Hvilken closed loop vandkøler til i7-4790k?

  • Jeg har netop bestilt et nyt system med en i7-4790k, den kommer med box køler.


    Min plan er at udstyre den med en closed loop vandkøler, da jeg har ganske gode erfaringer med dette fra den i7-4770k jeg havde på mit gamle job. Dog er jeg en smule i tvivl om hvilken model jeg bør vælge, det er jo et rent ocean af muligheder efterhånden.


    Af en eller anden grund synes jeg mest jeg har set folk snakke om Corsair's modeller men leverer de mon det bedste?
    Hvis jeg skal montere den i mit nuværende kabinet, så skal det være en radiator med størrelsen: 80 mm blæser.
    Jeg har planer om at købe et Cooler Master HAF XB EVO , så den skal reelt set nok kunne monteres i dette. Her har vi vist lidt flere muligheder at gøre med.


    Budgettet er pt ikke fastsat, så lad mig høre hvad I har af meninger og erfaringer. Jeg går efter kriterierne: effektivt og støjsvagt.
    Hvilke kølere bør jeg tage med i mine overvejelser?

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Meget af det er jo bare Asetek med forskellige klistermærker på, så derfor kan forskellene være ret begrænsede.


    En 80mm radiator er der ikke meget sjov ved. Der vil luftkøling være markant bedre på alle parametre, undtagen størrelsen. Ved 240/280mm er der mere potentiale i det, selv om luftkøling aldrig bliver sat af for alvor.

  • Det lyder jo fornuftigt nok.
    Den jeg havde siddende på 4770k må have været en 120 mm. Den holdet CPU på omkring 35 grader.


    Mon der vil være meget mere at hente ved en 240?



    Sent from my iPad using Tapatalk

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Jeg har både Noctua u14s luftkøler og en brugt H90 jeg fandt billigt på dba.
    Noctua lufkøleren er så tæt på lydløs, som man kan komme med en blæser.
    H90 ser skide godt ud, men pumpen har en speciel lyd, ikke at den egentlig larmer. Selv med noctua blæsere, så giver det også mere lyd at presse luft gennem en radiator.


    Noctua - Max 65 grader ved 10 min Prime95, stadig utroligt stille. ca 70 % på blæseren.
    H90 - max 62 grader ved 10 min prime95, betydeligt mere larm.


    Jeg har skiftet tilbage til noctua igen ;)


    Ps. Cpu'en er en 4790k 4,5 - 1.170 volt -