• Halløj folkens,


    Jeg var et tidligere fast inventar på sitet her, indtil min behov mht. computere ændrede sig og interessen for selve hardwaren døde ud. Computerspil foregik på konsol istedet og min gamle stationære maskine blev bygget om til et mediecenter, som senere blev afløst af et Apple TV. Sådan er livet vel.
    Konsollen er nu også blevet pensioneret og jeg fik lyst til at købe en stationær maskine igen til at spille lidt på i ny og næ, lave CAD arbejde og alt det andet man nu ellers bruger en PC til. Måtte sgu erkende at min laptop tilbragte 99% af tiden på skrivebordet alligevel, så det gav kun mening at sælge den og få lidt flere hestekræfter istedet.


    Budgettet til en ny maskine var begrænset, så fandt en brugt - så må I jo fortælle mig om jeg har købt katten i sækken, for jeg har ærligt talt ikke den vilde fornemmelse for det længere.


    Kom af med 3.800kr for dette setup, inklusiv en 24" ASUS skærm.


    [Blocked Image: http://s22.postimg.org/x7yfs4l9t/2014_12_19_23_12_21_Piriform_Speccy.png]



    Har nu brugt den en måneds tid og den kører alletiders. Har indtil videre prøvet kræfter med Far Cry 3, som kører fint (om ikke andet efter min standard). Jeg kunne dog godt tænke mig at give den en mindre opgradering, men er ikke helt sikker på hvor det trænger mest. Tænker umiddelbart at de største point hentes på grafiksiden - det lader til at bundkortet understøtter SLI så har overvejet at finde et 580GTX mere til den.


    Nu spørger jeg vanvittigt dumt. Men det er simpelthen lige lettere at trække på folk -har- en stor viden om det, frem for at opfinde den dybe tallerken.


    -Hvor megen ydelse vil I tro der er at hente? Er det overhovedet en god ide?


    -Jeg købte computeren, intet andet. Så ingen ekstra kabler eller lignende. Hvor meget skal der bruges for at få SLI Setuppet på plads? Jeg har kunnet læse mig til at der skal bruges en SLI bridge - hvilket jeg går ud fra er en kabelforbindelse mellem de to kort.


    -PSU'en er en CORSAIR 750W. Jeg har på en hjemmeside fået estimeret det samlede effektbehov til at være knap 700W, inklusiv 2 stk grafikkort - så i teorien holder det jo - men hvad siger folks erfaring? Uden at have åbnet kassen og kigget på kablerne, kunne jeg forestille mig at man skal være lidt strategisk mht. at holde grafikkortene i hver sin forsyningskreds.


    Håber nogle af jer har lyst til at give et råd eller to.

  • Jeg har begået den fejl at jeg i stedet for at købe nyt kort, købte endnu et GTX570 for at smide det i SLI.


    Jeg mangler powered til nyere spil for at kunne spille dem ordenligt, og ældre spil (før 2012) skal jeg deaktivere SLI da det ikke understøttes ordenligt.


    Så vil helt klart anbefale at du anskaffer et ordenligt nyere kort i stedet :)

  • Tak for svarene. Det lyder da til at SLI godt kan være noget bøvl.


    Umiddelbart så jeg det som en relativt billig opgradering. Et 580GTX går for 800kr brugt (sikkert 700kr handlet) - hvorimod et 970GTX står i 2700kr.
    Jeg følger klart argumenterne mht. strømforbrug, men synes stadig det gav mening at få noget lignende 70% (et fjernt fanget bud) ydelsesforbedring på grafiksiden for 800kr.


    Men hvis SLI ofte ikke er ordentligt understøttet, så er det sgu nok ikke den optimale løsning :(