Råd ang bundkort til 4690k eller 4790k

  • Hej :)


    Jeg vil lige høre jer omkring bundkort til enten I5 4690K eller I7 4790K . Mit budget er ca 3000 kr for cpu plus mb. Hvor stor er forskellen på de 2 processorer i spil ? bruger ikke så meget redigering osv, men vil hellere smide 500 mere efter I7 hvis i mener den er bedre til spil.
    Jeg tænker på hvor stor forskel der er i ydelse fra i5 til i7 hvis de begge er clocked ens.


    Gode råd ang passende bundkort er også modtaget med stort tak da jeg kommer fra amd setup og ikke aner det store om intels udvikling.. Plejer og køre enten asus eller msi.


    Glæder mig til lidt info fra jer :)


    mvh Michael.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • har man pengene så er en i7 da at foretrække, men spiller du ikke lige de mest krævende spil og måske har brug for en masse ydelse til pengene så er en i5 da bestemt god til prisen. praktisk talt er i7 vel lige 4 core hurtigere, hvis pcen bruger dem alle, men udvikler så også lidt mere varme.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • har man pengene så er en i7 da at foretrække, men spiller du ikke lige de mest krævende spil og måske har brug for en masse ydelse til pengene så er en i5 da bestemt god til prisen. praktisk talt er i7 vel lige 4 core hurtigere, hvis pcen bruger dem alle, men udvikler så også lidt mere varme.


    Af spil kan det nævnes at jeg spiller world of tanks 90% af tiden, og resten er wow, cs go, samt en smule iracing, rfactor 2.
    gfx er et 7970 som jeg beholder :)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • ja har de et rimeligt gfx, masser af ram og en stabil strømforsyning, så er problemet nok næppe så stort.og har man intel cpu så bør man af gammel erfaring også have et intel gfx..ved godt de burde kunne arbejde sammen, men erfaringen siger mig bare at der er færre problemer hvis man har samme gfx/cpu
    :D

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • I mine øjne, så har du ikke rigtig noget, at bruge 1 I7 til, når man kigger på de spil, som du spiller nu.


    WOT er så vidt jeg husker enkelttrådet eller 2 trådet, så der vil du ikke får noget som helst ud af en I7 4790K, du vil bare ende med en masse tråde, som står og fiser husleje af.


    WOW er osse enkelttrådet og meget CPU afhængig, så igen er en I5 4690K mere end rigeligt til at køre det spil.


    CS GO, kan egentlig spilles på en mobil, overdrivelse fremmer forståelsen


    Iracing kræver 2 kerner, I5 er mere end rigeligt


    Det mest fornuftige ud fra gaming er at købe en I5-4690K, så et z97 bundkort, som har de features, der er vigtige for dig.


    Ydelsen er næsten ens uanset producent, og ligger inden for ganske få %, så find du et bundkort, som kan det du efterspørger, og køb det billigste, det er komplet underordnet.


    Uanset hvordan du blander CPU/GFX idag, så er ydelsen ens, det kør lige godt.


    De nye CPU'er er så kraftige, at du har alt den ydelse du skal bruge og endda mere til. Du siger osse at du bruger redigering på hobbyplan, og der er I5 osse mere end rigeligt og mangler du lidt saft, så skru lidt op for den, selvfølgelig med en ordentlig køler.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Ebo.
    Tak for din meget fine gennemgang af de spil jeg bruger og hvor meget det kræves af cpu :) Spillet der har gjort jeg regner med og købe denne opgradering er WOT som på mit nuværende system ikke kører single core godt nok til at jeg kan trække spillet med alt bling aktiveret. Og der har jeg med egne øjne set hvad en 4790K kunne gøre vs et eksisterende setup som mit. Hans pfs de steg i gennemsnit med 50% dog med alt på max :)


    Hvad siger folket til dette valg som bundkort ? GigaByte GA-Z97X-SOC Force OC eller har i andre der er bedre i samme prisleje ??

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • valget står lige nu mellem GigaByte GA-Z97X-SOC Force OC og ASUS MAXIMUS VII HERO. Hvilket vil i mene er det bedste til udelukkende gaming og moderat oc ??

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Jamen tillykke med valget, so far :9xo .


    Jeg ville nok kigge lidt dybere ind i det. Gigabyte er bestemt et godt valg, dem har jegselv brugt igennem flere år, og deres bios giver normalt lige lidt flere indstillinger end selv mægtige Asus i bios mht. OC, så den er absolut ikke noget dårligt valg.


    Asus og mig vi kan bare ikke sammen, sådan er det bare, så dem har jeg personlig intet til overs for, men jeg har så heller ikke ejet et bundkort fra Asus siden 1999/2000 og kommer heller ikke til det. I mine øjne så er Asrock begyndt at blive spændende, de tilbyder gode bundkort, som er stabile og kan det samme som Asus bare de er billigere hvilket ikke er en dårlig ting.


    MSI, det har jeg nu og har kun haft 2 bundkort fra dem, og de er osse stabile, men der følger et overflødigshorn med at features, så de skal bestemt have :9xo herfra, ellers har jeg næsten altid været Gigabyte mand.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Til de spil der skal spilles, er det lige før en Pentium G3258 ville kunne klare arbejdet. Vel og mærket hvis den bliver overclocket til 4,5+ GHz.


    Hvis man parrer en G3258 med et AsRock z97 Anniversary Edition bliver det billigere end en i5 4690k og der tilhørende bundkort har man en sindsyg stærk Single Core Cpu. Og man har sparet mange penge. Når Cpu'en en dag får sværere ved at følge med finder man bare en billig (og brugt) i5 4690k ell. 4790k.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Tak for hjælpen allesammen :)
    Valget blev 4690K samt et asus maximus VII Hero bundkort. Tingene blev installeret igår og det hele kører bare :) :thumbsup:

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • hvad kan i anbefale af køling til sådan en fyr ?? Der kommer måske vandkøling på, men ikke her til og starte med da det hele skal laves om til sommer, så mangler en fornuftig blæser løsning for de næste 5 måneder ca.


    mvh Michael.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • alt efter hvad den skal køre af spil/programmer, og hvordan dit kabinet ser ud så er er 4-5 120mm blæsere ganske billige (selv med lys i ) og larmer bestemt mindre end de tilsvarende 80mm.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • alt efter hvad den skal køre af spil/programmer, og hvordan dit kabinet ser ud så er er 4-5 120mm blæsere ganske billige (selv med lys i ) og larmer bestemt mindre end de tilsvarende 80mm.


    Det var nu ment som råd til en cpu luftkøler :cheers: men måske jeg bare formulerede mig forkert :)
    anyways jeg har hentet lidt stumper til mit eksisterende vandkøling, og cpu er nu på vand :)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Så er jeg færdig med og teste og se efter problemer med vandkøling osv.. Nu er jeg begyndt på moderat oc med tilhørende gaming stabilitet :)
    Mit system kører nu 4.2 ghz. Hvordan skal idle og load temps ligge på sådan en fyr, og hvor er grænserne man skal holde sig under ?? Ved 4.2 i prime 95 den nyeste version ligger min load temps på 67-69 grader på de 4 kerner efter 35 mins testen. Når jeg lukker programmet ned så er idle temp på 27 grader.

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Så er jeg færdig med og teste og se efter problemer med vandkøling osv.. Nu er jeg begyndt på moderat oc med tilhørende gaming stabilitet :)
    Mit system kører nu 4.2 ghz. Hvordan skal idle og load temps ligge på sådan en fyr, og hvor er grænserne man skal holde sig under ?? Ved 4.2 i prime 95 den nyeste version ligger min load temps på 67-69 grader på de 4 kerner efter 35 mins testen. Når jeg lukker programmet ned så er idle temp på 27 grader.


    Så vidt jeg lige husker, så er ideal temps på sådan en fætter 72 grader før den begynder at clockke ned.
    Du vælger så et køre prime, det er fint nok, men det program stresser din CPU langt over hvad noget som helst gør IRL.


    Dit system burde uden problemer kunne køre 4.5/4.6 ghz, jeg har dog set systemer, som sagtens kan køre bench med en hastighed helt op på 4.9Ghz, dog med lidt mere ekstrem køling end lige vand, så det kan lade sig gøre hvis man er heldig i silicium lotteriet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvad bør jeg st teste systemet med Ebo ??
    Havde bare hørt at prime var god til og generere varme med :)

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • Hvad bør jeg st teste systemet med Ebo ??
    Havde bare hørt at prime var god til og generere varme med :)


    I min verden, og jeg siger udtrykkelig min, så er det altoverskyggende hvordan samspillet er i hele systemet, altså hvordan det yder som helhed.


    Som test programmer bruger jegselv:


    1.3dmark
    2. Aida extreme
    3.Cinebench R15
    4 pcmark 11
    5. super pi
    6. 7 zip test


    Grunden til at jeg kører dem, er fordi de viser, næsten så godt som muligt hvordan IRL brug vil være i næsten alle aspekter. du kan læse mere her.


    Grunden til at jeg bruger pcmark11 og ikke pcmark8, er fordi jeg købte programmet dengang det udkom.


    Prime koger din CPU langt over hvad den nogensinde kommer ud for, så kan den holde til det, så kan den altså osse til alt andet. ATTO er osse et godt program til at teste med.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • okay tusin tak ebo :)


    Jeg er igang med og teste og trimme . Det tager lidt tid og vende sig til Intel igen efter 4 år med amd .

    [align=center]
    I7 6700K @4800

    4x4 GB Corsair memory
    MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G OC Vandkølet
    [size=10][color=#990099]
    Creative X-Fi

  • okay tusin tak ebo :)


    Jeg er igang med og teste og trimme . Det tager lidt tid og vende sig til Intel igen efter 4 år med amd .


    Jamen jeg er helt i samme båd.
    Jeg skiftede lige før jul til Intel, fra et AMD FX 8120 system, som jeg har været rigtig glad for i 2-2½ år og har gjort arbejdet til min fulde tilfredshed.


    Jeg blev dog ramt af opgraderingsvirusen hvilket jeg bestemt ikke har fortrudt. Dog er der en masse man skal sætte sig ind i, selvom det er UEFI bios, så er der stadigvæk så meget, som er forskelligt og hedder noget andet.


    Det er spændende ikke sandt :)) .


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • ja, lidt som at begynde at oc til et computerLAN :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.