Ny computer men hvilket grafikkort?

  • Jeg står snart og skal investere i en ny spand så jeg kan spille lidt spil fra tid til anden.
    Min 5 år gamle MacBook Pro er desværre ved at være lidt outdated :)


    Har styr på det meste hardware, men grafikkortet ved jeg vitterligt ikke hvad jeg skal vælge.
    Jeg skal ikke køre de nyeste spil i den vildeste grafik, men der skal nu stadig være noget at give af i 1920 x 1080 når jeg skal spille World of Tanks :)


    Følgende er mine krav:


    - Det skal trække minimum to skærme, gerne tre hvis muligt
    - Lydløst! Det gør ikke noget hvis det brummer lidt under load da jeg alligevel har knald på lyden når der games. Resten af tiden vil jeg dog ikke høre dets eksistens.
    - DisplayPort eller Mini DisplayPort må der gerne være masser af!


    Det skal danne par med følgende setup:


    - i7 4790k
    - ASRock Z97 Pro4
    - Kingston HyperX Fury 2 x 8 GB
    - Samsung 840 EVO 250GB
    - Corsair CX500M PSU


    Bundkortet har support for CrossFire, så man kunne da tænke på et AMD kort. I realiteten kommer jeg nok aldrig til at køre med 2 kort, da det egentligt ikke er nødvendigt, så nVidia er også inde i billedet.


    Budgettet til gfx er 2.000 kr +/-

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Det bundkort er ikke velegnet til Crossfire, da det ene kort ville køre i en PCIe 2.0 x4 slot.


    Det er heller ikke særlig godt til overclocking.


    Til gaming virker en Core i7-4790K og 16GB RAM heller ikke nødvendigt.


    Du behøver næppe mere end et R9 280 (~1400 kroner) til dine behov, og kunne såmænd også vælge et billigere kort end det.

  • Jeg har ingen planer om OC i denne omgang så bundkortet burde være fint til mit behov.



    Grunden til CPU og RAM er et par af mine andre beskæftigelser, der kræver noget power ;)
    Hyper-V, Visual Studio, musikredigering og anden tung dataprocessering kan snildt æde ressourcerne i sådan en 4790k og 16 GB RAM.


    Men jeg vil kigge lidt på R9 280, og se hvad de har at byde på.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra