hjælp til hardware opgradering i stationær computer :)

  • hej :) jeg er ikke særlig god til det med computere.


    Så vil høre om jeg kan få lidt hjælp fra eksperter.


    Jeg har lige bestilt spillet Tropico 5 hjem, og har efterfølgende fundet ud af at min computer ikke kan køre det, så vil meget gerne bruge nogen penge på at få maskinen opgraderet. både proccessor, ram, grafikkort.


    det her er mine specs:


    CPU: Pentium(R) Dual-Core CPU E5500 @ 2.80GHz



    Grafik kort: GeForce GT 240



    Ram: 4.1 GB


    OS: Microsoft Windows 7 Home Premium Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit



    Lydkort: NVIDIA High Definition Audio



    ved ikke om i skal bruge mere og hvor jeg finder resten?? :)



    jeg vil gerne kunne spille spillet på recomended. ikke minimum :)



    håber i kan hjælpe mig :D



    Mvh Helene

  • Du skal for det første have et grafikkort der understøtter DX11 fuldt - Det er en af meget få spil uden en DX9 bagudkompatibel udgave.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ok. er ikke sikker på hvad det her betyder, men når jeg går ind og kigger står der directx runtime version : 11.0


    vil det så ikke sige at det understøtter dx 11 ?? eller er jeg helt forkert på den. :)

  • Bundkort hedder sikkert = asus p5p43td/usb3, og så vil det have mulighed for PCIe grafikkort.
    Køb et brugt GTX 660TI, GTX760 eller lignende så er du godt kørende.


    Hvis budgettet er lille og du ikke er bange for at købe brugt kunne en brugt CPU som Q9550 eller deromkring være god for din PC.


    Ellers er et nyt bundkort og CPU nok snart nødvendigt.

  • Hvad vil du ofre på en opgradering? Så kan det være at vi kan finde noget fornuftigt til dig.
    Jeg spiller selv Tropico 5, og min gamle maskine kan sagtens trække det. Processoren burde du ikke skulle røre ved, og det kan heller ikke anbefales at pille ved den, hvis du ikke har nogen erfaring i det med hardware. Grafikkortet er nok det eneste du burde skifte ud, men hvis vi som sagt kender dit budget, så kan vi nok hurtigt finde noget til dig :)

  • mit budget ligger nok max på 5000 kr ca.


    men om en halvanden måneds tid vil der højst sandsynligvis være råd til at ofre en ca 3000 kr mere.


    har ikke så god ide om hvad sådan noget koster. :)

  • Til 5000 kr kan du rigtig nok få en helt ny computer. Du skal i hvert fald ikke opgradere din nuværende til 5000,-. Det ville være dumt, da dit hardware er forældet på nogle fronter.
    Hvis du skal opgradere noget, så smid et fornuftigt grafikkort i. De her to er helt fine til dit behov, og koster ikke en bondegård:


    https://www.komplett.dk/sapphi…b-gddr5/808296#!tab:extra
    https://www.komplett.dk/gigaby…gb-demo/820979#!tab:extra


    Ydelsesmæssigt ligger disse to kort meget tæt på hinanden, det sidste er et demo kort, men det burde ikke betyde noget for dig.


    En anden ting du måske kunne kigge på er ram, det er også her meget lige til at skifte dem, så med din "erfaring" er det nok her du kan gøre det bedste køb.
    Dit bundkort understøtter så vidt jeg kan se DDR3 ram, det er standard ram for de fleste computere nu om stunder.


    https://www.komplett.dk/hyperx…r3-1866mhz-8gb-red/812857
    https://www.komplett.dk/crucia…-sport-1600mhz-8gb/744179


    Disse ram kits er stort set ens. Det første er lidt hurtigere, men dit bundkort understøtter vist kun 1600mhz. Det eneste det betyder for dig, er at det første kit ikke bliver fuldt udnyttet. Men i tilfælde af at du inden for kort tid vil købe lidt flere dele til en evt. ny computer, så ville det nok være det bedste køb.


