Lidt hjælp til opgradering af (luft) køling..?

  • Hejsa folkens


    Jeg har planlagt at opgradere mine blæsere i min computer for at få den til at blive mere stille, og mindre modtagelig overfor støv.


    Jeg skal egentligt ikke have hjælp til valg af blæsere, regner med at købe Noctuas NF-A15 PWM eller NF-P14s redux-1200 PWM.


    Det jeg ønsker er et mere stille computer, så mangler købe vejledning til to ting.
    Den ene er en "fan controller." Jeg ønsker at kunne styre hvor hurtigt mine blæsere drejer, og derfor behøver jeg jo også en måde hvorpå jeg kan tjekke temperaturen på mit hardware.


    Jeg ved dog ikke om man behøves at gå ud og købe disse to ting, eller om der findes software der kan styre PWM blæsere samt læse temperaturen..?


    - Julius

    Fractal Design Define R4 | Corsair RM750 | MSI Z97 GAMING 5 | Intel Core i7-4770K | G.Skill TridentX 16GB | Sapphire R9 290 Tri-x | 2 * Seagate Barracuda 1 TB | Crucial SSD MX100 256GB | Noctua NH-U14S.
    Steel Series Ikari Laser Mouse | Apple Wireless Keyboard | Apple Magic Trackpad | Apple 27" Cinema Display | Wacom Bamboo Capture.

  • Jeg har et gaming 5 og pwm mulighederne er gode med de bundkort.
    Der er dog kun settings for 50% - 75% og 100% , medmindre du bruger cpu pwm. Personligt vil jeg gerne have helt ro, når jeg kun bruger computeren til surf og lette opgaver.
    Hvis muligt så er "speedfan" det bedste software mulighed der findes. Det er dog ikke alle bundkort, der understøtter programmet. Hvor alt kan indstilles efter dit behov, både temps på bundkort, cpu og gpu kan styre blæserne . Det tager dog lidt know how at sætte op, men youtube og google er din ven.


    Valget af blæsere er også vigtigt, da ikke alle blæsere kan starte op ved lav voltage.


    Noctua virker for mig i sådan en grad at jeg har måtte tage den mekaniske hdd ud, da den var det eneste tilbage der larmede.

  • #1
    Det havde jeg ikke set :P
    Tak ;-)


    #2
    Super, tak!

    Fractal Design Define R4 | Corsair RM750 | MSI Z97 GAMING 5 | Intel Core i7-4770K | G.Skill TridentX 16GB | Sapphire R9 290 Tri-x | 2 * Seagate Barracuda 1 TB | Crucial SSD MX100 256GB | Noctua NH-U14S.
    Steel Series Ikari Laser Mouse | Apple Wireless Keyboard | Apple Magic Trackpad | Apple 27" Cinema Display | Wacom Bamboo Capture.