mig i ca. 700-800kr uden diske, men må indrømme at med Xpenology er den nok det bedste valg/køb, jeg kunne have gjort.


    Kører den som Plex server alt dette to kun en aften at sætte op :)


    Guide til installation her: http://cyanlabs.net/Thread-Ins…ology-DSM-5-0-on-the-N54L

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg brugte FreeNAS til en del af setup'et til min svendeprøve som datatekniker for et par år siden. Så det er bestemt ikke fremmet for mig.
    Og den fysiske plads til kabinettet er heller ikke noget problem...


    Tror også jeg i øjeblikket hælder mest til at prøve kræfter med en byg selv løsning. Så kan jeg jo altid købe en færdig boks, hvis ikke det spiller.


    Jeg ved dog stadig ikke hvordan jeg på bedste vis får synkroniseret data frem og tilbage mellem de "sites".

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Er der ikke en Dropbox eller lignende App, du kan hente ned på begge NAS/Servere og bede dem om at dele den samme mappe?


    Måske er dette en mulighed, hvis du bruger din Symology NAS og installerer DMS på din kommende "server".


    https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/529

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg mener da at FreeNAS har et Rsync modul som vidstnok skulle kunne gøre det samme som Dropbox? Er nogle år siden jeg skiftede over til Windows da min hjemmebyggede NAS ikke kun skulle være NAS men stuePC. Det er altså bare nemmere med Windows hvis du vil se Netflix eller browse nettet. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |