Valg af motherboard

  • Hej


    Jeg har besluttet mig for at samle min nye computer selv, men er stødt ind i et lille dilemma jeg håber i kan hjælpe mig med.


    Min GPU har jeg besluttet skal være MSI geforce GTX 970 det er fastsat.
    Men jeg kan ikke rigtig beslutte mig for hvilket motherboard jeg skal vælge.. lige nu har jeg 3 kandidater jeg har fundet frem til.


    1. MSI Z97 Gaming 5
    2. Asus Z97 Maximus VII Ranger
    3. Asrock Z97 Extreme 6


    Jeg ved MSI Z97 Gaming 5 ikke er så rig på features some de andre to, men jeg er i tvivl om, om der er noget at hente fordi jeg nu har valgt en MSI GPU?
    Jeg kan lide de andre to fordi de har isoleret lydchip, og fordi de har fået gode anmeldelser.


    Håber i kan hjælpe :)

  • Jeg vil købe Asus Maximus VII Ranger. Asus laver langt bedre software end MSI. Alle gange jeg har arbejdet med MSI software er det crashes eller bare ikke virket som reklameret. Og nej der er intet at hente hvis du har en MSI bundkort/GPU combo.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Det lyder umiddelbart som om, du har været uheldig så, Jesper, for MSi bundkort plejer nu altså at være et hit. Jeg tilstår gerne, at jeg ikke har oplevet de omtalte software fejl.


    Når det så er sagt, så ville jeg også gå efter Asus.. Det er et virkelig godt bundkort :-)

  • Super! Det bliver så et Asus Z97 Maximus VII Ranger.


    Lige et tillægsspørgsmål.
    Jeg er lidt i tvivl om jeg skal bruge M.2 porten i stedet for at købe en SSD. Vil det fungere some en "rigtig" HDD hvis jeg kun bruger den? Og jeg er også i tvivl om det reducerer SLI ydelsen, som jeg har set nogle steder nævnt?


    Forløbig tak for hjælpen :)

  • Det skulle det helst ikke, eftersom SATA portene og M.2 porten kører via sine egne baner i bundkortet, der ikke har noget at gøre med PCIe banerne. Derimod vil du opleve, at nogle af SATA portene ikke virker, når du bruger M.2 porten.


    Nutidens M.2 SSD'er er allerede hurtigere end så mange almindelige SSD diske. Køber du den bare i tilpas størrelse, kan den fint bruges som primær diskdrev til Windows :)

  • De fleste M.2-SSDer er pt. ikke hurtigere end SATA-SSDer. Det er af den simple årsager at de selv er SATA-SSDer. M.2 er bagudkompatibel med SATA. Der er et par enkelte M.2-SSDer der kører ren PCIe, og de kan så komme forbi den magiske grænse på 600 MB/s (~550-560 i praksis). Det gælder f.eks. Samsung XP941 og Plextor M6e. Men da de er rendyrkede PCIe-SSDer (ligesom dem man kan installere i en traditionel PCIe-port) kan der være knas med at bruge dem som boot-drev. Det er der de kommende NVMe-SSDer skulle hjælpe på det. Samsung SM951 eksempelvis.


    Og jo, M.2-porten kan godt tage PCIe-baner fra grafikkortet. Det gælder på de bundkort, hvor M.2-porten har PCIe 3.0 x4 til rådighed. Det er kun på bundkort hvor det hedder PCIe 2.0 x2 at det typisk i stedet går ud over et par SATA-porte.


    Asus Maximum VII Ranger har en M.2-port med PCIe 2.0 x2, så der går det ikke ud over muligheden for SLI. Til gengæld kan man ikke benytte den tredje full-size PCIe-port hvis man bruger M.2. Det er op til bundkortfabrikanten at vælge hvad der deler forbindelse, så der har Asus valgt at M.2-porten deler forbindelse med den tredje full-size PCIe-port i stedet for et par SATA-porte.

  • Som Sakkura nævner i sin post, har m.2 stadig en del at indhente. Som forhåbenligt vil blive fikset snart. Køb du bare en Crucial MX100 så er der også lidt at spare og mere kapacitet for pengene :9xo

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB