Hjælp til fejlfinding på formentlig lost cause

  • Lang og sørgelig fortælling, der egentlig er et spørgsmål om råd. Jeg er selv løbet tør for idéer, ud over en solid mukkert og en tur til genbrugspladsen.


    Ældre PC (fra 2007). Selvbyg. Asus P5K/SE, E6750, 2 GB RAM, 8600GT. Win XP. Brugt til spil da jeg havde samlet den, men de sidste år har den kun været brugt til når jeg skulle scanne / printe / kontorarbejde - og en sjælden gang lidt gamle spil.
    Da jeg startede op for nylig (efter at den havde stået stille en måneds tid), begyndte windows at crashe. Jeg kunne typisk starte op normalt, og alt så fint ud. Kunne godt lade den stå 10 minutter uden noget. Hvis jeg så prøvede rent faktisk at lave noget (f.eks. bare åbne stifinder), kom der grafikfejl i form af små røde firkanter over hele skærmen i løbet af kort tid, og systemet røg ned med et brag. Ok. Den kunne køre rimeligt i fejlsikret tilstand, så jeg fik sikkerhedskopieret harddisken og opdateret drivere. Ingen ændring.
    Det hele fik en gang trykluft. RAM-blokkene blev testet enkeltvis og i forskellige sokler. Ingen ændring.
    Jeg opdagede så, at 4 ud af 6 kondensatorer på mit GFX var blæst op. 2 lækkede syre. Det var selvfølgelig ikke optimalt. Jeg lånte et lille, dårligt GFX fra mit arbejde til at teste. Det så ud til at være ok, systemet virkede stabilt. Det blev pænt afleveret igen.


    Jeg fandt et andet GFX (ikke noget vildt, et gammelt 8800GTS) og satte i. Nu får jeg grafikfejl allerede i boot-skærmen i form af hvide streger, nærmest "sne". Til gengæld kører windows fint inde bag ved. Det ligner bare noget, der er løgn.
    Jeg har fået en enkelt fejlmelding i startup'en om "overclocking failed". Jeg har aldrig overclocket systemet.
    Jeg lånte et andet GFX og satte i, for at teste. Gav også fejl, allerede i boot-skærmen. Har prøvet med en anden skærm uden nogen videre ændring.
    Jeg kom så på, at det kunne være PSU'en der var ved at stå af. Den kunne jo have brændt det første GFX af, og været ustabilt nok til at de nye GFX blev generet. Fandt en anden (klassisk HX520W) - ingen ændring.
    Jeg har reset CMOS'en med jumpere. Ingen ændring.



    Lang historie kort: Jeg har prøvet en masse, er løbet tør for idéer og er ved at give op. Skulle der være nogen, der har en idé til, hvad der kunne være galt - eller skal jeg bare erkende mit nederlag og smide den ud? Jeg gider ikke rigtig skifte bundkort og CPU (jeg selv hælder til, at CPU'en er ved at dø, men omvendt har jeg taget fejl hver gang indtil nu...). Resten af systemet er så gammelt, at det vil være fjollet. Det selvfølgelig muligt, at både mit gamle GFX og to af de tre andre jeg har prøvet er defekte, men det virker usandsynligt. Omvendt er det ret sært at det lille låne-GFX rent faktisk virkede fint.

  • Hmm. Jeg lånte skodkortet af min arbejdsplads igen. Så spiller det hele. Jeg tror, at jeg har været uheldig at hele 2 ud af de 3 ekstra kort jeg fandt (1 købt, 1 lånt) var defekte. Det er godt nok uheldigt.
    Jeg undrer mig stadig over, at jeg synes at kunne høre at med lånekortene er der en blæser, der starter hurtigt op og så sænker hastigheden lidt. Det er der ikke med det lille kort. Det kan jeg simpelthen ikke forklare.

  • Jeg tror at du er ved at være der den blæser der kører hurtigt op og så drosler ned er sikkert den der sidder på de andre lånekort.

  • De fleste blæsere starter hårdt op og drosler så ned igen. Det er for at sikre, at de får strøm nok til at starte op, da selve opstartsprocessen oftest er tungere end selve driften.


    Mht. systemfejlene lugter det langt væk af et defekt grafikkort, så jeg tror, at du bare har været uhyggeligt uheldig med de lånekort..

  • Jeg finder ud af det her i weekenden. Har netop lånt en stationær, der har været stillet væk pga. ustabilitet (det tykke lag støv jeg kunne fjerne fra CPU-køleren og grafikkortet med lidt trykluft kunne nu måske godt forklare det...). Men jeg har haft den i gang, og den ser ok ud.
    Jeg stiller de to maskiner op ved siden af hinanden og begynder at teste komponenterne igennem i begge maskiner. Nu er det ren stædighed fra min side. :-)

  • Ja, stædighed og systematik er ofte den eneste sikre vej frem.

    Ja, jeg skulle have været mere systematisk fra starten. :-)


    Det var simpelthen de 2 defekte lånekort (plus det originale, defekte...), der snød mig, og fik mig til at kigge på at muligt andet. Det tog ikke 10 minutter med to åbne kabinetter at finde ud af det. Nå ja, nu kører systemet med et gammel G210-grafikkort indtil videre. Det er ikke noget, man praler med, men det skal såmænd nok gå til det, jeg har brugt den til det sidste stykke tid.


    Tak for inputs. :9xo