Bærbar og ssd

  • Hej


    Jeg overvejer at købe en af disse laptops:


    https://www.dustinhome.dk/product/5010775308/essential-b5400



    https://www.dustinhome.dk/product/5010778391/b5400-80b6



    Er der en der ved hvad forskellen er på disse to?


    Jeg kunne godt tænke mig senere hen at opgradere den med en ssd harddisk og jeg har læst et sted at den har plads til en mSATA ssd disk.
    Er der nogen der kan fortælle mig forskellen på en mSATA ssd og en 2.5" ssd harddisk?


    Jeg tænker lidt at det kunne være rart at beholde den 1000 gb harddisk i den og så kunne jeg nøjes med en 120 eller 250 gb ssd mSATA hvor windows og div programmer skal ligge på. Kan det lade sig gøre?


    Mvh Søren

  • Den første kan opgraderes til 16GB RAM, den anden kan kun opgraderes til 8GB. Den har et GT 820M grafikkort i stedet for GT 720M, dog er det næsten ingen forskel (grafikchippen er den samme forældede GF117, men clocks er en smule anderledes). Forskellen er samlet set virkelig marginal.


    mSATA er teknisk meget lig en normal SATA-SSD (2.5"). Den er bare mindre, tilslutningen er lidt anderledes, og så er der ikke et skjold omkring indmaden. Kombinationen af en mSATA-SSD på 120 eller 250 GB med en 1TB harddisk er rigtig fin. Om det kan lade sig gøre med de to bærbare ved jeg ikke, jeg synes ikke der står noget nogen steder om mSATA.

  • Tak for svar.


    Okay, så er der jo ikke så stor forskel. Ved godt det ikke er de bedste computere jeg linker til men de skal ikke spille særlig krævende spil eller køre krævende programmer.
    Men hvordan vurdere i dem... er de pengene værd eller vil der være et bedre valg?
    Gad god at have en laptop med ssd harddisk i men vil helst ikke over 4000 kr da det er begrænset hvad jeg skal bruge den til.


    Her er linket hvor jeg læste om computeren:


    http://www.notebookcheck.net/R…GE-Notebook.110064.0.html


    Men jeg er så heller ikke sikker på at det er den samme laptop... tror det faktisk ikke.


    Måske jeg skal skrive til Lenovo og spørge ang. mSATA inden jeg køber.
    Ellers må jeg skifte til en SATA-ssd når tiden er inde.

  • Det ligner faktisk en M.2-port mere end mSATA. Men det ville i hvert fald ikke skade, det er efterfølgeren til mSATA og væsentlig mere fremtidssikret.


    Om det så er præcis den samme bærbare er lidt svært at vurdere. Det er så irriterende med bærbare, at de sælger 117 forskellige ting under præcis samme modelnavn.

  • Okay det det kunne da være fedt.


    Men jeg har bestilt den første jeg linker til og så må jeg se om den har mSATA eller om jeg skal skifte harddisken til en ssd.


    Ja det er lidt af en jungle at finde rundt i :-)

  • Er det egentlig en stor opgave at skifte sin mekaniske harddisk ud med en ssd harddisk?
    Tænker på hvordan man får installeret windows på den nye harddisk for når man køber bærbar får man jo ingen windows cd.
    Skal man have lagt det ud på en usb eller hvordan?

  • Fysisk udskiftning? Nej det er rørende simpelt at gøre - Du kan såmænd finde video guides til de fleste bærbar modeller.


    Det er bare at skrue et låg af i bunden og en eller flere skruer til harddisk - hiv ud, skub i. Geninstaller.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Skift til ssd plejer at være nemt, bare husk at der som regel er noget partition til gendannelse som du jo så mister, med mindre du kloner. Om det så virker efterfølgende, med genoprettelse, afhænger lidt af, om producent har lavet julenumre med deres "recovery" løsninger.

  • Lyder dejligt at der ikke er de store problemer med at skifte til ssd.


    Men nu har jeg fået min computer og har allerede haft den skilt ad og den har sådan en mSATA slot som også er på det link jeg linker til.


    Hvilken mSATA disk skal man købe? Regner med at jeg vil op i ca. 250 gb så der er plads til nogen programmer og spil.


    Super fedt at i gider at hjælpe :-)