Ny gaming PC

  • Hej



    Er i gang med at kigge på ny PC og er kommet frem til følgende - Passer det sammen eller har jeg overset noget?




    Grafikkort - ASUS GTX 970


    Bundkort - ASUS Maximus VII HERO


    PSU - Seasonic G series gold - 550W


    CPU - Core i5-4670k


    CPU køling - Corsair hydro H60


    RAM - G.Skill RipjawsX DDR3-2133 8GB


    SSD - Samsung 840 evo - 250GB


    Kabinet - NZXT Phantom 410


    mvh


    Martin

  • Du ville få mere ud af en god luftkøler og det vil også ende op med at larme mindre da de lavere modeller af Corsair Hydro kølere ikke er super gode eller støjsvage.


    Du kan også godt tage en mindre PSU hvis du har lyst til det, 450 watt kan godt gøre eller du kan bare beholde den 550 watt hvis du vil købe en andet kort senere der bruger mere størm.

  • Du kan ikke køre 2 grafikkort med en 550 watt hvis det er det du siger du ved, så skal du op på min 650 watt eller 750 watt.


    Hvad angår luftkøler så kunne Noctua NH-U12S eller NH-U14S være et bud, begge er meget bedre end H60 og vil også larme mindre.

  • Mente hvis jeg skulle opgradere til et nyt kort på et senere tidspunkt :)


    Ok, efter at have kigget lidt på de to, tror jeg det bliver Noctua NH-U12S jeg vælger.


    Du skal have mange tak for hjælpen :)

  • Jeg har selv en NH-U12S og en ting jeg vil sige er du skal huske og slå CPU fan alert fra i BIOS hvis du køber den, ellers popper BIOS op hver gang du starter din PC og siger CPU fan alert.


    Grunden til den siger det er blæser på NH-U12S ikke engang begynder og køre før du belaster PC, så din BIOS tro du ikke har nogle blæser på din køler så husk og slå CPU fan alert (eller hvad det nu hedder) fra i BIOS ellers skal du slås med det fis hver gang du tænder din PC.


  • Der er ingen grund til at vælge et så dyrt bundbræt. Spar pengene og vælg et billigere. Evt. et MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150 eller ASUS Z97-A, Socket-1150 - begge er SLI/CF klar.


    Ang. gtx 970 har jeg hørt at Asus' gtx 970 skulle lide meget under Coil Whine. Gigabytes model bliver foreslået mange steder.
    http://www.edbpriser.dk/grafik…-4gd-4-gb-id-8896671.aspx


    Og som nævnt, så skal du et tak højere op i PSu, hvis du på et tidspunkt vil køre SLI/CF.


    Det er en "forkert" Cpu du har valgt. Du skal have fat i en i5 4690k (Haswell Refresh), 4670k er bare Haswell.


    Og ja, en anden Cpu køler, som Shilka er inde på.


    Du kan, hvis du vil, spare lidt på at finde nogle billigere RAM, der kører 1600 MHz. Og i spil vil du alligevel ikke mærke nogen forskel. Crucial Ballistix Sport 2x4 Gb fås til 524 kr. http://www.edbpriser.dk/ram/crucial-2-x-4-gb-id-6672760.aspx


    Der er også lidt at spare ved at vælge en anden SSD. Crucial Mx100 er lige så hurtig som Samsungen, men koster ca. 80 kr. mindre.
    http://www.edbpriser.dk/ssd-so…00-256-gb-id-8421628.aspx

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Tak for svaret :) - Tror jeg vælger et ASUS-Z97-A og et MSI GTX 970. CPU'en har jeg rettet til i5 4690k.
    Med henhold til RAM har jeg læst flere steder, at man kun skal vælge 8gb hvis man skal bruge den til gaming da 16gb vil være overflødigt. Er det rigtigt?

  • Ja til spil har du ikke brug for 16 GB RAM du kommer slet ikke i nærheden af og bruge 16 GB, spil i dag har mere brug for VRAM altså RAM på grafikkortet end de har brug for RAM på bundkortet.

  • 16GB kan dog være nyttigt hvis du har for vane at køre virkeligt mange tid ved siden af dine spil - Browsere med en masse tabs åbne eller f.eks. streamer samtidig.


    Men ellers er VRAM på dit Grafikkort mere relevant for tiden - Specielt i det helt nye "AAA" (Triple-A) spil fra EA, Ubisoft og lign. - De er glade for at bruge gigantiske teksturer som æder VRAM (Eller får din harddisk til at græde fordi spillet hele tiden henter til kortet)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg sage ikke det var køler der gjorde det læs hvad jeg skrev igen.


    Jeg har læst det du skrev:


    Quote

    du skal huske og slå CPU fan alert fra i BIOS hvis du køber den, ellers popper BIOS op hver gang du starter din PC og siger CPU fan alert.


    Grunden til den siger det er blæser på NH-U12S ikke engang begynder og køre før du belaster PC, så din BIOS tro du ikke har nogle blæser på din køler


    Det giver jo ikke nogen mening. Det er bundkortet (eller fan controller) der styrer om blæseren kører, og det gælder uanset om der er en Noctua NH-U12S eller stock-køler etc. på CPUen.


    Og jeg kan sige jeg har præcis den køler, og jeg har aldrig oplevet det problem.