    Håber det kan hjælpe dig lidt :)
    Brugtkøb kigger jeg slet ikke på, men det må du jo gøre op med dig selv.. Der ville du nok kunne få et gtx770 grafikkort til billige penge, men uden erfaring, så vil jeg nok ikke anbefale brugtkøb, da du ikke har meget mulighed for at teste om delene virker korrekt.

  • ok. er ikke sikker på hvad det her betyder, men når jeg går ind og kigger står der directx runtime version : 11.0


    vil det så ikke sige at det understøtter dx 11 ?? eller er jeg helt forkert på den. :)


    Hvis du mener at du har åbnet DirectX og kigget, så er det slet ikke relevant.


    DirectX er både software og hardware. Bare fordi at du har DirectX 11 installeret betyder det ikke at dit grafikkort faktisk kan gøre brug af det - Hvilket dit Geforce 240 ikke kan for den sags skyld. Det er kun 10.1 og ikke en af de meget få 10.1 kort som Tropico faktisk kan bruge.


    Som nævnt er et 760GTX absolut ikke en dum investering hvis du alligevel har tænkt dig at øse en 3-5000 kroner i en opgradering. Kortet er ikke i den højeste ende, men mere end kraftigt nok til at trække hvad som helst i en udmærket kvalitet (har selv et)


    * 2GB udgaven koster en del mindre end 4GB og burde ikke være en mærkbar forskel medmindre du sidder med en 4K skærm (nej vel :D)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • R9 280 kan fås for 1400 kroner, så er et lidt langsommere GTX 760 til 1500 kroner eller noget langsommere R9 270 til 1200 kroner ikke særligt god valuta for pengene. Altså, jeg fik mit R9 270 til 1250 kroner inkl. BF4 længe før de seneste prisfald, så det skulle være noget billigere end 1200 kroner for at være en ordentlig deal i dag.

  • hvor kan man få en ny gamer computer til 5000 kr, med gtx 760 grafikkort, og de andre ting jeg har brug for, bedre cpu, 8 gb ram osv



    synes nemlig ikke ligefrem jeg kan finde nogen :)


    Med mindre du samler selv, så vil jeg sige ingensteder..


    Dog har Topdata en PC'er her som ellers matcher dit behov.


    Alternativt har MM-Vision også en PC'er som umiddelbart matcher dit behov, her vil jeg nok for 500kr over dit budget vælge at smide en 1TB Harddisk med som lager disk, denne PC'er skal du nok være opmærksom på at strømforsyningen kan være en nødvendighed at skifte da der kun sidder en 350W forsyningen, som ikke er meget opgraderingsvenlig.. dog er resten af PCeren som sådan fin.


    *EDIT*
    En 3. løsning hvad jeg også kan se muligt.


    Hør en kammersjuk som kan samle PC'er om han/hun vil hjælpe med at samle følgende:


    Opgraderingspakke - Intel Core i5-4690K
    MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX


    Samlet pris 4549kr.


    Også evt. vælge Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Køler til 249kr med i købet for at sikre bedre køling af CPU :)

  • ^
    Topdata-systemet har en dårlig strømforsyning, et dårligt bundkort, og et svagt grafikkort.


    MM-Vision-systemet har en god strømforsyning men med ret lav kapacitet, et halvdårligt bundkort, og et meget svagt grafikkort.


    Opgraderingspakken har et dårligt bundkort til overclocking og et dårligt grafikkort til prisen.

  • jeg tror jeg kun køber et godt grafik kort, og ram senere i starten af næste år, lige nu tror jeg ikke det er super vigtigt.


    geforce gtx 760, hvordan finder jeg ud af hvilke af grafikkortets udgave jeg skal købe hjem til min computer??
    passer alle i? eller er det kun nogen få specielle modeller? :)