BSOD på X99 platform

  • Hej drenge, jeg vil lægge ud med at fortælle jeg er ny herinde, og derfor ikke har styr på hvor jeg må poste det her, så derfor havnede den i off topic.


    Jeg står i et helveds problem, jeg har bygget min egen pc, og det er såmen også gået helt fint.
    indtil jeg går igang med spille og efter ca 30 min, går den i blå skærm, jeg har læst mig frem til at jeg skal have fat i dumb?? filen, men for mig er det totalt uoverskuelligt hvilken jeg skal have fat i, og hvad alt det der står i den betyder.


    Kender i til problemet her?
    Nogle bud på hvad jeg kan prøve på? (har prøvet med en reinstall)
    Kom gerne med alle tænkelige bud, gerne i en let forståellig tilbage melding.


    på forhånd tak.


    mvh Pem1995



    Her er mit build.


    ASUS X99-DELUXE, Socket 2011-3
    Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3
    Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB (15-17-17-35)
    Corsair H100i Hydro Series CPU Køler
    ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB PhysX
    Corsair RM850, 850W PSU
    Fractal Design Define R4 Black Pearl
    Samsung SSD 840 EVO 250GB BK OEM
    Windows 7 ultimate

  • Når den er gået i blå skærm, og du tænder igen - hvad så? Kan du så spile 30 min igen, eller knækker den ned kort tid efter? Har du tjekket om CPU eller Gfx overopheder?

  • umiddelbart virker det som et varmeproblem for mig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for svarene.


    Val: nej det kan godt drille efter den har slukket ned. når jeg prøver at tæne igen loader den ikke skærm og keybord. så skal jeg slukke og tænde, kappe strømmen flere gange før den tænder igen, også siger bios overclock failed, eller f1 for gendan er konfiguration.


    Celfa: nej. downloader programmet, har kørt furmark 3d. og den lå på max 66c og 39% fan speed, og så lige pludeslig slukkede lortet, jeg forstår bare ikke hvorfor kraffikortet som er bygget til det, ikke selv skruer op for blæserne når den bliver presset?


    Ebo: ok.


    Den gør det feks ikke i world of warcraft... men kun i krævende spil, cod, bf4 osv...


    Har ved hæftet et billed af dumb fil..

  • Jeg har en ret god idé om, hvad der går galt for dig... Here goes:


    Overclocking af DDR4 ram til 2666 MHz eller derover medfører en ændring i dit system, som er unikt for X99 platformen. I det sekund du sætter RAM hastighed til 2666 MHz, ændres din BCLK fra 100- til 125 MHz, men CPU nedsætter ikke automatisk CPU ratio for at matche sin stock hastighed.


    Derfor ændres din CPU clockfrekvens fra:
    33 * 100 MHz BLCK = 3300 MHz til
    33 * 125 MHz BLCK = 4125 MHz....


    Altså ender du pludselig med et overclock af din CPU, selvom du egentlig ikke har indstillet dette, og jeg vil næsten godt sætte penge på, at det er dette overclock, der bliver ustabilt.


    Mine gæt på en løsning til dine BSOD:


    1. Enten kan din CPU ikke klare det overclock, hvilket jeg dog næppe tror er tilfældet. Derfor bliver du nødt til at sætte din CPU ratio på alle kerner til enten 26 (Giver 3250 MHz) eller 27 (Giver 3375 MHz).


    2. Du skal hæve voltage til CPU (VCORE), såfremt du ønsker at beholde dit overclock.


    Prøv at sætte den til 1.200 VCORE. Se om det hjælper. Hvis den er stabil, kan du sænke voltage med 0,025 volt, indtil den igen bliver ustabil. Så ved du, hvad den skal bruge af strøm for at køre 4200 MHz :) Er den derimod stadig ustabil, skal du hæve voltage med 0,025 volt, indtil den bliver stabil..


    Downclocking af ram er uden tvivl grundet systemets BSOD. Mislykket OC resulterer i, at den reverser ændringer til sidst kendte fungerende opsætning, hvilket er 2133 MHz, som er stockfrekvens for DDR4 :)


    Endvidere skal dine ram have 1,35 volt for at kunne køre på 2666 MHz eller højere. Som standard kører de 1,2 volt.

  • Hvordan kan jeg vide om der fejl på nogle af mine dele?
    kan simpelthen ikke få det her pis til at fungere...
    Den loader ikke engang bios efter at gøre som du siger så jeg måtte bruge cmos kanppen.
    en enkelt gang fik jeg den til at boot med oc instillingerne, men da jeg så kom ind i windows var det std opgsætning igen.

  • Jeg blev selv nødt til at indstille mine 2666 DDR4 RAM manuelt i BIOS, da XMP overclockede memory controller totalt åndsvagt, hvilket resulterede i at min 5820K kørte 60 grader i idle... Så ja, det kan sagtens være dine RAM. Sæt dem til auto eller 2133 MHZ, og prøv igen.